W Sztokholmie odbyła się premiera nowego Mercedesa- Benz Vans – prototypowej Klasy X. To zapowiedź nowego pojazdu: pierwszego pick-upa w segmencie aut premium.
Wprowadzenie modelu pozwoli rozbudować gamę produktową marki do czterech serii modelowych. Produkcyjna wersja trafi do salonów pod koniec 2017 roku. Kluczowymi rynkami zbytu nowego modelu będą: Argentyna, Brazylia, RPA, Australia i Europa.
Zobacz także:
Klasa X to pierwszy pick-up w segmencie aut premium. Powstały dwie wersje stylizacji prototypu: pierwsza z nich, „powerful adventurer” (prawdziwy twardziel), reprezentuje wszystkie zalety klasycznych pick- upów: wytrzymałość, funkcjonalność i wysokie zdolności terenowe. Druga, „stylish explorer” (stylowy odkrywca), idzie o krok dalej i pokazuje designerski potencjał auta.
Mercedes- Benz jako pierwszy producent premium odpowiada na zmieniające się wymagania klientów w światowym segmencie pick- upów średniej wielkości, prezentując wytrzymały jednotonowy samochód z miejscem dla nawet pięciu osób. Dziś coraz częściej takie modele traktowane są jako uniwersalne auta zarówno użytkowe, jak i prywatne, a niekiedy służą wyłącznie do użytku prywatnego.
Stylistyka z elementami typowymi dla SUV-ów
Wizja nowej Klasy X „stylish explorer” to pojazd polakierowany metalicznym, eleganckim białym lakierem. Atletyczne przetłoczenia podkreślają jego dynamiczny charakter. Wyrazisty przedni pas reprezentuje ewolucję typowej stylistyki znanej z SUV-ów marki – z jeszcze bardziej muskularnym przetłoczeniem pokrywy silnika i reflektorami, których kształt sięga daleko aż po błotniki. Utrzymany w podobnym stylu przedni zderzak oraz mocno wyprofilowane błotniki dodatkowo podkreślają optyczną szerokość nadwozia i sprawiają, że samochód przybiera jeszcze solidniejszą postawę na drodze.
Równocześnie wlot powietrza z pojedynczą listwą i umieszczoną centralnie gwiazdą nawiązuje do eleganckich coupé Mercedes- Benz. Poszerzone przednie i tylne nadkola robią miejsce dla szeroko rozstawionych, dużych kół, odpowiednich do jazdy poza utwardzonymi drogami. 22-calowe obręcze z lekkich stopów z kontrastującym, lśniącym wykończeniem w kolorze antracytowym nadają prototypowej Klasie X „stylish explorer” silną prezencję. Zintegrowane stopnie boczne podkreślają atletyczną rzeźbę nadwozia, podobnie jak specjalnie opracowany dla prototypu odcień lakieru.
Wyjątkowo krótki przedni zwis, długi tylny zwis i dwie linie biegnące po bokach akcentują dynamiczne walory nowego pick-upa. Charakterystycznym elementem tylnego pasa jest diodowy pas świetlny z subtelnym, chromowanym wykończeniem. Stylistyka dolnej partii nadwozia nawiązuje z kolei do stylizacji nowych SUV-ów z gwiazdą.
Wnętrze
Wnętrze wyróżnia się kontrastem ciepłych i chłodnych barw oraz zastosowaniem wysokiej jakości materiałów. Brązowa tapicerka z nubukowej skóry tworzy przytulną atmosferę. Ten sam kolor ma deska rozdzielcza, dodatkowo ozdobiona elementami z białej skóry nappa. Elementy dekoracyjne z wędzonego dębu o otwartych porach kontrastują z listwami z polerowanego aluminium. Okrągły jest kształt otworów wentylacyjnych, ekran o wysokiej rozdzielczości oraz centralny kontroler i panel dotykowy. Podobnie jak w przypadku smartfonów, wszystkimi funkcjami pokładowej telematyki można zawiadywać dotykowo.
