Niemiecki Federalny Instytut ds. Nieruchomości w Rostocku („Bundesanstalt für Immobilienaufgaben”, lub BImA) wybrał Unimoga nowej generacji – BlueTec 6 – do prowadzenia prac konserwacyjnych na terenach byłego przejścia granicznego między Polską a Niemcami w Kołbaskowie- Pomellen.
Obecnie mieści się tam baza BImA, obejmująca 20-kilometrowy odcinek autostrady A11 Meklemburgia- Pomorze Zachodnie.
Zobacz także:
Nowy Unimog będzie wykorzystywany do realizacji zadań związanych z całorocznym utrzymaniem sieci drogowej i jej okolic, takich jak nasypy, pobocza, rowy, zbiorniki na wodę deszczową czy otwarte przestrzenie.
Nowy pojazd serwisowy w Kołbaskowie- Pomellen musi przejąć obowiązki wysłużonego Unimoga U 1450 z 1994 roku, i to przy wykorzystaniu wszystkich używanych wcześniej narzędzi. Jednym z głównych powodów, dla których BImA wybrało Unimoga U 318, było jego bogate wyposażenie, obejmujące długą platformę i synergiczny napęd trakcyjny EasyDrive. Równocześnie pojazd wyróżnia duża nośność oraz zwrotność.
Obsługa przez okrągły rok
Do przeprowadzania zimowych prac, między innymi odśnieżania oraz posypywania dróg solą i piachem, wykorzystywana jest solarka SAB 17 oraz pług śnieżny CP 2. Oba urządzenia wyprodukowała firma ASH Aebi Schmidt. Trójsekcyjny, dwuobwodowy układ hydrauliczny Unimoga z proporcjonalnym sterowaniem ma funkcję odciążania pługa śnieżnego, która automatycznie podnosi pług przy zmianie kierunku i w ten sposób znacznie zmniejsza obciążenie.
Przy doborze wyposażenia nowego U 318 koncentrowano się na możliwości dalszego korzystania ze wszystkich dotychczasowych narzędzi, zarówno jeśli chodzi o letnie prace porządkowe – np. koszenie, jak i działania niezbędne zimą – odśnieżanie oraz posypywanie nawierzchni solą i piachem. Zaopatrzenie pojazdu w przednią płytę montażową, przedni wał odbioru mocy, a także w gniazda hydrauliczne z przodu i z tyłu okazało się wyborem równie właściwym, co niezbędnym: elementy te umożliwiły korzystanie z kosiarki wysięgnikowej Dücker UNA 500, używanej wcześniej do strzyżenia zieleni wzdłuż jezdni, oraz montowanej z przodu kosiarki Dücker UMK 21, wykorzystywanej do porządkowania otwartych obszarów.
Nowy Unimog sprawdza się także jako pojazd do holowania przyczepy i zadań transportowych – za kabiną kierowcy zamontowano platformę, którą można pochylać w jednym z trzech kierunków. Dzięki temu służy ona nie tylko do przewozu narzędzi, ale również luźnych materiałów, takich jak żwir czy piach. Zimą jest wykorzystywana do transportu pojemnika z solą.
Jeśli zajdzie potrzeba przewiezienia większych ładunków, Unimoga U 318 można także wykorzystać jako holownik – wyposażono go w sprzęg do naczep oraz zamontowany z tyłu hak o uciągu do 3,5 tony. Bezpieczne hamowanie zapewnia dwuobwodowy układ hamulcowy.