W salonach sprzedaży Mercedes- Benz Vans w Polsce ruszyła właśnie sprzedaż nowego, w pełni elektrycznego modelu eVito Tourer.
Samochód zapewnia świetne osiągi i duży zasięg – może być używany jako hotelowy shuttle bus, duża taksówka lub pojazd na potrzeby usług przewozów współdzielonych.
Zobacz także:
Nowe eVito Tourer wygląda jak Vito z silnikiem spalinowym. Jednak pod podłogą znajduje się elektryczny układ napędowy (eATS), który napędza przednie koła z mocą szczytową 150 kW. Energia jest magazynowana w akumulatorze litowo- jonowym umieszczonym nisko, centralnie w podwoziu – takie położenie korzystnie wpływa na właściwości jezdne. Maksymalne prędkości 160 km/h dostępna seryjnie i opcjonalna 140 km/h, zapewniają sprawne przemieszczanie się także poza miastem.
Nowy model wyposażony został w chłodzoną wodą ładowarkę pokładową AC (OBC) o mocy 11 kW. Oznacza to, że jest przygotowany do ładowania prądem przemiennym w domu lub w publicznych stacjach ładowania. Ładowanie odbywa się przez złącze CCS po lewej stronie przedniego zderzaka. Umożliwia to również ładowanie prądem stałym (DC).
Dzięki maksymalnej mocy ładowania wynoszącej 110 kW na stacji szybkiego ładowania DC, eVito Tourera można naładować od 10 do 80 procent w ok. 45 minut. Akumulator o pojemności użytkowej 90 kWh umożliwia zasięg 360 kilometrów.
Samochód ładuje się również podczas jazdy. W trybie wybiegu lub hamowania mechaniczny ruch obrotowy jest zamieniany na energię elektryczną i wykorzystywany do ładowania akumulatora wysokonapięciowego (rekuperacja). Kierowca ma na to wpływ – może regulować siłę rekuperacji za pomocą manetek przy kierownicy. Wydajny styl jazdy zapewnia nowa funkcja – poziom rekuperacji D Auto. Kierowca może ponadto wybrać jednym przyciskiem jeden z trzech programów jazdy.
Dzięki umieszczeniu akumulatora w podwoziu, w żaden sposób nie ogranicza on przestrzeni we wnętrzu. W ten sposób nowe auto spełnia najwyższe wymagania pod względem funkcjonalności i różnorodności zastosowań. Bezemisyjną furgonetkę można zamówić w dwóch różnych długościach: 5140 mm oraz w wersji ekstra długiej, która oferuje aż 5370 mm. Firmy taksówkarskie, a także te oferujące usługi przejazdów współdzielonych mają do dyspozycji szeroką gamę konfiguracji miejsc.
Dzięki dwóm kanapom z tyłu eVito Tourer staje się wygodnym pojazdem typu shuttle. Elastyczna konfiguracja siedzeń sprawia, że można go wyposażyć na przykład w maksymalnie dziewięć foteli z możliwością ustawienia ich na wprost siebie. Produkcja eVito Tourer odbywa się w zakładzie w Vitorii w północnej Hiszpanii.
eVito Tourer już w wersji seryjnej zawiera wiele dodatkowych elementów wyposażenia w porównaniu z modelem z napędem konwencjonalnym, na przykład 17-calowe felgi lub podgrzewany fotel kierowcy. Dostępne są również liczne systemy wspomagające i bezpieczeństwa, takie jak aktywny asystent hamowania, asystent wspomagania koncentracji, asystent świateł drogowych plus i tempomat.
Dostępne jest także opcjonalnie zawieszenie pneumatyczne Airmatic. Zaletami systemu są zwiększony komfort jazdy, także pod względem akustycznym.
Cena eVito Tourer zaczyna się w Polsce od 310 990 z VAT.
Mercedes-Benz EQV 300 ekstra długi
Jednocześnie z eVito Tourerem rusza sprzedaż nowego, zasilanego akumulatorem MPV, którego będzie można zamawiać również w wersji ekstra długiej: 5370 mm. EQV to drugi model z rodziny EQ Mercedes- Benz, który łączy bezemisyjną mobilność z przekonującymi osiągami jezdnymi, wysoką funkcjonalnością i estetyką designu.
Jest przeznaczony zarówno dla rodzin dbających o środowisko, jak i amatorów sportu, którzy muszą przewieźć więcej sprzętu, lub firm użytkujących pojazdy typu shuttle. Akumulator o użytecznej pojemności 90 kWh umożliwia przejechanie 353 km. Zachowując te same osiągi ekstra długi EQV oferuje jeszcze więcej miejsca dla pasażerów i bagażu przy maksymalnej pojemności bagażowej 1410 l.