MERCEDES: NOWE MODELE AMG GT ORAZ AMG GT R PRO

merc-gt-amg1

Mercedes-AMG wzbogaca swoja ofertę o nową wersję modelu AMG GT oraz o limitowaną edycję AMG GT R PRO. Potencjał tego drugiego samochodu potwierdza czas przejazdu północnej pętli Nürburgringu – 7:04,632 minuty.

Poza aktualizacją designu dwudrzwiowe modele AMG GT Coupé i Roadster otrzymują zintegrowany system kontroli dynamiki jazdy AMG Dynamics.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Wyposażenie uzupełnione zostało także o nową kierownicę AMG Performance, konsolę środkową z innowacyjnymi przyciskami ekranowymi z AMG GT 4-drzwiowego Coupé oraz w pełni cyfrowy panel wskaźników z ekskluzywnym widokiem AMG Supersport.

merc-gt-amg2

AMG GT R PRO wyróżnia się szeregiem modyfikacji pod kątem jeszcze lepszych osiągów torowych. Zoptymalizowany współczynnik mocy do masy, nowe zawieszenie, zmiany w aerodynamice zapewniające jeszcze większą siłą docisku, lekkie kubełkowe fotele oraz lżejsze obręcze – to wszystko pozwala uzyskać jeszcze lepsze wyniki na torze.

W pełni cyfrowy panel wskaźników w standardzie

Nowa architektura telematyki w dwudrzwiowych modelach AMG GT – podobnie jak w AMG GT 4-drzwiowym Coupé – pozwoliła na wprowadzenie oferowanego w standardzie, w pełni cyfrowego panelu instrumentów z 12,3-calowym ekranem zestawu wskaźników i 10,25-calowym wyświetlaczem multimediów na konsoli środkowej. Zestaw wskaźników oferuje zupełnie nowe wzornictwo zegarów z trzema charakterystycznymi widokami: Classic, Sporty oraz Supersport.

Tryb Supersport zapewnia liczne dodatkowe informacje zarezerwowane wyłącznie dla AMG, takie jak monit o zmianie biegu na wyższy w manualnym trybie przekładni, zapożyczony w prost z samochodów wyścigowych. Nowo zaprojektowane wizualizacje na ekranie multimediów – np. animowane prezentacje układów wspomagających czy systemów samochodu i komunikacji – zapewniają jeszcze lepsze doświadczenia w obsłudze funkcji pojazdu.

Lewym panelem dotykowym na kierownicy można sterować zakresem informacji prezentowanych na zestawie wskaźników – na przykład wywoływać klasyczny prędkościomierz i obrotomierz, informacje nawigacyjne, dane z systemów wspomagających czy szczegółowe parametry silnika. Kierowcy preferujący sportowy styl jazdy mogą wyświetlać wykres przeciążenia lub wskaźniki mocy i momentu obrotowego.

merc-gt-amg3

Uwagę w kabinie przyciąga konsola środkowa o wzornictwie przypominającym architekturę silnika V8. Jej projekt koncentruje się nie tylko na obietnicy osiągów AMG, ale i w pełni spełnia wymogi w zakresie funkcjonalności. Modele otrzymują innowacyjne przyciski z kolorowymi ekranami, które integrują zarządzanie układem kierowniczym i przekładnią, podwoziem, ESP, układem wydechowym, tylnymi spojlerami oraz systemem start- stop.

Nowa generacja kierownic AMG

GT otrzymują nową kierownicę AMG, która zadebiutowała w GT 4-drzwiowym Coupé i jest oferowana również w C 63. Wyróżnia ją sportowe wzornictwo, spłaszczon yu dołu, mocno wyprofilowany wieniec oraz intuicyjna obsługa. W GT S oraz GT C kierownica jest w standardzie pokryta mieszanką czarnej skóry nappa i mikrofibry Dinamica, a w GT R obręcz w całości wykończono mikrofibrą Dinamica.

Zintegrowane panele dotykowe na kierownicy mogą służyć do obsługi funkcji cyfrowego panelu wskaźników oraz systemu info rozrywki za pośrednictwem poprzecznych i wzdłużnych ruchów opuszków palców. Zestaw instrumentów na lewym ramieniu odpowiada za sterowanie aktywnym asystentem odległości Distronic i tempomatem, a ten z prawej – obsługą głosową, telefonem, systemem audio oraz innymi funkcjami multimediów.

Wszystkie dwudrzwiowe modele AMG GT są standardowo wyposażone w nowe instrumenty na kierownicy, w tym okrągły kontroler ze zintegrowanym wyświetlaczem pod prawym ramieniem oraz dwa pionowe przyciski z ekranami pod lewym ramieniem. Przypisane funkcje są przedstawione na wyświetlaczach w postaci prostych ikon – aby aktywować którąś z nich, wystarczy jeden ruch palca.

merc-gt-amg4

Rejestrator danych do użytku na torze

Aplikacja AMG Track Pace oferuje teraz szerszy zakres funkcji. Stanowi ona standardowy element systemu informacyjno- rozrywkowego Comand Online. Po uruchomieniu aplikacja 10 razy na sekundę rejestruje ponad 80 parametrów pojazdu (np. prędkość, przyspieszenie) i podaje m.in. czasy okrążeń i przejazdów sektorów oraz różnice względem czasu odniesienia. Po sesji jazdy torowej może przeanalizować swoje osiągnięcia. Poza tym aplikacja mierzy i zapisuje wartości przyspieszeń oraz opóźnień (np. 0-100 km/h, 1/4 mili, 100-0 km/h).

