W minionych miesiącach gwałtownie wzrosła liczba ofiar wypadków spowodowanych jazdą pod prąd. Mercedes- Benz opracował technologię mającą na celu eliminację takiego zagrożenia. Nowy system rozpoznawania znaków potrafi identyfikować zakazy wjazdu.
Następnie, za pomocą sygnałów dźwiękowych oraz optycznych ostrzega on kierowcę przed przypadkowym wjechaniem na jezdnię o kierunku ruchu przeciwnym do kierunku jazdy. Będzie on dostępny w nowej Klasie S, której premiera odbędzie się w tym roku, a także w zmodernizowanej Klasie E.
Zobacz także:
TECHNIKA
W ciągu ostatnich trzech miesięcy w wypadkach spowodowanych przez auta, które wjechały w Niemczech na autostradę lub drogę ekspresową pod prąd, zginęło ponad 25 niewinnych osób.
Jednak rzeczywistość jest jeszcze bardziej szokująca – z reguły do mediów trafiają jedynie informacje o wypadkach ze skutkiem śmiertelnym lub zakończonych poważnymi obrażeniami. Kierowców, którym zdarza się jazda pod prąd – w Niemczech nazywanych Geisterfahrer – jest znacznie więcej. Tamtejsze ministerstwo transportu szacuje, że co roku dotyczy ich około 1700 lokalnych ostrzeżeń radiowych. Statystyki ADAC mówią o nawet 2800 osobach, czyli ponad siedmiu dziennie. W większości przypadków wjazd na jezdnię o kierunku przeciwnym do kierunku ruchu nie kończy się tragedią, ale zagrożenie tego rodzaju błędami towarzyszy kierowcom każdego dnia.
Aby zapobiec jeździe pod prąd – czy to przez pomyłkę, z powodu nieuwagi, stresu wynikającego z dużego natężenia ruchu czy skomplikowanych węzłów drogowych – Mercedes-Benz opracował nowy system rozpoznawania znaków.
– W drodze ku realizacji wizji bezwypadkowej jazdy Mercedes-Benz skupia się na przykładach rzeczywistych wypadków, aby wszystkim uczestnikom ruchu zapewnić najlepszą możliwą ochronę. Idea zastosowania systemu Mercedes-Benz Intelligent Drive do ograniczenia ryzyka jazdy pod prąd kolejny raz zbliża nas do tego celu – mówi Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG, odpowiedzialny za badania i rozwój samochodów Mercedes-Benz.
Głównym elementem nowego systemu jest kamera ukryta za przednią szybą. Może ona rozpoznawać zakazy wjazdu, a uzyskane informacje wysyłać do komputera pokładowej elektroniki. Jeśli ta wykryje, że kierowca zamierza minąć znaki zakazu i wjechać na autostradę niewłaściwą drogą, system zacznie emitować ostrzeżenia przed grożącym niebezpieczeństwem: w kabinie rozlegną się trzy głośne sygnały dźwiękowe, a na panelu instrumentów wyświetli się czerwony symbol “zakaz wjazdu”.
W celu dalszej poprawy niezawodności działania systemu, elektronika porównuje informacje uzyskane z kamery z danymi z nawigacji. Lista pozostałych funkcji systemu rozpoznawania znaków Mercedes-Benz obejmuje również wykrywanie i informowanie o ograniczeniach prędkości oraz zakazach wyprzedzania i znakach je odwołujących.
Jeśli słaba widoczność ograniczy działanie systemu – na przykład podczas ciężkich opadów śniegu – poinformuje on kierowcę o “chwilowej niedostępności”.
Nowy system rozpoznawania znaków trafi do wyposażenia nowej Klasy S oraz odnowionej Klasy E, a następnie stopniowo do pozostałych modeli. Początkowo będzie on zaprojektowany głównie z myślą o niemieckich drogach, jednak Mercedes-Benz intensywnie pracuje nad dostosowaniem go do działania na terenie innych krajów.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.