Podczas salonu samochodowego Paris Motor Show 2016, Mercedes-Benz po raz pierwszy zaprezentował koncepcję nowej marki produktów i rozwiązań technicznych z zakresu elektro- mobilności.
W połowie 2019 r. nadejdzie moment jej rynkowego debiutu: pierwszym Mercedesem, który trafi do sprzedaży pod marką EQ, będzie model EQC.
Zobacz także:
Według wstępnych danych, zużycie energii w cyklu łączonym wyniesie 22,2 kWh/100 km. Spójny design sprawia, że nowe auto jest pionierem awangardowego, „elektryzującego” wyglądu. W zakresie jakości, bezpieczeństwa i komfortu EQC jest pojazdem premium. Dwa silniki elektryczne przy obu osiach, rozwijające łączną moc 300 kW (408 KM) zapewniają znakomita dynamikę i osiągi. Zaawansowana strategia działania napędu pomaga osiągnąć zasięg przekraczający 450 km (tryb NEDC, dane wstępne).
Marka EQ oferuje też kompleksową gamę usług z rodziny Mercedes me i sprawia, że elektro- mobilność staje się wygodną formą transportu, odpowiednią dla codziennej jazdy. Równocześnie EQC symbolizuje początek nowej ery mobilności w koncernie Daimler.
Mercedes- Benz EQC otrzymał liczne detale stylistyczne i charakterystyczne akcenty kolorystyczne, zarówno na zewnątrz, jaki w kabinie. Muskularne proporcje sprawiają, że jest klasyfikowany jako pojazd typu crossover/ SUV. Wydłużona linia dachu i kształt bocznych okien nawiązują do aut coupé.
Szczególnie wyrazistym elementem jest duży czarny panel łączący przednie lampy i grill. Jego górną krawędź tworzą włókna światłowodowe. Nocą tworzą one niemal nieprzerwany, poziomy pas świetlny. Montowane w standardzie reflektory Multibeam LED otrzymały moduły i wypełnienie w kolorze czarnym, z błyszczącym wykończeniem. Potwierdzeniem przynależności do nowej rodziny są niebieskie pasy na czarnym tle oraz napis „Multibeam” – także w kolorze niebieskim.
Wysokiej jakości wnętrze wyróżnia się awangardowym wzornictwem. Karbowana krawędź panelu wskaźników przypomina żebra chłodzące wzmacniacza hi-fi. Typowa dla marki forma „skrzydła” jest tu asymetryczna, z wycięciem w sekcji kierowcy – instrumenty sterowania są zwrócone w jego kierunku. Uwagę zwracają błyszczące, kasetowe obudowy płaskich otworów wentylacyjnych z poprzeczkami w kolorze różowego złota.
Zespół napędowy
EQC korzysta z całkiem nowego układu napędowego z dwiema kompaktowymi silnikami elektrycznymi, po jednej przy każdej z osi. Efekt: ma charakterystykę pojazdu z napędem na cztery koła.
Aby ograniczyć zużycie energii, a jednocześnie zwiększyć dynamikę, silniki elektryczne mają odmienną konfigurację: przedni został zoptymalizowany pod kątem uzyskania maksymalnej efektywności w niskim i średnim zakresie obciążenia, podczas gdy tylny decyduje o dynamicznych własnościach napędu. Wspólnie jednostki generują moc 300 kW oraz 765 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
W kabinie EQC jest wyjątkowo cicho – agregaty zostały odizolowane za pomocą gumowych poduszek w dwóch miejscach (połączenie silnika z ramą pomocniczą oraz połączenie ramy z nadwoziem).
Energię do zasilania silników magazynuje litowo- jonowy akumulator o pojemności 80 kWh (NEDC). Zużycie prądu oraz zasięg pojazdu w istotnym stopniu uzależnione są od stylu jazdy. EQC oferuje kierowcy pięć programów jazdy o zróżnicowanej charakterystyce: Comfort, Eco, Max, Range, Sport oraz tryb indywidualnej konfiguracji. W programach bardziej nastawionych na jazdę ekonomiczną ważną rolę odgrywa haptyczny pedał gazu. Kierowca może też regulować stopień rekuperacji energii – służą do tego manetki przy kierownicy.
System ECO Assist zapewnia z kolei wszechstronne wsparcie w przewidującym stylu jazdy: m.in. informuje, kiedy warto zdjąć nogę z pedału przyspieszenia, a dodatkowo oferuje funkcje takie jak żeglowanie oraz specjalna strategia rekuperacji. Uwzględnia przy tym dane z układu nawigacji, systemu rozpoznawania znaków drogowych oraz inteligentnych systemów wspomagających (radar i kamera stereoskopowa).
