Wymowne atuty zewnętrzne, pokaźne wartości wewnętrzne i niskie koszty sprawiają, że nowy Mercedes-Benz Vito jest wszechstronnym profesjonalistą wśród średniej klasy vanów o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,2 t.
Jeden dla wszystkich
Rzemiosło, handel detaliczny, usługi czy przewóz osób – nowe Vito to prawdziwy “jeden samochód do wszystkiego”. Jako jedyny model w klasie, Vito Furgon oferowane jest w trzech wersjach długości i z trzema układami napędowymi, ma też najwyższą w segmencie ładowność – do 1369 kg. Vito Mixto łączy z kolei zalety nadwozia typu furgon z funkcjonalnością kombi.
Zobacz także:
PREMIERY
UŻYTKOWE
Wraz z Vito Tourer Mercedes-Benz rozpoczyna zupełnie nowy rozdział w transporcie pasażerskim. Do wyboru są trzy odmiany: funkcjonalna i wytrzymała Vito BASE, uniwersalna Vito Tourer PRO i Vito Tourer SELECT, zapewniająca standard klasy premium. W rezultacie Tourera można dopasować do wszelkich rodzajów transportu pasażerskiego.
Design: synteza formy i funkcji
Nowe Vito sprawia wrażenie pewnego siebie. Ale jego design pełni też istotne funkcje – współczynnik oporu powietrza karoserii wynosi 0,32, co wpływa na ograniczenie zużycia paliwa oraz osiągi.
Wnętrze: usiądź i czuj się dobrze
Kierowca i pasażer nowego Vito mają do dyspozycji wygodniejsze fotele i więcej przestrzeni niż w poprzedniku. Kompletnie przeprojektowany kokpit jest funkcjonalny i ergonomiczny. Symetryczny, przejrzysty rozkład zapewnia bezpieczeństwo obsługi, a forma – biorąc pod uwagę tę klasę pojazdów – prezentuje wysoką jakość.
W trakcie projektowania szczególną uwagę poświęcono rozmieszczeniu, objętości i ilości schowków – w końcu dla wielu kierowców nowe Vito będzie biurem i, często, drugim domem.
Po raz pierwszy w segmencie: napęd na przednią, tylną lub obie osie
Hasło jeden dla wszystkich odnosi się zwłaszcza do układu napędowego nowego Vito. To pierwszy w segmencie pojazd dostępny z napędem na tylną, obie i, od teraz, także przednią oś.
Zależność jest prosta. Nowa, przednionapędowa architektura odznacza się niską masą własną. Niezaładowany lub lekko obciążony samochód z przednim napędem legitymuje się lepszą przyczepnością, ma też niższą cenę. Sprawdzony napęd na tylne koła jest odpowiednim wyborem wszędzie tam, gdzie wymagane jest przewożenie ciężkich ładunków, duży uciąg oraz wysoka dynamika jazdy z obciążeniem.
Napęd na obie osie okaże się niezbędny w trudniejszych warunkach drogowych lub z dala od utwardzonych nawierzchni. Dzięki nowej koncepcji układu napędowego wysokość Vito 4×4 jest taka sama jak modeli z napędem na jedną oś.
Dwa turbodiesle w pięciu wersjach mocy
Nowe Vito z napędem na przednie koła powstało głównie z myślą o pracy w pojedynkę i uzyskaniu maksymalnej ładowności w zakresie niskiej oraz średniej dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Priorytetem są tu również możliwie najniższe koszty utrzymania. Model ma zamontowany poprzecznie, kompaktowy, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 litra, dostępny w dwóch wersjach mocy: 88 KM (109 CDI) oraz 114 KM (111 CDI).
W zastosowaniach wymagających intensywnej eksploatacji, wysokiej dopuszczalnej masy całkowitej lub holowania ciężkich przyczep, właściwym wyborem będzie Vito z napędem na tył i 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 2,15 litra. Oferowany jest on w trzech wersjach mocy: 136 KM (Vito 114 CDI), 163 KM (Vito 116 CDI) oraz 190 KM (Vito 119 BlueTEC). Z pierwszym w klasie silnikiem spełniającym normę Euro 6, Vito 119 BlueTEC zajmuje szczególne miejsce w gamie.
