Nowy model Mercedes-Benz Vans – Vito 4×4 czeka na śnieg i mróz. Napęd na cztery koła zapewnia przyczepność na śliskich nawierzchniach dróg, a także na placach budowy oraz nieutwardzonych traktach.
Do zalet vana należą również kompaktowe wymiary, wysoka dynamika jazdy i duża zwrotność. Wersja 4×4 kompletuje nową gamę modelu, który jako jedyny samochód w klasie dostępny jest z napędem na przednią, tylną i obie osie.
Zobacz także:
Model można zamawiać już u dealerów. Architektura napędu Vito 4×4 bazuje na tylnonapędowym Vito z automatyczną skrzynią biegów z konwerterem momentu obrotowego oraz elektronicznie sterowanym rozdziałem siły hamowania. Od strony technicznej jest blisko spokrewniona z rozwiązaniami stosowanymi w osobowych Mercedesach. Moment obrotowy jest rozdzielany w skrzyni rozdzielczej i kierowany do kół obu osi za pośrednictwem centralnego dyferencjału w stosunku 45:55.
Za dystrybucję siły napędowej odpowiada sprawdzony, elektroniczny system kontroli trakcji 4ETS, połączony z układami ESP i ASR. Jeśli jedno lub więcej kół straci przyczepność, 4ETS osobno przyhamuje każde z nich i w ciągu milisekund skieruje dodatkowy moment obrotowy do kół dysponujących dobrą trakcją. W ten sposób osiągnięty został efekt działania napędu z trzema blokadami dyferencjałów.
Podobnie jak we wprowadzonych już wariantach Vito, standardowe wyposażenie Vito 4×4 obejmuje innowacyjne systemy wspomagające – monitorowania zmęczenia kierowcy oraz asystenta bocznego wiatru.
Nowe, mocne i ekonomiczne
Czteronapędowy van nie tylko zapewnia wzorowe własności jezdne podczas holowania przyczepy na śliskiej nawierzchni. Imponuje także wydajnością: w najmocniejszej wersji 119 BlueTEC nowe Vito 4×4 napędzane jest 4-cylindrowym turbodieslem o pojemności 2,15 l, mocy 140 kW (190 KM) i 440 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dzięki technologii SCR z wtryskiem AdBlue do spalin jednostka BlueTEC spełnia już przyszłą normę emisji spalin Euro 6. Za transfer siły napędowej odpowiada automatyczna przekładnia 7G-TRONIC PLUS z konwerterem momentu obrotowego, współpracująca z funkcją ECO start/stop.
Vito 119 BlueTEC 4×4 osiąga prędkość maksymalną 199 km/h, a jego średnie zużycie paliwa w cyklu NEDC wynosi zaledwie 6,4 l/100 km – co odpowiada emisji dwutlenku węgla na poziomie 169 g/km. Do niskiego zapotrzebowania na paliwo przyczynia się kompaktowa, stosunkowo lekka konstrukcja napędu na obie osie i brak konwencjonalnej blokady dyferencjału. Model waży tylko o około 50 kg więcej od wariantu tylnonapędowego.
Wjeżdża do większości garaży
Napęd nowego Vito 4×4 zaprojektowano w taki sposób, aby utrzymać w ryzach wysokość nadwozia samochodu. W rezultacie model nie odbiega „wzrostem” od odmian z przednim i tylnym napędem – mierzy 1,91 m – i może parkować na większości parkingów, wjeżdżać do garaży podziemnych oraz bez trudu wykonywać zadania transportowe w centrach miast.
Nowe Vito 4×4 jest dostępne z nadwoziami Furgon, Mixto i Tourer, w trzech wersjach długości każda. Masa całkowita modelu waha się od 2,8 do 3,05 t. Początkowo można zamawiać najmocniejszy wariant Vito 119 BlueTEC 4×4 w cenie od 126 988 złotych netto. W najbliższych miesiącach do oferty dołączą odmiany o mocy 136 i 163 KM.