MERCEDES: NOWY CLS – MODELE COUPE I SHOOTING BRAKE

Mer c1

Mercedes-Benz odsłania modele CLS Coupé oraz CLS Shooting Brake. Obydwa otrzymały wygładzony przedni pas, odświeżony kokpit wzbogacony o pieczołowicie wykonane detale, 9-biegową przekładnię automatyczną 9G-TRONIC, nowe, wydajne jednostki napędowe.

Oczywiście zastosowano w nich zaawansowane systemy z dziedziny bezpieczeństwa i multimediów, w tym najnowsze usługi internetowe Mercedes me. Wraz z nimi debiutuje także innowacja techniczna – futurystyczne przednie lampy Multibeam LED, zapewniające najlepsze możliwe oświetlenie bez względu na warunki drogowe i natężenie ruchu.


Zobacz także:
PREMIERY


10 lat temu CLS zapoczątkował segment czterodrzwiowych coupé. W roku 2012 projektanci stworzyli wariant Shooting Brake. Jako auto sportowe z pięcioma fotelami i 5-drzwiową karoserią, stanowi on propozycję dla ludzi aktywnych.

Design CLS-a został dostosowany do jego aspiracji. Coupé i Shooting Brake prezentują się teraz jeszcze bardziej dynamicznie za sprawą diamentowego wypełnienia wlotu powietrza, nowego zderzaka z szerokimi wlotami powietrza oraz reflektorów Multibeam LED, a także nieco przyciemnionych tylnych lamp z funkcją wielostopniowego oświetlenia. Znaki szczególne modelu – sportowe proporcje z długą maską, niewielką powierzchnią bocznych, pozbawionych obramowania szyb i płynnie opadającą linią dachu – pozostały nietknięte. Dzięki dłuższej linii dachu 5-drzwiowy wariant Shooting Brake oferuje dodatkową przestrzeń na bagaż lub sprzęt sportowy (pojemność bagażnika do 1550 litrów).

Merc c2

Nowa jakość oświetlenia

Standardowo obie wersje występują teraz z nowymi przednimi reflektorami LED. Na życzenie oferowane są natomiast z lampami Multibeam LED, które łączą najbardziej zaawansowane obecnie technologie oświetlenia i automatycznie dostosowują rozkład światła do praktycznie każdej sytuacji na drodze.

System Adaptive Highbeam Assist Plus nieustannie monitoruje drogę za pomocą kamery umieszczonej za przednią szybą. Jeśli ta wykryje z przodu pojazdy jadące w tym samym kierunku lub nadjeżdżające z przeciwka, elektronika zadecyduje o indywidualnym włączeniu każdej z 24 wysokowydajnych diod LED tworzących wspólny moduł. Zwiększa to precyzję oświetlenia i wykorzystuje wiązkę świateł drogowych o minimalnej szerokości, zapobiegając oślepianiu innych kierowców. W rezultacie światła drogowe mogą być uruchomione cały czas.

Poza kamerą nowy system wykorzystuje cztery jednostki sterujące, które obliczają optymalny rozkład światła 100 razy na sekundę i osobno kontrolują 24 wysokowydajne diody LED w każdym z modułów. Wszystkie diody są ściemniane stopniowo (255 poziomów).

Nowe lampy zostały także wyposażone w moduły świateł mijania z możliwością obrócenia się na zewnątrz pod kątem do 12 stopni. W połączeniu z kamerą oferują one funkcję aktywnego oświetlenia nawet wtedy, gdy kierowca nie skręcił jeszcze kół. Funkcja ta pozwala doświetlić zakręt wcześniej i może “wyprostować” moduł jeszcze przed wyjściem z łuku, co pozwala kierowcy wcześniej reagować na ewentualnie zagrożenia. Zależnie od sytuacji, adaptacyjna regulacja zapewnia dodatkowy zasięg 30-60 m.

Mer c3

Kolejna unikalna cecha przydaje się podczas pokonywania rond – system aktywuje funkcję doświetlania zakrętów po obu stronach pojazdu już na etapie zbliżania się do skrzyżowania, zapewniając najlepszą możliwą widoczność. Dane na temat lokalizacji rond pobierane są z układu nawigacji.

Nowe lampy wykorzystują wielofunkcyjne włókna optyczne nie tylko jako światła do jazdy dziennej i kierunkowskazy, ale również do przywitania kierowcy łagodną, błękitną poświatą po otwarciu auta.

Wnętrze

Projektanci kabiny nowego CLS-a jeszcze większy nacisk położyli na dynamiczną atmosferę i funkcjonalność. Wystrój kokpitu akcentuje nowy, wolnostojący wyświetlacz o przekątnej 8 cali. Nowa jest także trójramienna kierownica oraz szereg detali podkreślających estetykę i precyzję wykonania. Centralny panel obsługi ma teraz cztery zamiast dwóch przycisków, co w wielu przypadkach pozwala na szybszy dostęp do wybieranych funkcji. Pięć tonacji kolorystycznych, sześć wersji wykończenia oraz szeroka paleta tapicerek skórzanych zapewnia szerokie pole do indywidualizacji wnętrza CLS-a.

Nowa linia wyposażenia AMG Line Plus uzupełnia oferowane poprzednio linie z pakietem Exterior Sports oraz AMG Line, poszerzając listę opcji indywidualizacji o odmianę szczególnie zorientowaną na dynamikę i ekskluzywność. Pod koniec roku do oferty dołączy jeszcze specjalny pakiet Night. W palecie debiutują też nowe pakiety wykończenia wnętrza designo.