Standardem w niemal wszystkich odmianach są 6-biegowe przekładnie manualne. 7-stopniowa przekładnia automatyczna 7G-TRONIC PLUS z konwerterem momentu obrotowego występuje za dopłatą dla Vito 114 i 116 CDI, a w Vito 119 BlueTEC oraz 4×4 należy do wyposażenia seryjnego. To jedyny wśród vanów automat z konwerterem o 7 przełożeniach.
Niskie koszty eksploatacji
Od niskooporowych przekładni i tylnej osi do elektromechanicznego wspomagania i osprzętu jednostki napędowej – inżynierowie zaprojektowali nowe Vito pod kątem maksymalnej wydajności paliwowej. Średnie zużycie oleju napędowego spadło względem poprzednika o około 20 proc.
Bez względu na wariant silnikowy interwały serwisowe nowgo Vito sięgają 40 tys. km lub dwóch lat.
Zoptymalizowane zawieszenie i nowe, elektromechaniczne wspomaganie
Zawieszenie Vito oferuje większą wygodę. Zmiany w kinematyce obejmują tylną oś z wahaczami skośnymi i sprężynami śrubowymi oraz nowe zestrojenie sprężyn i amortyzatorów.
Vito Furgon i Mixto zostały zaprojektowane z myślą o przewożeniu ciężkich ładunków. W opcji dla wersji Mixto, a dla odmiany Tourer w standardzie, montowane jest zawieszenie komfortowe, wyróżniające się mniejszym napięciem sprężyn i bardziej czułym tłumieniem amortyzatorów.
Wysoki poziom bezpieczeństwa
Vito Furgon seryjnie wyposażony jest w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu oraz system przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa. Na pokładzie Vito Tourer PRO I SELECT są ponadto standardowo montowane przednie poduszki boczne oraz kurtyny powietrzne. Dla Tourera, po raz pierwszy, można zamówić kurtyny dla tylnego rzędu siedzeń. Z maksymalnie ośmioma poduszkami powietrznymi, wyznacza on nowy punkt odniesienia w swojej klasie.
Standardowe wyposażenie nowego Vito obejmuje też system Attention Assist. Bazując na zróżnicowanych kryteriach, monitoruje on stopień zmęczenia kierowcy. Seryjny układ Crosswind Assist praktycznie eliminuje wpływ bocznego wiatru na prowadzenie. Lista standardowych elementów obejmuje ponadto czujniki ciśnienia w ogumieniu.
Nowe Vito można doposażyć w szereg innych systemów wspomagających, dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Nowością wśród vanów jest Active Parking Assist i funkcja monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu. Dostępny na życzenie system Blind Spot Assist ostrzega przed pojazdami w tzw. martwym polu podczas zmiany pasa.
Więcej światła, lepsza widoczność: system inteligentnego oświetlenia
Opcjonalny system inteligentnego oświetlenia (ILS – Intelligent Light System) stanowi alternatywę dla standardowych w Vito reflektorów halogenowych.Technologia wykorzystuje LED-owe kierunkowskazy, LED-owe światła do jazdy dziennej oraz LED-owe światła mijania i drogowe z funkcją doświetlania zakrętów. Zależnie od prędkości jazdy, przednie lampy dostosowują strumień światła do specyficznych wymogów panujących na autostradach, drogach pozamiejskich lub w mieście.
Dwa rozstawy osi, trzy długości nadwozia, do czterech wersji wagowych
Wszystkie trzy wersje długości nadwozia nowego Vito są o 140 mm dłuższe od poprzednika, głównie ze względu na kształt przedniej części nadwozia – wydłużonej w celu ochrony pieszych. W rezultacie, zależnie od wersji, model mierzy 4895, 5140 lub 5370 mm długości. Jego wysokość, również zależna od wersji, wynosi maksymalnie 1910 mm – czyli znacznie poniżej granicy dwóch metrów. W rezultacie nowe Vito bez problemu może wjeżdżać na parkingi wielopoziomowe i korzystać z myjni automatycznych.
Dopuszczalna masa całkowita sztandarowych odmian waha się od 2,8 do 3,05 tony. Uzupełnia je wariant 2,5-tonowy oraz o DMC równej 3,2 t. W wersji przednionapędowej, zasilanej kompaktowym silnikiem Diesla, Vito Furgon z długim nadwoziem waży jedynie 1761 kg. W rezultacie model o dopuszczalnej masie całkowitej 3,05 t może pochwalić się imponującą ładownością 1289 kg. Klasowym czempionem jest tu jednak Vito z napędem na tył, które w wersji 3,2-tonowej ma ładowność aż 1369 kg.