Standardowo EQC wyposażony jest w chłodzoną cieczą ładowarkę pokładową (OBC) o mocy 7,4 kW, odpowiednią do ładowania z domowego gniazdka lub na publicznych stacjach ładowania. Ładowanie przy pomocy ładowarki Wallbox może być trzykrotnie szybsze niż z domowego gniazda. Jeszcze szybsze jest ładowanie prądem stałym (DC; standard w EQC), np. za pomocą złącza CSS.
System multimedialny MBUX i gama usług
System multimedialny MBUX – Mercedes-Benz User Experience oferuje szereg funkcji, takich jak wskazywanie zasięgu, statusu ładowania czy przepływu energii.Pozwala obsługiwać też zoptymalizowaną pod kątem napędu elektrycznego nawigację oraz zarządzać ustawieniami trybów jazdy, prądu ładowania czy czasu odjazdu. Ekran multimediów zyskał dodatkowy „kafelek” EQ.
Dzięki Mercedes me modele EQ zapewniają kompleksową gamę nowych usług z dziedziny elektro- mobilności, która m.in. obejmuje wstępną klimatyzację (pozwala jeszcze przed podróżą, schłodzić lub ogrzać wnętrze pojazdu) oraz nawigację zoptymalizowaną dla modeli EQ (pozwala np. na wyszukiwanie stacji ładowania).
Aktywne i pasywne bezpieczeństwo
EQC został wyposażony w najnowszą generacje systemów wspomagających Mercedes-Benz. Pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy obejmuje nowe funkcje, takie jak predykcyjna regulacja prędkości podczas zbliżania się do zatoru drogowego (układ Active Distance Assist Distronic).
Programem testów zderzeniowych wprowadził dodatkowe, rygorystyczne standardy dla akumulatora i wszystkich komponentów przewodzących prąd. Standardy te wykraczają poza wymogi prawne. Elementy napędu zlokalizowane w przedniej części pojazdu „otacza” nowa rama pomocnicza. Podstawą bezpiecznej konstrukcji jest umieszczenie wysokonapięciowego akumulatora w podłodze pojazdu.
Jeśli dojdzie do kolizji, układ wysokonapięciowy jest automatycznie odłączany, w sposób odwracalny lub nie, zależnie od siły uderzenia i stopnia uszkodzeń. Istnieją również punkty odcięcia, które pozwalają ręcznie odłączyć układ wysokonapięciowy pracownikom służb ratowniczych.
Przygotowania do produkcji
Przed wprowadzeniem na rynek nowy Mercedes- Benz EQC przeszedł szeroko zakrojony program testów wytrzymałościowych – około 200 prototypów i przedprodukcyjnych egzemplarzy modelu przejechało kilka milionów kilometrów na czterech kontynentach (Europa, Ameryka Północna, Azja i Afryka).
Model EQC będzie wytwarzany w zakładach w Bremie. Obecnie trwają tam intensywne przygotowania do rozpoczęcia jego seryjnej produkcji, zaplanowanego na 2019 r. Równocześnie w rozbudowanych zakładach w Kamenz nieopodal Drezna ma zostać uruchomiona produkcja własnych akumulatorów do EQC.
Poza fabryką w Bremie przygotowania do produkcji EQC na lokalny rynek Państwa Środka trwają w chińsko- niemieckiej spółce joint venture Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC).
Dane techniczne (wstępne)
– zużycie energii (NEDC): 22,2 kWh/100 km;
– zasięg (NEDC): ponad 450 km;
– 2 silniki asynchroniczne, napęd na cztery koła;
– moc maksymalna: 300 kW (408 KM);
– maksymalny moment obrotowy: 765 Nm;
– prędkość maksymalna: 180 km/h (ograniczona);
– przyspieszenie 0-100 km/h: 5,1 sek.;
– akumulator: litowo- jonowy;
– pojemność akumulatora (NEDC): 80 kWh;
– masa akumulatora: 650 kg;
– wymiary (dł./ szer. (z lusterkami)/ wys.): 4761/ 1884 (2096)/ 1624 mm;
– rozstaw kół (przód/ tył): 1625/ 1615 mm;
– rozstaw osi: 2873 mm;
– pojemność bagażnika: około 500 l;
– masa własna/ dopuszczalna masa całkowita/ ładowność (DIN); 2425/ 2930/ 505 kg;
– maksymalny uciąg przyczepy (12 proc.): 1800 kg.