Prawdziwy twardziel
Obok prototypowej Klasy X „stylish explorer” debiutuje drugi prototyp – Concept Klasy X „powerful adventurer” z metalicznym lakierem lemonax, który koncertuje się na klasycznych cechach pick- upów. Auto mierzy 1,90 m wysokości. Ma duże opony w rozmiarze 35 x 11,5, wysoki prześwit i atletyczny wygląd. To zasługa m.in. wlotu powietrza przedzielonego dwiema listwami – wizytówki SUV-ów, osłon podwozia i błotników oraz matowych, karbonowych nadkoli.
Umieszczona z przodu elektryczna wciągarka i metalowy hak z tyłu stanowią dodatkową deklarację wytrzymałości. We wnętrzu matowe, karbonowe elementy, lakierowane powierzchnie i odważna, współgrająca z lakierem kolorystyka podkreślają siłę, jaka drzemie w Klasie X. Wizerunek ten uzupełnia czarna tapicerka ze skóry nappa oraz skórzane elementy deseniem przypominające włókno węglowe. Wykończone czarną skórą boczki foteli zapewniają odpowiednie podparcie w każdym terenie, a jednocześnie są przyjemne w dotyku.
Mocny silnik, wysoki komfort jazdy i wzorcowe bezpieczeństwo
Tradycyjnie w przypadku samochodów Mercedes- Benz, nabywcy Klasy X będą mogli wybierać spośród różnych zakresów wyposażenia, pozwalających na indywidualizację nadwozia oraz wnętrza samochodu. Dodatkowo, producent ze Stuttgartu zaoferuje gamę specjalnych akcesoriów, takich jak osłony przestrzeni ładunkowej czy dodatki stylizacyjne. Dzięki modułowi komunikacji z pokładową kartą SIM jego użytkownik będzie mógł korzystać z wszechstronnych usług Mercedes me connect.
Klasa X będzie dostępna w zróżnicowanej gamie silników. Topowy model otrzyma wysokoprężną jednostkę V6 połączoną ze stałym napędem na obie osie 4MATIC. Potężny moment obrotowy silnika zapewnia wysoką dynamikę jazdy zarówno na asfalcie, jak i poza nim. Układ napędowy korzysta z elektronicznego systemu trakcji, skrzyni rozdzielczej z przekładnią redukcyjną oraz dwóch blokad dyferencjałów.
System kontroli trakcji i elektronicznie sterowane, uruchamiane w razie potrzeby blokady dyferencjałów kierują siłę napędową tam, gdzie przyczepność jest najlepsza. Aby bezpiecznie pokonać trudne przeszkody i wzniesienia w ekstremalnych warunkach terenowych, można zablokować tylny i centralny dyferencjał.
Mocarny układ napędowy i wytrzymała rama sprawiają, że ładowność nowego pick-upa będzie przekraczać 1,1 tony, a uciąg przyczepy sięgnie 3,5 tony. Specjalnie skonstruowane zawieszenie z szerokimi osiami, pięciodrązkową tylną osią i sprężynami śrubowymi oraz precyzyjnie dobrana konfiguracja amortyzatorów i sprężyn zapewnią wysoki komfort jazdy, zarówno na drodze, jak i w terenie. Model zaoferuje nowoczesne systemy wspomagające kierowcę, które w oparciu o dane z kamer, radarów oraz czujników ultradźwiękowych zwiększają komfort i bezpieczeństwo. Liczne z nich trafią do wyposażenia standardowego.
Produkcja w kooperacji z aliansem Renault- Nissan
Rynkowa premiera Mercedesa Klasy X w Europie nastąpi pod koniec 2017 roku. Nowa seria modelowa będzie pozycjonowana w atrakcyjnej cenie, a jej produkcja będzie odbywać się we współpracy z aliansem Renault- Nissan. Produkcja Klasy X na rynki Europy, Australii i RPA ruszy w fabryce Nissana w Barcelonie w 2017 roku.
Wraz z wprowadzeniem Klasy X koncern Daimler AG poszerza zakres trwającej od 6 lat współpracy z aliansem Renault-Nissan. Strategiczny sojusz obu grup pozwala Mercedesowi w szybki i efektywny kosztowo sposób wejść do segmentu pick- upów średniej wielkości.