Elektryczny model Mercedesa czyli EQC jest już dostępny w sprzedaży. Auto produkowane jest w fabryce w Bremie wraz z pojazdami z silnikiem spalinowym lub napędem hybrydowym.
Nowy EQC 400 4MATIC oferuje bogate wyposażenie standardowe i liczne usługi przydatne użytkownikowi.
Zobacz także:
Ze swoim przejrzystym designem i typowymi dla marki akcentami kolorystycznymi, EQC odzwierciedla projektowanie „progresywnego luksusu”. W połączeniu z szeroką gamą usług i zasięgiem od 374 do 417 km (cykl WLTP) sprawia, że mobilność elektryczna jest dopasowana do codziennego użytku.
Ceny EQC rozpoczynają się od 328 300 zł za już bogato wyposażoną wersję podstawową – EQC 400 4Matic. Od 364 500 zł dostępna jest wersja EQC 400 European Edition. Najwyższy wariant – EQC 400 4Matic Edition 1886 kosztuje 367 600 zł.
Rozpoczęcie produkcji
W pierwszej kolejności EQC będzie zjeżdżać z taśmy produkcyjnej zakładów Mercedes-Benz w Bremie. Model powstaje na tej samej linii, co Klasa C Limuzyna i Kombi, a także GLC i GLC Coupé. Produkcja pojazdów z różnymi układami napędowymi może być płynnie i efektywnie dostosowywana do zapotrzebowania ze strony klientów.
Zespół montażystów wspomaga się rozwiązaniami cyfrowymi, takimi jak zaawansowane urządzenia mobilne, systemy automatycznego transportu i „fabryka bez papieru”.
Kiedy nadwozie, zawieszenie i układ napędowy łączą się, tworząc wspólną konstrukcję, określa się to mianem „małżeństwa”. W przypadku EQC do „ożenku” dochodzi, gdy obie jednostki elektryczne zostają zamontowane w nadwoziu. Jedną z głównych innowacji stanowi tak zwane centrum łączenia akumulatorów.
To tutaj zawierane jest drugie „małżeństwo”: za pomocą przymocowanych do nadwozia zawieszek, każdy egzemplarz EQC zostaje zidentyfikowany jako pojazd elektryczny i wyposażony w akumulator. Po osadzeniu nadwozia na ramie specjalne ramiona mocują akumulator w pojeździe od strony podłogi, a pracownik monitoruje jego automatyczne przykręcenie.
Poza fabryką w Bremie jeszcze w tym roku produkcję EQC na rynek Państwa Środka rozpocznie chińsko- niemiecka spółka joint venture Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC). Pozostałe wytwórnie przyszłych modeli Mercedes- Benz EQ to fabryki w Rastatt (Niemcy), Sindelfingen (Niemcy), Tuscaloosa (USA) oraz Hambach (Francja).
Akumulatory na potrzeby produkcji EQC są wytwarzane przez całkowicie zależną spółkę Daimlera – Accumotive – w jej fabryce w Kamenz koło Drezna i trafiają do fabryki w Bremie częściowo naładowane. W sumie firma zainwestuje ponad miliard euro w globalną produkcję akumulatorów z dwiema fabrykami zlokalizowanymi w Kamenz w Saksonii i dwiema w Stuttgarcie- Untertürkheim oraz po jednej w Sindelfingen (Niemcy), Pekinie (Chiny), Tuscaloosa (USA), Jaworze (Polska) i Bangkoku (Tajlandia).
W przyszłości światowa sieć produkcji akumulatorów Mercedes- Benz Cars będzie składać się z dziewięciu zakładów na trzech kontynentach.
Bogate wyposażenie standardowe
Już bazowa wersja Mercedesa EQC oferuje szeroki zakres standardowego wyposażenia i ucieleśnia cztery filary strategii cyfryzacji CASE: łączność („Connected”), funkcje jazdy autonomicznej („Autonomous”), usługi i współdzielenie („Shared & Services”) oraz napęd elektryczny („Electric Drive”).
System info- rozrywki, najnowsze układy wspomagające, usługi wykraczające poza sam pojazd oraz inteligentna strategia układu napędowego sprawiają, że nowy SUV premium na prąd jest uniwersalny.
System informacyjno- rozrywkowy MBUX (Mercedes- Benz User Experience) należy do standardowego wyposażenia modelu EQC. Dzięki sztucznej inteligencji wraz z panoramicznym kokpitem opartym na dwóch ekranach o przekątnej 10,25 cala (prawy dotykowy) ma możliwość uczenia się zwyczajów użytkownika. Do seryjnej specyfikacji należy także panel dotykowy w konsoli środkowej. Jedną z funkcji MBUX-a jest sterowanie głosowe.
Szczególną uwagę zwracają funkcje i usługi opracowane specjalnie w celu spełnienia wymagań w zakresie mobilności elektrycznej. Należą do nich usługi zdalnego sterowania i nawigacji, które stanowią standardowe wyposażenie EQC. Jest wśród nich zoptymalizowana nawigacja z planowaniem trasy pod kątem zasięgu i postojów na ładowanie, a także spersonalizowane ustawienia ładowania oraz wstępne sterowanie wentylacją wnętrza.
Są też wskaźniki stosowane wyłącznie w EQC, takie jak miernik mocy zamiast obrotomierza. Kolejną szczególną cechą jest inteligentne wspomaganie kierowcy z pięcioma programami jazdy i pięcioma konfigurowalnymi poziomami rekuperacji, które można regulować w oparciu o prędkość pojazdu oraz trasę przejazdu.
Pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy (6432 zł) obejmuje udoskonalone systemy wsparcia kierowcy: Distronic, Distronic Plus oraz system Pre-Safe. Zewnętrzna linia AMG (6891 zł) podkreśla z kolei dynamiczny charakter nowego EQC. Dzięki elementom takim jak osłona chłodnicy z dwoma ostrzami „wstrzykuje” sportowe geny AMG w elektryczną mobilność i łączy wzornictwo z unikalną technologią.
Także opcjonalna wewnętrzna linia AMG (4645 zł) wzmacnia sportowy wizerunek. Obejmuje ona na przykład wielofunkcyjną sportową kierownicę z obszyciem ze skóry nappa i spłaszczoną dolną częścią wieńca oraz perforowanym obszarem chwytu czy sportowe fotele z typową dla AMG tapicerką, zapewniające jeszcze lepsze podparcie boczne.
Usługi i współdzielenie
Litera „S” (od „Shared & Services”, czyli współdzielenia i usług) w nazwie strategii CASE nabiera coraz większego znaczenia: pakiety usług EQC skonfigurowane z myślą o użytkowaniu pojazdu spełniają wymagania w zakresie wygody. Ich gama obejmuje: „Usługa konserwacji”, „Usługa odbioru i dostawy”, „Rozszerzenie gwarancji pojazdu” oraz „Pakiet zużycia części”.
Wszystkie pakiety usług są powiązane z pojazdem przez okres 6 lat i przekazywane kolejnym właścicielom w przypadku jego sprzedaży.
Napęd elektryczny
EQC jest prekursorem nowej generacji napędów elektrycznych Mercedes- Benz. Jego całkowita moc wynosi 300 kW (408 KM). Silnik elektryczny przy każdej z osi przekształca energię elektryczną w energię mechaniczną, oferując moment obrotowy o wartości 760 Nm. W pełni aktywny napęd na cztery koła 4MATIC poprawia stabilność prowadzenia, a przy tym uwzględnia zapewnienie optymalnego zasięgu.
Wysokonapięciowy akumulator litowo- jonowy – centralne urządzenie magazynujące energię dla napędu elektrycznego – imponuje wysoką gęstością mocy i użyteczną pojemnością 80 kWh. Efekt: zasięg od 374 do 417 km (w cyklu WLTP). Modułowa konstrukcja systemu składająca się z dwóch modułów o 48 ogniwach i czterech modułów o 72 ogniwach przekłada się na zwartą konstrukcję akumulatora.
Ładowanie w domu
EQC może być „tankowany” z domowego gniazdka, jednak wielokrotnie szybsze ładowanie akumulatora wszystkich Mercedesów z napędem elektrycznym i hybrydowym plug-in zapewnia domowy wallbox Mercedes- Benz. To stacja ładowania umożliwiająca szybkie, bezpieczne i wygodne ładowanie w domu.
Standardowe wyposażenie EQC obejmuje liczne usługi cyfrowe, umożliwiające bezproblemową jazdę „na prądzie” oraz ładowanie akumulatora. Zoptymalizowana nawigacja automatycznie oblicza szybką, dogodną trasę z uwzględnieniem minimalnych przerw na ładowanie.
Limitowane edycje specjalne
Samochody Edycji „European Edition” (zużycie energii elektrycznej w cyklu łączonym: 22,3 – 25,0 kWh/100 km) charakteryzują się czarnym lub białym lakierem nadwozia, elementami wykończenia wnętrza w kolorze brązowego drewna jesionowego oraz wyposażeniem standardowym bogatszym względem podstawowego modelu o pakiet przeglądów EQ, nagłośnienie Burmester czy też pakietu parkowania z kamerą 360°. Edycję „European Edition” wyceniono na 364 500 zł.
Wraz ze specjalną serią EQC Edition 1886 (22,3 – 25,0 kWh/100 km) miała swoją światową premierę podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku. Jest dostępna do czerwca 2020 roku. Samochody posiadają bogate wyposażenie z kilkoma unikalnymi elementami, a także pakiet ISP. Z uwagi na rozbudowaną specyfikację edycję EQC wyceniono na 367 600 zł brutto.
Dane techniczne
– zużycie energii elektrycznej (WLTP): 22,3 – 25,0 kWh/100 km;
– zasięg (WLTP): 374- 417 km;
– czas ładowania przy pomocy wallboxa (ładowanie AC): 11 godzin (10-100 proc., przynajmniej 7,4 kW, 16 A/fazę);
– czas ładowania na stacji szybkiego ładowania (DC): około 40 min (10-80 proc., 400 V, prąd przynajmniej 300 A);
– układ napędowy: 2 silniki asynchroniczne, napęd na cztery koła;
– moc maks.: 300 kW (408 KM);
– maksymalny moment obr.: 760 Nm;
– prędkość maksymalna: 180 km/h (ograniczona elektronicznie);
– przyspieszenie 0-100 km/h: 5,1 sek.;
– akumulator: litowo- jonowy, 80 kWh, masa 652 kg;
– wumiary (Dł./ szer. (z lusterkami)/ wys.): 4761/ 1884 (2096) /1623 mm;
– rozstaw kół (przód/ tył): 1625/ 1615 mm;
– rozstaw osi: 2873 mm;
– pojemność bagażnika: około 500 l;
– masa własna/ DMC/ ładowność: 2495/ 2940/ 445 kg;
– masa przyczepy (nachylenie drogi do 12 proc.): 1800 kg;
– ceny Mercedesa EQC: od 328 300 zł;
– ceny Mercedesa EQC Edition 1886: od 367 600 zł.