MERCEDES: PRZEWIDUJĄCY TEMPOMAT W CIĘŻARÓWKACH

merc_tem05

Predictive Powertrain Control (PPC) wielokrotnie udowodnił już swój potencjał w oszczędzaniu paliwa. Przewidujący tempomat ogranicza zużycie oleju napędowego do 5 proc.

Tym samym w odczuwalny sposób zmniejsza łączne koszty eksploatacji samochodu ciężarowego. Rozwiązanie jest teraz dostępne jako wyposażenie akcesoryjne dla używanych egzemplarzy Actrosa, Antosa i Arocsa u partnerów serwisowych Mercedes-Benz w całej Europie.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

ECO


Jego koszt (cena) wraz z montażem w Polsce wynosi poniżej 6 000 złotych netto, a instalacja zajmuje jedynie 2,5 godziny i nie wymaga przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego.

Klienci, którzy wcześniej nie zdecydowali się na dokupienie „przewidującego” tempomatu PPC, mogą od teraz korzystać z zalet tej sprawdzonej technologii. Jeśli wziąć pod uwagę typowy roczny przebieg w transporcie dalekobieżnym – około 130 tys. km – i zmniejszenie zużycia paliwa o 5 proc., PPC zwraca się nabywcy w ciągu około 8 miesięcy, i to nawet przy obecnych, niewygórowanych cenach oleju napędowego. Co więcej, zamontowanie PPC przynosi korzyści również w zakresie ochrony środowiska – równocześnie z zapotrzebowaniem na paliwo spada emisja dwutlenku węgla.

merc_tem06

Prosty montaż

PPC można zainstalować w niemal wszystkich ciężarówkach aktualnej generacji Actrosa, Antosa i Arocsa. Pojazd musi być zarejestrowany po raz pierwszy nie wcześniej niż w sierpniu 2012 roku i wyposażony w całkowicie zautomatyzowaną przekładnię Mercedes PowerShift 3. Głównym elementem zestawu instalacyjnego jest dodatkowa jednostka sterująca. Z myślą o maksymalnej wydajności, jej oprogramowanie można później aktualizować o najnowsze mapy oraz dane.

PPC to dla Mercedes-Benz istotny krok w opracowywaniu wydajnych, niskoemisyjnych ciężarówek. Jako pierwszy na świecie tempomat korzystający z danych GPS, nie tylko reguluje on prędkość pojazdu, ale na podstawie trójwymiarowych map potrafi wykorzystywać pęd pojazdu na zjazdach, w odpowiednim czasie zmniejsza obciążenie na podjazdach, sam zmienia przełożenia oraz uruchamia bieg jałowy (funkcja EcoRoll) – wszystko w celu zmniejszenia zapotrzebowania na paliwo.

Znajomość trasy to kluczowy element strategii działania PPC: dane systemu nawigacji obejmują około 300 000 km dróg w formie cyfrowych map 3D. Odpowiada to około 95 proc. wszystkich europejskich autostrad i dróg szybkiego ruchu – od Portugalii do Finlandii, od Irlandii do Grecji.

Administratorzy flot szybko docenili imponujące możliwości PPC: wprowadzono go po raz pierwszy jako opcja w Actrosie latem 2012 roku, a dziś jest zamawiany średnio przez 64 proc. nabywców modelu, i jest to tendencja wzrostowa. Stopniowo umacnia on swoją pozycję również w ciężkim transporcie dystrybucyjnym.

Mercedes-Benz Actros prezentuje swoją efektywność paliwową podczas pojedynków paliwowych „Fuel Duel”, zwanych dawniej w Polsce „EcoBesią”. Polegają one na rywalizacji z innymi konkurencyjnymi pojazdami w trakcie bieżącej eksploatacji we flotach. Wstępne wyniki ponad 800 pojedynków w 22 krajach Europy robią wrażenie: Actros wygrał ponad 90 proc. z nich.