MERCEDES: NOWY AROCS JUŻ W TYM ROKU

Arocs 1 _(2)

W tym roku gama modelowa ciężkich pojazdów Mercedes-Benz poszerza się o Arocsa, przeznaczonego do transportu budowlanego. Dołącza on do wyspecjalizowanego w transporcie dystrybucyjnym Antosa, zaprezentowanego w 2012 roku, oraz dalekobieżnego Actrosa, debiutującego w roku 2011.

Gama Arocsa oferuje szeroki wybór, dopasowanych do wymagań klientów w tym niezwykle zróżnicowanym segmencie. Nowe wywrotki, wywrotki z napędem na wszystkie koła, betonomieszarki, ciągniki siodłowe i modele z zabudową skrzyniową dostępne są jako pojazdy z dwiema, trzema lub czterema osiami w 16 wariantach mocy: od 175 kW (238 KM) do 460 kW (625 KM). Od początku wszystkie silniki standardowo będą zgodne z przyszłą normą emisji spalin Euro VI.


Zobacz także:
UŻYTKOWE


Podzielony na wyraźne segmenty sektor budowlany wymaga pojazdów dopasowanych do specyficznych warunków użytkowania. Około połowa spośród wszystkich pojazdów budowlanych pracuje bezpośrednio na budowach, a jedna trzecia dostarcza tam sprzęt lub materiały budowlane. Kolejne 15 proc. wykorzystuje się do przewozu betonu towarowego.

Mercedes-Benz Arocs

By skuteczniej sprostać oczekiwaniom klientów, w zakresie zastosowań istotnych ze względu na obciążenia (jak w przypadku ciągników siodłowych z naczepą wywrotką lub betonomieszarek) opracowano wersje Arocs Loader oraz Arocs Grounder. Ich dopuszczalna masa całkowita wynosi od 18 ton w przypadku modeli dwuosiowych aż do 41 ton dla off-roadowych, czteroosiowych.

Rodzina modeli Arocsa została zaprojektowana specjalnie z myślą o wszelakich rodzajach zastosowań. Przykładowo, nawet pojazd zwany “walcem” – dwuosiowy ciągnik siodłowy z napędzaną tylną osią (4×2) – nie jest odmianą Actrosa, ale osobnym modelem.

Czteroosiowa wersja bazuje na modelu trzyosiowym z kierowaną osią wleczoną i dwiema osiami napędowymi tylnymi z podwójnym ogumieniem. Za nimi zamontowana jest dodatkowa, podnoszona i kierowana oś wleczona z pojedynczym ogumieniem.

Betonomieszarka w wersji Loader to połączenie lekkiego, 10,7-litrowego silnika OM 470 z kabiną ClassicSpace w rozmiarze S. Standardowa, podwójna oś napędowa z podwójnym ogumieniem została zastąpiona przez tylną oś z pojedynczym ogumieniem w rozmiarze 385/65.

Arocs 3_(9)

Istotnym elementem wszystkich sześciocylindrowych jednostek rzędowych OM 470/471/473 jest unikalny, elastyczny system wtrysku common rail X-Pulse z elektronicznym sterowaniem i układem zwiększającym ciśnienie.

Szczególnie ważne znaczenie dla transportu dystrybucyjnego i budowlanego – gdy znaczny udział mają powolne przejazdy i manewrowanie w miejscach o ograniczonej powierzchni – ma tryb pełzania. Na biegu startowym lub wstecznym kierowca może kontrolować prędkość Arocsa wyłącznie za pomocą pedału hamulca. Każdy Arocs z napędem na wszystkie koła jest seryjnie uzbrojony w odłączany system ABS.

Po raz pierwszy na świecie pojazd budowlany oferowany jest z nowym, elektrohydraulicznym układem wspomagania kierownicy Servotwin dla modeli czteroosiowych, obejmującym aktywny system samopowracania.

Klienci mają do wyboru nie mniej niż siedem kabin w 14 wariantach – w tym krótkie i średniej długości kabiny o szerokości 2,3 metra o różnych wysokościach i z różnymi wersjami tunelu silnika. Zależnie od klasy poszczególnych wariantów (N3 lub N3G), lista standardowego i opcjonalnego wyposażenia obejmuje: elektronicznie sterowany system hamulcowy EBS z kompletem tarcz hamulcowych, układ ABS oraz elektroniczną kontrolę trakcji (ESP). Wśród opcji dostępne są także: Lane Keeping Assist i najnowsza generacja unikalnego systemu Active Brake Assist 3, który może zainicjować pełne hamowanie w razie napotkania przeszkód przed pojazdem.