MERCEDES: PULLMAN CZYLI WYSTAWA W MUZEUM FIRMY

Mercedes- Benz zaprasza na nową wystawę w swoim muzeum. Ekspozycja ma zwrócić uwagę odwiedzających na fascynujące detale z historii mobilności i ożywić motoryzacyjną kulturę.

Jedną z tych historii wyjaśnia termin Pullman.


Zobacz także:

LEXUS ES – HISTORIA MODELU

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Co łączy skórzaną czapkę, kanister z benzyną i pachnącą ozdobę w kształcie choinki? To tylko trzy z „33 dodatków” prezentowanych w ramach stałej wystawy w Muzeum. Limuzyn Pullman Mercedes- Benz używało wiele osobistości, głów państw i prywatnych użytkowników, w tym John Lennon, papież Pius XI oraz japoński cesarz.

Nazwa: „Pullman” to oryginalna nazwa komfortowych, luksusowych wagonów sypialnych i salonowych sprzed 100 lat. Zostały one opracowane w latach 60. XIX wieku przez amerykańskiego inżyniera i przedsiębiorcę George’a Mortimera Pullmana (1831- 97).

Najbardziej wymagający klienci chcieli później z taką samą ekskluzywnością podróżować samochodem – i dlatego na początku XX wieku termin „Pullman” trafił też do branży motoryzacyjnej. Model wagonu z zestawu kolejowego w Muzeum Mercedes- Benz służy za przypomnienie, skąd pochodzi nazwa ekskluzywnej limuzyny 600 Pullman (W100) z 1965 r. (do zobaczenia w sekcji „Collection 4: Gallery of Celebrities” – z ang. galeria sław).

Pochodzenie: komfortowe podróżowanie od samego początku odgrywało ważną rolę w historii najstarszej marki luksusowych samochodów na świecie. Na przykład dla Emila Jellinka, pioniera marki Mercedes, którego Mercedes- Simplex 60 PS z 1904 r. – ówczesny topowy model Daimlera – w 1907 r. został przerobiony na luksusową, turystyczną limuzynę.

Dziś pojazd ten można zobaczyć w Muzeum Mercedes- Benz w sali „Legend 2: Mercedes – Birth of the Brand, 1900-1914” – z ang. narodziny marki). On również zasługuje na nazwę „Pullman”.

Aspiracja: od około 100 lat aż do dziś „Pullman” oznacza najwyższy poziom doskonałości wśród pojazdów z gwiazdą Mercedesa. Obecnie na nowo podkreśla to Mercedes- Maybach S 650 Pullman (seria 222; zużycie paliwa w cyklu łączonym: 14,6 l/100 km; emisja CO2 w cyklu łączonym: 330 g/km), zaprezentowany w marcu 2018 r.

Tradycja: idea Mercedes- Benz Pullman jako symbolu najwyższej kategorii samochodowego luksusu i komfortu jest prawie tak stara jak sama marka. Linia przodków sięga od pojazdów takich jak limuzyny „Nürburg” Pullman (W08) z 1928 roku i 770 „Grand Mercedes” Pullman (W07) z lat 30. aż po legendarnego 600 Pullman (W 100), dostępnego w wersjach limuzyna i landaulet (1963- 81). Obejmuje też luksusowe wydania Klasy S, począwszy od typoszeregu 140 aż po współczesną serię 222.

Królewskość: każdy Pullman wyróżnia się niemal królewską prezencją, a także niespotykaną przestrzenią, doskonałym komfortem jazdy, najwyższej klasy wyposażeniem wnętrza – zarówno pod względem techniki, jak i zastosowanych materiałów, a także umieszczonymi naprzeciw siebie tylnymi fotelami i, oczywiście, wyrafinowaną jednostką napędową o niezrównanej mocy.

Gwiazdy: samochody Pullman już od lat 20. XX wieku były popularne wśród głów państw i monarchów, a także wśród przemysłowców, celebrytów i prywatnych klientów o najwyższych wymaganiach. Przykłady: papież Pius XI („Nürburg” 460 Pullman, 1930), japoński cesarz Hirohito (770 „Grand Mercedes” Pullman, 1935) oraz John Lennon (600 Pullman, 1970).

Klasa specjalna: w ostatnich czasach tradycję Pullmanów „odnowiła” Klasa S z serii 140. Szlachetne pojazdy były w dużej mierze wykonywane są ręcznie. Zaczęło się w 1996 r., od modelu S 600 Pullman z 12-cylindrowym silnikiem o mocy 290 kW (394 KM).

Pasażerowie: „Pullman” to nie tylko pojazdy dla słynnych osobistości. Na przykład pierwszy seryjny samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym, Mercedes- Benz 260 D (W 138), od 1936 r. również był dostępny jako przestronna limuzyna Pullman. Taki wóz można zobaczyć w Muzeum w sekcji „Legend 3: Upheavals – Diesel and Compressor” – z ang. przełomy – diesel i kompresor. Duża kabina sprawiała, że samochód mógł pomieścić nawet sześciu pasażerów.

Ładowność: model oznacza też wyjątkowym komfortem. Właśnie to symbolizowała litera „P” w przypadku ciężarówki z kabiną nad silnikiem Mercedes LP 315 z 1955 roku. Do fascynujących pojazdów z tej epoki należy LP 333 zwany „stonogą”, z dwiema osiami skrętnymi z przodu. Można zobaczyć go w ramach stałej wystawy Muzeum w sali „Collection 2: Gallery of Carriers” – z ang. galeria „przewoźników”.

Spersonalizowany standard: model 600 (W 100) był dostępny w latach 1963 do 1981 roku, jako limuzyna Pullman lub Pullman Landaulet, z dwiema lub trzema parami drzwi. Indywidualność odgrywała tu wiodącą rolę: dla Johna Lennona producent nie tylko zamontował wzdłużne tylne siedzenia, ale zainstalował też jeden z najlepszych samochodowych systemów hi-fi dostępnych wówczas na rynku – aby nagłośnienie również reprezentowało poziom Pullmana.