Niedawno obiegły świat zdjęcia, na których kolumna jedenastu nowych Actrosów przewozi 300 palet z artykułami pierwszej potrzeby o wartości 4 milionów euro z Frankfurtu do miejscowości Gaziantep przy granicy z Syrią.
Pokonanie liczącej 4000 kilometrów trasy, wiodącej przez sześć krajów, z wieloma godzinami oczekiwania przy przekraczaniu kolejnych granic, zajęło sześć długich dni…
Zobacz także:
UŻYTKOWE
Operatorzy flot z Europy doświadczają tego codziennie, i to już od dawna – od chwili premiery pod koniec 2011 roku do klientów trafiło już 30 tys. nowych Actrosów. Niektóre z nich zdążyły przejechać w tym czasie 600 tys. kilometrów, a nawet więcej. Rezultat: nowe, wyśrubowane standardy w zakresie zużycia paliwa i całkowitych kosztów posiadania (TCO).
Zalety nowego Actrosa docenili także kierowcy nad Wisłą. Na naszych drogach jeździ już ponad 2300 egzemplarzy tego modelu, co czyni Polskę jednym z jego ważniejszych rynków zbytu.
Technologia Euro VI
Nawet wariant Euro VI, mimo zastosowania wyrafinowanej technologii oczyszczania spalin, uzyskał w jeździe testowej “Record Run” – zorganizowanej przez Daimlera pod okiem specjalistów z DEKRY – o 4,5 proc. niższe zużycie paliwa od Actrosa poprzedniej generacji. Obecnie po europejskich drogach porusza się już ponad 11 tys. Actrosów Euro VI. Zaawansowany układ kontroli spalin bazuje na technologii sprawdzonej na dystansie ponad 25 mld kilometrów w USA.
Zapotrzebowanie na olej napędowy dodatkowo zmniejsza inteligentny tempomat Predictive Powertrain Control (PPC). W codziennej eksploatacji korzyści z działania PPC odczuwalne są zwłaszcza wtedy, gdy obniża się poziom czujności kierowcy, lub gdy pokonuje on nieznaną trasę.
Bezpieczeństwo
Lista trzynastu systemów – “aniołów stróżów” obejmuje m.in. układy Proximity Control Assist, Stability Control Assist i Lane Keeping Assist czy Active Brake Assist 3. Ten ostatni już teraz spełnia nieobowiązujące jeszcze unijne normy bezpieczeństwa (AEBS – system autonomicznego hamowania awaryjnego, faza druga).
Ponad jedna trzecia nowych ciężarówek Mercedes-Benz wyjeżdża z fabryki z korzystnie wycenionymi pakietami wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa. Bazowy nazywa się Safety Pack Basic i obejmuje układy Proximity Control Assist i Lane Keeping Assist oraz poduszkę powietrzną kierowcy. Safety Pack Classic zawiera dodatkowo Active Brake Assist oraz system poziomowania pojazdu, a Safety Pack Top – retarder.
Jeszcze wyższy jest wskaźnik zamówień pakietów Economy – obecnie sięga 40 proc. W składu pakietu wchodzi system monitorowania ciśnienia w ogumieniu, deflektory powietrza dla kabiny i aerodynamicznie ukształtowane panele boczne; Economy Pack Top obejmuje też wydajny retarder wodny.
Kabiny do indywidualnego wyboru
Szeroki wybór kabin pozwala dopasować warunki na pokładzie Actrosa do indywidualnych potrzeb każdego kierowcy. Specjalnie dla nowego Actrosa opracowano nowe, wysokiej jakości obicia, luksusowy fotel kierowcy z opcjonalną funkcją masażu, wygodne łóżka, wielofunkcyjną kierownicę czy asymetryczne schowki dachowe.
Oferowana na życzenie jest koncepcja SoloStar – komfortowa strefa po stronie pasażera ma formę narożnej, przesuniętej do tyłu jednostki. W efekcie kierowca może rozprostować nogi i maksymalnie zregenerować swoje siły.
Trzy atrakcyjnie wycenione, zróżnicowane pakiety nie tylko zapewniają wyjątkowy komfort na pokładzie Actrosa, ale i ułatwiają dobór wyposażenia. Comfort Pack Basic zawiera rozbudowany centralny zamek, dwuczęściową roletę elektryczną, oświetlenie kabiny oraz dwudrożne głośniki. Na Comfort Pack Classic składa się też zamykany schowek nad przednią szybą, dodatkowa szuflada w konsoli środkowej, powietrzny sygnał dźwiękowy, rolety bocznych okien, obszyte skórą koło kierownicy oraz elektrycznie sterowany szyberdach. Comfort Pack Top obejmuje dodatkowo system audio z 7 głośnikami i subwooferem, panel wskaźników typu Highline, instalację dla schowków dachowych, automatyczną klimatyzację, lodówkę w szufladzie pod łóżkiem i pooświetlaną gwiazdę Mercedesa na osłonie chłodnicy.
Podobnie jak w przypadku osobowych modeli Mercedes-Benz, tak i w przypadku Actrosa dostępne są linie wyposażenia, które czynią jego wnętrze jeszcze bardziej atrakcyjnym. Home Line – podkreśla domowy nastrój na pokładzie ciężarówki, Style Line – większy nacisk kładzie na dynamikę nowego Actrosa.
Ciągły rozwój
Zarówno technologia, jak i zakres wyposażenia są na bieżąco dostosowywane do oczekiwań klientów. Od października dostępny jest ekran śledzenia czasu jazdy i odpoczynku. Nowy Actros podaje teraz czas spędzony za kierownicą łącznie w ciągu jednego dnia oraz tygodnia lub dwóch. System informuje też o przekroczeniu dziennego, 9-godzinnego limitu czasu prowadzenia pojazdu.
Koncepcja wyświetlacza systemu PPC również została udoskonalona. Zdefiniowana przez kierowcę histereza prędkości z dolną i górną granicą jest teraz prezentowana w formie graficznej, w kolorze. Dodatkowo, ustawienia prędkości są przechowywane w pamięci komputera pokładowego.
Nowy Actros jest najważniejszym elementem sukcesów Mercedes-Benz na Polskim rynku, a zwłaszcza w sztandarowym dla tego modelu segmencie ciągników siodłowych. Na koniec października 2013 r. liczba rejestracji takich pojazdów z Gwiazdą wzrosła o 9,4 proc. względem analogicznego okresu w zeszłym roku, zwiększając swoje udziały rynkowe do 16,9 proc.