Najnowszy model Mercedes- Benz przeznaczony do seryjnej produkcji i oznaczony jako EQ Power jest „podwójnie elektryczny”: to pierwszy na świecie pojazd, który łączy innowacyjny napęd wykorzystujący energię z ogniw paliwowych oraz z akumulatora w całkowicie elektryczną hybrydę plug-in.
Dzięki technologii F-CELL jego lokalna emisja spalin ogranicza się jedynie do pary wodnej. Model ten oferowany będzie jedynie na rynku amerykańskim.
Zobacz także:
Zupełnie nowy system ogniw paliwowych: w porównaniu z poprzednią generacją system ogniw paliwowych ma o 30 proc. bardziej zwartą budowę i po raz pierwszy mieści się w konwencjonalnej komorze silnikowej. W porównaniu z Klasą B F-CELL wyróżnia się również o 40 proc. wyższą mocą i o 90 proc. mniejszym zużyciem platyny. Równocześnie jego masa spadła o 25 proc.
Moment obrotowy o wartości około 350 Nm oraz moc około 147 kW (200 KM) sprawiają, że przedseryjny GLC F-CELL oferuje dużą przyjemność z jazdy. Zasięgi operacyjne wynoszą 437 km w trybie wodorowym (w cyklu NEDC, tryb Hybrid, pomiar dokonany w obecności TÜV) oraz 49 km w trybie akumulatorowo- elektrycznym (w cyklu NEDC, tryb Battery). Dzięki magazynowaniu wodoru pod ciśnieniem 700 barów tankowanie GLC F-CELL trwa zaledwie około 3 min.
Bogata seryjna specyfikacja modelu obejmuje aktywny tempomat Active Distance Assist Distronic, pakiet śledzenia toru jazdy z systemami Blind Spot Assist oraz Active Lane Keeping Assist, pakiet Parking z kamerą 360° i system Comand Online z rozpoznawaniem znaków drogowych.
Także poziom pasywnego bezpieczeństwa spełnia najwyższe standardy. Poza tradycyjnym, szeroko zakrojonym programem testów zderzeniowych Mercedes- Benz stosuje szczególnie rygorystyczne normy bezpieczeństwa w zakresie konstrukcji akumulatorów oraz wszystkich podzespołów odpowiadających za magazynowanie, transport i wykorzystywanie wodoru.
Swój pierwszy wodorowy samochód – NECAR – Mercedes- Benz zaprezentował już w 1994 r. Później producent opracował wiele kolejnych aut z takim źródłem napędu, włącznie z flotową Klasą A F-CELL (2003 r.). W 2011 r. wystartowała F-CELL World Drive – pierwsza wyprawa wodorowymi autami dookoła świata. W roku 2015 zaprezentowano studium F 015 Luxury in Motion z hybrydowym napędem F-CELL plug-in, który jednorazowo umożliwiał 1100 km bezemisyjnej jazdy.
5 marca 2018 r. ruszyła 45. stacja tankowania wodoru w Niemczech – placówka Total w Ingolstadt. Wspólnie z partnerami należącymi do spółki joint venture H2 Mobility koncern Daimler sporządził już specjalny plan działania w zakresie rozbudowy infrastruktury umożliwiającej tankowanie wodoru. Do końca 2019 r. sieć stacji H2 ma liczyć 100 punktów, a do 2023 r. – nawet 400.
Podobne projekty infrastrukturalne realizowane są również na poziomie europejskim oraz międzynarodowym (przede wszystkim w Japonii, ale także w USA i w Korei Południowej).
Podobnie jak GLC w hybrydowej wersji plug-in, wodorowy wariant GLC oferuje kierowcy różne tryby jazdy. Ich gama obejmuje programy: ECO, Comfort oraz Sport. Zbiorniki wodoru zamontowano w chronionym przed skutkami uderzeń obszarze pomiędzy osiami pojazdu.
aimler prowadzi obecnie przygotowania do uruchomienia seryjnej produkcji nowego auta. Rodzinny SUV będzie wytwarzany w fabryce w Bremie. Kompletny system ogniw paliwowych i układ przechowywania wodoru opracowała spółka NuCellSys GmbH. Tam powstały również pierwsze prototypy pojazdu. Egzemplarze przedseryjne są produkowane w Centrum Technicznym Mercedes-Benz w Sindelfingen.
Za produkcję całego systemu ogniw paliwowych odpowiada fabryka Daimlera w Untertürkheim.