Mer c7

Silniki

Dynamika i wydajność – to wspólne cechy wszystkich pięciu jednostek napędowych zarezerwowanych dla nowego CLS-a. Każda z nich spełnia normę emisji spalin Euro 6. Nowością jest model CLS 220 BlueTEC z 4-cylindrowym silnikiem Diesla z bezpośrednim wtryskiem common rail czwartej generacji, dwustopniowym turbodoładowaniem i technologią BlueTEC. Generuje on moc 170 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Odmiana CLS 250 BlueTEC, również z 4-cylindrowym turbodieslem, oferuje 204 KM i 500 Nm, a napędzany wysokoprężną V-szóstką wariant CLS 350 BlueTEC – 258 KM oraz 620 Nm.

Zupełnie nowy jest turbodoładowany silnik benzynowy V6 pod maską modelu CLS 400. Ma 3,5 litra pojemności i podwójne turbodoładowanie. Dzięki wysokiej dawce momentu obrotowego dostępnej już od najniższych obrotów ustanawia on nowe standardy w segmencie – w porównaniu do poprzednika generuje moc 333 KM, czyli o 27 KM więcej od wolnossącego poprzednika. Maksymalny moment obrotowy wzrósł aż o 110 Nm, do 480 Nm, i jest dostępny w szerokim zakresie obrotów (1200-4000 obr./min). W ofercie jest jeszcze mocniejszy benzynowy wariant CLS 500 z jednostką V8 o mocy 408 KM i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Mercedes-Benz poszerza też liczbę wersji z napędem na obie osie 4MATIC – zamiast dwóch klienci będą mieli do wyboru aż cztery takie odmiany, w tym nowe modele CLS 250 BlueTEC 4MATIC oraz CLS 400 4MATIC.

mer c4

Mistrzem wydajności jest odmiana z 5,5-litrową jednostką AMG V8 biturbo o mocy 557 lub 585 KM oraz 720 lub 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Tylnonapędowy CLS 63 AMG o mocy 557 KM zużywa średnio 9,9 l/100 km (cykl NEDC), a w przypadku wariantów z napędem AMG 4MATIC o mocy 557 lub 585 KM wartość ta rośnie jedynie nieznacznie, do 10,4-10,6 l/100 km.

Zmodernizowany Mercedes-Benz CLS wzbogaca się również o nową skrzynię automatyczną 9G-TRONIC – pierwszą na świecie 9-stopniową przekładnię automatyczną z konwerterem momentu obrotowego w segmencie premium. Będzie ona stosowana w modelach: CLS 220 BlueTEC, CLS 250 BlueTEC, CLS 350 BlueTEC oraz CLS 500. Zwiększenie liczby biegów do 9 pozwala w dalszym stopniu ograniczyć zużycie paliwa, a przy okazji zwiększyć komfort jazdy i sprawność zmiany przełożeń.

Bezpieczeństwo

Aby zapewnić najwyższy zakres bezpieczeństwa podróżującym i innym uczestnikom ruchu, CLS otrzyma szereg zupełnie nowych lub rozbudowanych systemów wspomagających. Lista standardowego wyposażenia obejmuje układ Collision Prevention Assist Plus, chroniący przed najechaniem na tył poprzedzającego pojazdu – w razie potrzeby poprzez uruchomienie autonomicznego hamowania.

Mer c6

Na życzenie dostępne są także najnowocześniejsze systemy wspomagające pochodzące z Klasy S, w tym: Distronic Plus z funkcją Steering Assist i Stop&Go Pilot, BAS Plus wraz z Cross-Traffic Assist, PRE-SAFE Brake z funkcją wykrywania pieszych, PRE-SAFE Plus, Active Blind Spot Assist, Active Lane Keeping Assist, Traffic Sign Assist oraz Active Parking Assist z układem Parktronic i kamerą 360°.

Zupełnie nowa generacja multimediów łączy intuicyjną obsługę oraz atrakcyjne efekty wizualne z bogatą ofertą funkcji. Nowy, wolnostojący ekran o przekątnej 8 cali może współpracować z systemem Audio 20 CD lub Comand Online. Każdy z nich umożliwia surfowanie po internecie podczas postoju – wystarczy połączenie Bluetooth® ze smartfonem z dostępem do sieci. Zupełnie nowy jest standardowy, zintegrowany interfejs medialny do połączenia iPoda and iPhone’a.

W przypadku Comand Online użytkownik ma dostęp do aplikacji Mercedes-Benz Apps, takich jak prognoza pogody, lokalne wyszukiwanie Google ze StreetView i Panoramio oraz Facebook. Można ich używać również w trakcie jazdy. Na życzenie dostępny jest też cyfrowy odbiór TV i radia.

Mer c5

Nowoczesna nawigacja

Wersje z bazowym systemem Audio 20 CD mogą być doposażone w łatwą w obsłudze nawigację Garmin MAP PILOT z widokami 3D oraz fotorealistycznym odwzorowaniem skrzyżowań i rozjazdów. Oprogramowanie nawigacji przechowywane jest na karcie SD. Jeszcze wyższy standard zapewnia system Comand Online z szybką nawigacją 3D oraz twardym dyskiem, funkcją wyświetlania map topograficznych, fotorealistycznymi widokami 3D oraz obrazem satelitarnym NASA. Obejmuje on również animowany kompas oraz dostęp do Google Maps i informacji drogowych uzyskiwanych w czasie rzeczywistym drogą internetową.

Wraz z nową odsłoną CLS-a w Europie debiutuje zestaw usług oferowanych pod wspólną nazwą “Mercedes connect me“. Za pośrednictwem standardowego modułu KOM z osobną kartą SIM użytkownik Mercedesa ma dostęp do systemu alarmowego, pomocy w razie wypadku lub awarii.

mer c8