MERCEDES: REKORDOWY ROK 2014 I PLANY NA PRZYSZŁOŚĆ

S500 PLUG-IN HYBRID, Kopenhagen 2014

Spółka Mercedes-Benz Polska odnotowała w 2014 roku obroty w wysokości 3 170 milionów złotych, co oznacza wzrost o 13,3 procent w porównaniu do 2013 (2 781 mln zł.).

Zarejestrowano historyczny rekord: do użytkowników trafiło 7 493 nowych Mercedesów – o 22,7 proc. więcej niż w roku 2013 (z uwzględnieniem osobowych wersji samochodów dostawczych).


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Modele Mercedes-Benz przodują w kluczowych segmentach rynku – dotyczy to m.in. Klasy A (876 sztuk), CLA (718 sztuk), C (1117 sztuk), CLS (180 sztuk) oraz Klasy S. Flagowa limuzyna koncernu Daimler AG znalazła w Polsce 544 nabywców.

Ubiegły rok stał pod znakiem supersportowych pojazdów ze stajni AMG. W Polsce zarejestrowano 332 modele AMG (przy 408 sprzedanych). Dla porównania, rok 2013 zamknięto wynikiem blisko trzykrotnie niższym (112 egzemplarzy). Najbardziej popularne były kompaktowe modele Mercedes-AMG – CLA 45 AMG (94 szt.) i A 45 AMG (104 szt.), a także sportowe wydania Klasy S (56 szt.). Wprowadzony do sprzedaży wiosną ub.r. GLA 45 AMG znalazł 19 nabywców. Ponadto, w 2014 roku dostarczono w Polsce m.in. 18 sztuk SUV-a GL 63 AMG oraz 13 egzemplarzy E 63 AMG.

W najbliższych miesiącach do sprzedaży trafią między innymi zaprezentowane niedawno modele CLA Shooting Brake oraz GLE Coupe, najbardziej ekskluzywne wydanie Klasy S pod marką Mercedes- Maybach oraz nowy samochód sportowy z Affalterbach – Mercedes-AMG GT. Druga połowa roku to czas debiutów nowego SUV-a klasy średniej o nazwie GLC (zastąpi w ofercie Klasę GLK), a także odnowionej Klasy A oraz modeli GLE i GLS (zastąpią Klasę ML GL). Pod koniec roku w salonach pojawi się kolejna odmiana nadwoziowa nowej Klasy C – Coupe.

Merc_pods4

– Rok 2015 upłynie nam zatem pod hasłem SUV-ów. Zmodernizujemy praktycznie wszystkie modele w tej kategorii. W połowie roku ofertę sportowej marki Mercedes-AMG wzmocnią pierwsze modele z rodziny AMG Sport: Klasa C, GLE oraz GLE Coupe, stanowiące pomost między autami „cywilnymi” a topowymi wariantami AMG. Otwieramy również nowy rozdział luksusu: Mercedes-Maybach Klasy S to samochód, który ma spełniać najbardziej wyszukane wymagania klientów. Od Klasy S odróżnia go między innymi dodatkowa przestrzeń, specjalne fotele oraz jeszcze bardziej luksusowo wykończona kabina, oferująca szerokie możliwości indywidualizacji. Mercedes- Maybach nie jest jednak linią wyposażenia – to podmarka, która w przyszłości będzie dostarczać Mercedesy w wyjątkowo ekskluzywnej formie – mówi Niels Kowollik, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Polska.

Nowy rok to dla Mercedesa również nowa, bardziej przejrzysta nomenklatura rosnącej gamy modelowej. W przyszłości nowe modele Mercedesa otrzymają jedno-, dwu- lub trzyliterowe nazwy pisane wielkimi literami.

– Nowa nomenklatura opiera się na pięciu głównych klasach oferowanych samochodów: A, B, C, E oraz S. Tu nie nastąpią żadne zmiany. W przypadku SUV-ów, poza legendarną Klasą G, wszystkie modele otrzymają trzyliterowe oznaczenia, rozpoczynające się od frazy „GL” i zakończone oznaczeniem klasy pojazdu. „G” wskazuje na terenowy rodowód, a litera „L” od lat pojawia się w historii Mercedes-Benz i ułatwia wymowę poszczególnych nazw – wystarczy wspomnieć roadstera SL czy nowsze sedany w stylu coupé z rodziny CLS oraz CLA – wyjaśnia Kowollik.

