MERCEDES: NOWY EQC AUTEM BARDZO BEZPIECZNYM

merc-elekt1

Nowy Mercedes- Benz EQC, którego zapotrzebowanie na zużycie energii w cyklu łączonym wynosi 22,2 kWh/100 km, zapewnia użytkownikom maksimum bezpieczeństwa czynnego, jak również biernego.

Poza zwyczajowym, szeroko zakrojonym programem testów zderzeniowych producent samochodów ze Stuttgartu zastosował tu dodatkowe, rygorystyczne standardy zabezpieczeń dla akumulatora i wszystkich elementów przewodzących prąd elektryczny.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

W wielu przypadkach wykraczają one poza wymogi przewidziane przepisami prawa.

Doświadczenie marki z wysokonapięciowymi napędami elektrycznymi pozwoliło na opracowanie specjalnej koncepcji bezpieczeństwa modelu EQC. Jego poziom ochrony w razie wypadku został potwierdzony w centrum technologii bezpieczeństwa pojazdów (TFS) – najbardziej zaawansowanym centrum testów zderzeniowych na świecie.

merc-elekt2

To tutaj pojazdy, w tym prototypy z dużymi akumulatorami, przechodzą wymagające próby zderzeniowe. Ich rezultatem jest cała gama konstruktywnych środków, dzięki którym elektryczny EQC zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa przy zderzeniach.

Należą do nich m.in.:
– nowa rama pomocnicza, która otacza elementy układu napędowego znajdujące się w przedniej części samochodu, a przy tym korzysta ze standardowych mocowań;
– solidna rama ze zintegrowaną konstrukcją otacza akumulator i chroni go w czasie zderzenia; pomiędzy ramą a akumulatorem znajdują się odkształcalne elementy, zdolne pochłonąć dodatkowe siły w przypadku poważnego uderzenia bocznego;
– osłona akumulatora w jego przedniej części może zabezpieczyć jednostkę przed uszkodzeniem obcymi przedmiotami;
– układ wysokiego napięcia ma również funkcję automatycznego wyłączenia w razie wypadku – w zależności od siły i rozległości zderzenia; rozróżnia się wyłączenie odwracalne i nieodwracalne; po odłączeniu napięcia jego poziom w układzie wysokiego napięcia poza akumulatorem błyskawicznie spada poniżej bezpiecznego limitu;

merc-elekt3

– automatyczne ograniczenie procesu ładowania, jeżeli podczas postoju w stacji szybkiego ładowania (ładowanie DC – prądem stałym) wykryte zostanie uderzenie w pojazd; przewidziano również punkty odcięcia, które pozwalają ręcznie dezaktywować układ wysokiego napięcia pracownikom służb ratunkowych;
– poza oceną ochrony podróżujących w czasie wypadku poziom bezpieczeństwa akumulatora w razie wypadku został przetestowany w centrum rozwoju firmy Deutsche Accomotive, która w całości należy do koncernu Daimler. W tym przypadku kryteria testowe obejmowały zachowanie akumulatora pod wpływem uderzenia i podczas próby uszkodzenia przez ciała obce, jak również symulację przegrzania oraz przeciążenia.

merc-elekt4

Poza koncepcjami bezpieczeństwa konstrukcji pojazdu i ochrony akumulatora, w razie wypadku szczególnie istotne dla podróżujących są specjalnie przystosowane systemy ochronne:
– kierowca, pasażer z przodu oraz pasażerowie zewnętrznych miejsc tylnych foteli mają do dyspozycji trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikami siły napięcia (środkowe miejsce z tyłu zaopatrzono w „normalny” trzypunktowy pas);
– punkty mocowania zgodne z homologacją i-Size (Europa) oraz ISOFIX (pozostałe kraje) na zewnętrznych tylnych siedzeniach zapewniają bezpieczne mocowanie odpowiednich fotelików dziecięcych;
– głowy kierowcy, pasażera z przodu oraz podróżujących na zewnętrznych miejscach z tyłu chronią kurtyny powietrzne w obszarze dachu, pomiędzy słupkami A, B i C;
– boczne poduszki powietrzne obejmujące obszar miednicy i tułowia dla kierowcy oraz pasażera z przodu zapewniają dodatkową ochronę w razie zderzenia bocznego. Na życzenie dostępne są boczne poduszki powietrzne dla podróżujących na zewnętrznych miejscach tylnych siedzeń;
– czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, z dwustopniowym ładunkiem po stronie pasażera;
– poduszka kolanowa dla kierowcy.

merc-elekt5

Liczne środki pomogą ograniczyć dalsze szkody i ułatwić ratowanie podróżujących także wtedy, kiedy pojazdy Mercedes- Benz ulegną wypadkowi. Gdy tylko uruchamia się system ochronny (np. napinacz pasa lub poduszka powietrzna) albo jeśli dojdzie do wykrycia awarii, z samochodu nawiązywane jest połączenie alarmowe lub serwisowe.

W zależności od rodzaju i siły zderzenia, wdrożone mogą być następujące środki:
– automatyczna aktywacja połączenia alarmowego Mercedes- Benz w celu powiadomienia służb ratowniczych o lokalizacji i sytuacji awaryjnej oraz zainicjowania akcji ratowniczej;
– odłączenie układu wysokiego napięcia;
– włączenie świateł awaryjnych celem zabezpieczenia miejsca wypadku i ochrony podróżujących przed następnymi kolizjami;
– włączenie oświetlenia kabiny;

merc-elekt6

– opuszczenie przednich bocznych szyb po wybuchu poduszek powietrznych w celu przewietrzenia kabiny i usprawnienia akcji ratunkowej;
– odblokowanie zamków w drzwiach celem ułatwienia ratownikom dostępu do kabiny;
– uniesienie elektrycznie sterowanej kolumny kierownicy ułatwia wysiadanie i dostęp do kierowcy;
– wysłanie informacji o zdiagnozowanej awarii lub wypadku za pośrednictwem komunikacji Car-to-X oraz do centrum serwisowego Mercedes- Benz;
– naklejka ratownicza zapewnia bezpośredni dostęp do karty ratunkowej pojazdu; odpowiednie naklejki z kodem QR umieszczono pod klapką gniazda ładowania oraz po wewnętrznej stronie środkowych słupków (B); w razie wypadku służby ratownicze mogą zeskanować kod za pomocą smartfona lub tabletu i zyskać błyskawiczny, niezawodny dostęp do karty ratowniczej konkretnego pojazdu – ułatwiając sobie w ten sposób prowadzenie akcji.

Prócz arkuszy kart ratunkowych aplikacja Rescue Assist na smartfony i tablety oferuje trójwymiarowe widoki samochodu – teraz także off-line, jeśli miejsce wypadku znajduje się poza zasięgiem sieci komórkowej.