Została zawarta umowa o współpracy na rzecz rozwoju pomiędzy firmą Daimler AG (wraz ze swoją spółką zależną Mercedes- Benz Energy GmbH) oraz Beijing Electric Vehicle Co., Ltd. (BJEV), spółką zależną grupy BAIC.
Celem jest stworzenie w Chinach systemów magazynowania energii pochodzącej z „drugiego życia” akumulatorów.
Zobacz także:
Partnerstwo ma pozwolić na konsolidację wiedzy i zasobów związanych z łańcuchem wartości samochodowych akumulatorów, a jednocześnie – stanowić punkt wyjścia dla rozwoju zrównoważonych źródeł energii odnawialnej. Mercedes- Benz Energy i Beijing Electric Vehicle planują wspólnie uruchomić pierwszy magazynu energii z „drugiego życia”w Pekinie. Będzie on wykorzystywać akumulatory wycofanych z użytku aut elektrycznych BJEV.
Mercedes- Benz Energy z siedzibą w Kamenz od 2016 r. odpowiada za opracowywanie rozwiązań do magazynowania energii. Bazują one na technice akumulatorów samochodowych montowanych w pojazdach elektrycznych i hybrydowych Mercedes- Benz oraz smart. Spektrum zastosowań przechowywania energii na dużą skalę producent aut sięga od kompensacji szczytowego obciążenia przez tzw. black start (rozruch niezależny od elektrowni) aż do nieprzerwanego zasilania (UPS/ USV).
W szczególności firma koncentruje się na wykorzystaniu powtórnej utylizacji i części zamiennych w sektorze jednostek przechowywania energii. Wraz ze swoimi partnerami Daimler wprowadził już do użytku w ramach niemieckiej sieci energetycznej trzy urządzenia do masowego przechowywania energii z systemów akumulatorów samochodowych o łącznej pojemności 40 MWh.
Współpraca z chińskim partnerem BJEV toruje drogę działań w tej materii za granicą.
W 2016 r. BAIC, z myślą o prowadzeniu badań nad „drugim życiem” akumulatorów, założył Beijing Articore Battery. Obecnie podmiot ten zajmuje się badaniem stacji bazowych telekomunikacji, autostradowych stacji energii odnawialnej oraz mobilnych jednostek magazynowania energii. Planowane są również badania nad przechowywaniem energii w ramach mikrosieci.