W 2014 roku kontynuowano program „Karta Klienta Mercedes-Benz” dla użytkowników pojazdów osobowych starszych niż 4 lata. Nowością było wprowadzenie Pakietu Komfort, produktu ubezpieczeniowego – sumie w 2014 roku sprzedano 4 680 pakietów. W zakresie sprzedaży Oryginalnych Części do samochodów osobowych odnotowano 7-procentowy wzrost. O prawie 30 proc. wzrosła sprzedaż oryginalnych akcesoriów i kolekcji. W dalszym ciągu rozwijała się sprzedaż fabrycznie regenerowanych części z linii EconomyLine. W tej chwili certyfikat profesjonalizacji programu Best Parts posiadają 24 serwisy.

Samochody dostawcze

W Polsce zarejestrowano 55 682 pojazdy, co oznacza wzrost o 16,5 proc. Liczba zarejestrowanych samochodów dostawczych Mercedesa wzrosła z do 4 494. W największym stopniu przyczyniły się do tego samochody średniego segmentu – Vito, a także następca Viano – Klasa V. Pojazdy Mercedesa z tego segmentu zwiększyły swój rynkowy udział do 14,92% proc Sprzedaż nowego Sprintera wzrosła do 3 011 sztuk (o 5,91 proc.).

Die V-Klasse 4MATIC; The V-Class 4MATIC

Pobity został kolejny rekord spalania dużym samochodem dostawczym. Zwycięzcy trzeciej edycji konkursu Grand Prix Van Economy udało się na ponad 50-cio kilometrowym dystansie osiągnąć wynik 4,7 l/100 km Sprinterem 213 CDI.

– Liczymy na dalsze wzrosty rynku, choć zapewne nie tak duże jak w ubiegłym roku, co było m.in. efektem tzw. „kratek”. Jesteśmy przekonani, że dobre wyniki przyniesie pierwszy pełny rok sprzedaży Nowego Vito, jako pioniera w zakresie ekonomii, bezpieczeństwa i funkcjonalności. Polską premierą roku będzie Marco Polo (zaprezentowane wcześniej w Niemczech), czyli rekreacyjna wersja Klasy V. Oba modele zostaną zaprezentowane podczas zawodów Ironman 70.3 w Gdyni, dla których oficjalnym samochodem jest właśnie Klasa V. Pojazdy te są dopasowane do potrzeb osób prowadzących aktywny tryb życia, a ceniących sobie jednocześnie komfort i życie rodzinne. Zdecydowanie chcemy promować kwestie bezpieczeństwa na drodze, gdzie jesteśmy pionierem licznych rozwiązań, takich jak choćby Asystent Bocznego Wiatru. Dla nas jako producenta samochodów jest to szczególnie ważny temat, ze względu na wciąż wysoką liczbę ofiar wypadków drogowych – mówi Christoph Stemmer, Dyrektor Zarządzający Mercedes-Benz Vans.

W 2014 roku kontynuowano program „Van Service Center”, oferując korzystną ofertę produktów i usług serwisowych, m.in. „Pogwarancyjne pakiety serwisowe”. Dużym zainteresowaniem cieszył się cykl imprez pod nazwą Van Service Center Patrol. Sprzedaż Oryginalnych Części Mercedes-Benz wzrosła o prawie 4 proc.

Samochody ciężarowe

To był bardzo dobry rok dla ciężarowych Mercedesów. Firma odnotowała rekordowe wyniki rejestracji, zwłaszcza w segmencie powyżej 16 ton. Podczas gdy rynek pojazdów ciężarowych zmniejszył się, liczba zarejestrowanych Mercedesów wzrosła z 2577 do 2737 sztuk. Udział marki zwiększył się w ten sposób z 16 do 18,3 proc. Fundamentalny wpływ na dobry wynik miała silna pozycja w segmencie ciągników siodłowych (niemal 2300 zarejestrowanych pojazdów). Natomiast największe wzrosty odnotowały ciężkie podwozia – o niemal 20 proc. więcej niż w 2013, ponad 450 sztuk. Bez wątpienia miała tu znaczenie ugruntowana pozycja nowego Actrosa.6T dało producentowi udział w polskim rynku przekraczający 18,5 proc. Przyniosło to drugie miejsce.

