W Oslo, europejskiej „stolicy elektro- mobilności”, elektryczny model EQC po raz pierwszy pokazał swoje wszechstronne właściwości na otwartych drogach.
Nowy Mercedes- Benz to pierwszy samochód producenta sygnowany marką EQ.
Zobacz także:
MERCEDES: RUSZYŁA PRODUKCJA I SPRZEDAŻ EQC (CENY)
EQC to nowe, kompleksowe podejście. Dzięki koordynacji zespołu napędowego, zarządzania akumulatorem i ładowaniem, systemowi informacyjno- rozrywkowemu MBUX, a także zróżnicowanym strategiom rekuperacji oraz usługom cyfrowym reprezentuje nowy początek w świecie elektro- mobilności.
Kierowcy EQC mogą wprowadzać swoje cele nawigacyjne z domu lub z biura oraz z wyprzedzeniem określać czas wyjazdu i temperaturę, jaka ma wówczas panować w kabinie. W rezultacie otrzymują inteligentnie zaplanowaną trasę i czas przybycia na miejsce z uwzględnieniem niezbędnych przystanków na ładowanie. Programowanie poszczególnych funkcji odbywa się również bezpośrednio, za pośrednictwem systemu multimedialnego Mercedes- Benz User Experience lub przez aplikację Mercedes me.
Inteligentna nawigacja
Nawigacja została zoptymalizowana pod kątem aspektów użytkowania pojazdu elektrycznego. Przy automatycznym planowaniu trasy wykorzystuje ona wiele czynników, w tym ewentualne postoje na ładowanie, i bierze pod uwagę m.in. aktualny stan naładowania akumulatora, pogodę, topografię terenu, natężenie ruchu oraz dostępność stacji ładowania. Obliczanie trasy zawsze bazuje na szybkiej, wygodnej drodze przejazdu.
Nawigacja preferuje stacje szybkiego ładowania. Użytkownik nie musi przy tym ładować pojazdu do pełna, ale w stopniu adekwatnym do całkowitego czasu podróży. Co istotne, algorytm planowania trasy dynamicznie reaguje na zmiany warunków podróży.
Dodatkowo obsługę samochodu ułatwia sterowanie głosowe Linguareinic dostosowane do wymogów EQC. W połączeniu z MBUX rozpoznaje i rozumie wiele pytań oraz poleceń związanych z aspektami specyficznymi dla aut elektrycznych.
Zespół napędowy
Auto posiada zupełnie nowy zespół napędowy z inteligentnym sterowaniem. Zarówno obie jednostki elektryczne (eATS), jak i akumulator zostały stworzone specjalnie dla modelu. Za dostarczanie siły trakcyjnej odpowiadają dwa silniki asynchroniczne – po jednym przy każdej z osi. Jednostki wytwarzają łącznie moc 300 kW (408 KM) oraz maksymalny łączny moment obrotowy o wartości 760 Nm.
Silnik elektryczny, przekładnię o stałym przełożeniu wraz z mechanizmem różnicowym, układ chłodzenia i energoelektronikę zintegrowano we wspólny moduł o wyjątkowo kompaktowych wymiarach. eATS przy przedniej i tylnej osi zapewniają właściwości jezdne pojazdu z napędem na cztery koła.
Najważniejszym elementem EQC jest akumulator litowo- jonowy umieszczony w podłodze pojazdu. Przy pojemności 80 kWh – wykorzystując zaawansowaną do zasilania pojazdu strategię działania – zapewnia zasięg od od 374 do 417 km (cykl WLTP). Najnowszej generacji akumulator litowo-jonowy składa się z 384 ogniw. Maksymalne napięcie wynosi 405 V, a pojemność znamionowa – 230 Ah.
Cały system akumulatora jest chłodzony cieczą.
Systemy wspomagające
Aby uzyskać maksymalny możliwy zasięg, Mercedes-Benz EQC ładuje swoje akumulatory także w ruchu. Kierowca ma duży wpływ na intensywność rekuperacji – może regulować jej poziom za pomocą manetek przy kierownicy. Szczególnie inteligentnym narzędziem jest system wspomagający ECO Assist, który wspiera kierowców w uzyskaniu maksymalnej efektywności. Podpowiada, kiedy warto zdjąć nogę z pedału gazu, np. gdy pojazd zbliża się do ograniczenia prędkości.
Aktywne monitorowanie zasięgu pozwala na dotarcie do miejsca docelowego nawet wtedy, gdy pominięty zostanie postój przewidziany na ładowanie. Kierowca ma do dyspozycji tryb jazdy na rzecz maksymalizacji zasięgu – Max Range – jest zachęcany do utrzymywania ograniczenia prędkości za pomocą punktu oporu pedału gazu, dzięki czemu może dojechać do kolejnej stacji ładowania albo miejsca docelowego.
W bardziej ekonomicznych trybach istotną rolę odgrywa haptyczny pedał gazu, zachęcający do oszczędzania energii. Do dyspozycji są następujące tryby jazdy: Comfort, Eco, Mac Range, Sport i Indyvidual.
Zarządzanie ładowaniem
Czy to w domu, czy za pomocą ściennej ładowarki (wallbox), w trakcie zakupów, w pracy, czy na stacji szybkiego ładowania przy autostradzie – auta elektryczne można „tankować” na wiele sposobów. Standardowo EQC wyposażono w chłodzoną cieczą ładowarkę pokładową (OBC) o mocy 7,4 kW, dzięki czemu można korzystać z niej zarówno przy ładowaniu prądem zmiennym (AC) w domu, jak i na publicznych stacjach.
Jeszcze szybsze jest „tankowanie” prądem stałym (DC) – również standardowe w EQC. Zależnie od SoC (stanu naładowania akumulatora) pojazd może być „tankowany” na stacji o maksymalnej mocy 110 kW. Z poziomu 10 do 80 proc. energii akumulator można naładować w około 40 min.
EQC, podobnie jak wszystkie auta z napędem elektryczno- akumulatorowymi hybrydy plug- in Mercedesa, można ładować z domowego gniazdka, ale znacznie szybsze jest korzystanie z Wallboxa. Przy zakupie EQC dostępne są również opcjonalne usługi z zakresu elektro- mobilności.