Mercedes-Benz Actros 4163 SLT

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego świetnego wyniku, choć oczywiście nie spoczywamy na laurach. Sukces zawdzięczmy naszym produktom i doskonale funkcjonującej sieci dilerskiej. Nowy Actros był w zeszłym roku jedynym sprawdzonym pojazdem ciężarowym spełniającym normę Euro VI, obecnym na rynku już od połowy 2011 roku. Program „EcoBestia-Fuel Duel” pomógł nam przekonać klientów do wyjątkowo niskiego spalania w naszych pojazdach. Istotna jest również zmiana mentalności polskich firm, które coraz częściej biorą pod uwagę całkowite koszty użytkowania pojazdów (total costs of ownership), a nie tylko cenę zakupu – komentuje Przemysław Rajewski, Dyrektor Zarządzający Mercedes-Benz Trucks

Technologicznym wydarzeniem roku była zdecydowanie prezentacja pojazdu przyszłości – Future Truck 2025. Jest to pierwsza na świecie autonomiczna ciężarówka. Wraz z fundacją Trucker’s Life, Mercedes- Benz Polska rozpoczął program budowy otwartych siłowni dla kierowców ciężarówek. Sześć takich obiektów już powstało przy stacjach benzynowych przy najważniejszych drogach w kraju, zaś w najbliższym czasie planuje się stawiać kolejne.

– W nadchodzącym roku nie planujemy większych premier. Paleta naszych samochodów ciężarowych została w pełni odświeżona i bardzo dobrze przyjęta przez rynek, co potwierdzają wyniki. Dlatego w 2015 chcemy się skupić na ofercie około sprzedażowej – wynajmie długoterminowym Charterway, czy atrakcyjnych ofertach leasingowych. Stawiamy też na promocję telematyki, a zwłaszcza systemu FleetBoard, oferując jednocześnie związane z nim nowe rozwiązania. Planujemy także dalszy rozwój programu Fuel Duel (dawniej EcoBestia), w ramach którego aktualni i potencjalni klienci mają okazję porównać spalanie w swoich pojazdach innych marek, ze spalaniem w odpowiednikach Mercedesa. Dotychczas wygrywaliśmy zdecydowaną większość takich pojedynków, co bez wątpienia przyczyniło się do rynkowego sukcesu – mówi Rajewski.

Coraz większym zainteresowaniem klientów cieszyła się oferta pogwarancyjnych pakietów serwisowych, obejmujących podstawowe czynności przeglądowe w stałej, atrakcyjnej cenie.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sieć dealerska

Był to drugi rok funkcjonowania na warszawskim Powiślu Stacji Mercedes, która zdobyła olbrzymią popularność i zapewniła sobie stałe grono miłośników. Sukces mediowy i marketingowy projektu potwierdzają nie tylko liczne nagrody, ale przede wszystkim liczby: 25 000 odwiedzających, 1023 tzw. leady, niemal 800 jazd testowych i prawie 1 900 publikacji w mediach i social mediach.

Na początku ubiegłego roku ruszył projekt „Mercedes connect me”, czyli oferta długoterminowego wynajmu samochodów. Równie duże znaczenie miało powstanie pierwszego internetowego salonu Mercedes-Benz Warszawa.

W 2015 roku powstaną nowe obiekty serwisowe w ramach sieci dealerskiej: w podwarszawskich Jankach i w Gorzowie Wielkopolskim.

Nagrody w dziedzinie PR i komunikacji marketingowej 2014
• tytuł Projekt Roku dla Stacji Mercedes;
• Złote Szpalty dla publikacji „Stacja Mercedes”;
• Dyrektor Marketingu Roku dla działów Sieci, PR i Marketingu Mercedes-Benz Polska za przeprowadzenie projektu Stacja Mercedes;
• Golden Arrow dla Stacji Mercedes;
• PRotony dla działu PR w kategorii naljepsza osoba/ zespół PR w firmie.

W skali globalnej Mercedes-Benz po raz czwarty z rzędu pobił roczny rekord sprzedaży i dostarczył więcej samochodów niż kiedykolwiek wcześniej – w ręce klientów trafiło 1 650 010 aut, o 12,9 proc. więcej niż rok wcześniej.

merc_pods7