Dane z aplikacji pojawiają się na ekranie multimediów i na cyfrowym panelu wskaźników.

Wygląd zewnętrzny

Nowe, wysokowydajne reflektory LED zdradzają pokrewieństwo z AMG GT4-drzwiowym Coupé. Trójfunkcyjny, łukowaty łącznik świetlny przejmuje teraz funkcje świateł dziennych, pozycyjnych oraz kierunkowskazów. Wielokomorowe reflektory z trzema osobnymi odbłyśnikami dla świateł mijania i drogowych nie tylko zapewniają optymalne oświetlenie drogi, ale przy okazji nadają sportowy, dynamiczny wkład.

Z tyłu uwagę zwraca nowe wzornictwo tylnego zderzaka z czarną wkładką dyfuzora, przeprojektowaną w modelach AMG GT, GT S oraz GT C. Przestylizowano również kształt rur wydechowych – GT ma teraz dwie okrągłe końcówki układu wydechowego, a warianty GT S oraz GT C – trapezowe. Design tylnego pasa AMG GT R zachował swój wyrazisty styl, z dużą rurą umieszczoną pośrodku oraz dwiema dodatkowymi, „zatopionymi” w dyfuzorze po bokach.

merc-gt-amg7

Na życzenie odmiany GT oraz GT S oferowane są z nowymi obręczami z lekkich stopów w kolorze czarnym, z polerowanym wykończeniem. Lista opcji obejmuje także nowe 10-ramienne kute felgi w kolorze tytanowej szarości (z polerowanym wykończeniem) lub czarnym (z polerowanym rantem).

Kolejna nowość to opcjonalny asystent parkowania Parktronic z kamerą cofania oraz kamerą z przodu. Kolejnym symbolem jest nowy, metaliczny odcień lakieru – błękit brylantu, lista opcji wzbogaciła się także o dwukolorową tapicerkę ze skóry nappa w konfiguracji kolorystycznej srebrna perła/ czarny.

AMG Dynamic Select

Nową funkcją programów jazdy AMG Dynamic Select (Slippery, Comfort, Sport, Sport+, Race oraz Individual) są dodatkowe tryby – zintegrowanej kontroli dynamicznego prowadzenia samochodu. System optymalizuje dynamikę poprzeczną i maksymalizuje trakcję w zakrętach – korzystając z dostępnych czujników, monitoruje parametry jazdy, np. prędkość, kąt skrętu lub odchylenie od toru.

AMG Dynamic oferuje cztery różne tryby:
• Basic: przypisany do programów jazdy Slippery i Comfort; AMG GT demonstruje tu wyjątkowo stabilną charakterystykę prowadzenia z wysokim poziomem redukcji odchylenia od toru jazdy;
• Advanced: tryb aktywowany w programie Sport; AMG GT pozostaje neutralnie zbalansowany; niższy stopień tłumienia odchylenia, mniejszy wymagany kąt skrętu kół i większa zwinność pomagają w przeprowadzaniu dynamicznych manewrów, np. na wąskich krętych drogach;
• Pro (skrót od „Professional”): zarezerwowany dla trybu Sport+; zwiększa precyzję i zwinność prowadzenia w zakrętach, a kierowca może liczyć na większe wsparcie w dynamicznych manewrach.
• Master (dostępny wyłącznie dla GT C, GT S oraz GT R), połączony z programem jazdy Race; stworzony dla kierowców, którzy chcą doświadczyć dynamiki i radości z jazdy po zamkniętych torach; oferuje zbalansowany poziom dynamiki, wymaga niewielkiego kąta skrętu i zezwala na agresywniejsze manewry.

merc-gt-amg5

NOWY AMG GT R PRO

Nowa, limitowana edycja topowego modelu AMG GT R PRO wyróżnia się dodatkowo „doszlifowaną” dynamiką jazdy – zwłaszcza podczas przejazdów po torze. Przy jego budowie wykorzystano doświadczenia gromadzone przy okazji startów wyścigowych modeli AMG GT3 oraz AMG GT4. Rozwiązania zaczerpnięte ze świata motorsportu można podzielić na cztery obszary: zawieszenia, lekkiej konstrukcji, aerodynamiki i wyglądu.

Zawieszenie

Nowe regulowane zawieszenie AMG zapewnia jeszcze większe możliwości konfiguracji pod kątem wymogów konkretnego toru. Podobnie jak w profesjonalnym sporcie motorowym kierowca może nie tylko mechanicznie ustawiać wstępne obciążenie sprężyny, ale także regulować ugięcie oraz odbicie amortyzatorów. Można to zrobić łatwo i szybko za pomocą systemu zatrzaskowego z pokrętłem na amortyzatorze.

Przednią oś wyposażono w regulowany drążek skrętny z lekkich włókien węglowych. Jego stalowy tylny odpowiednik – również regulowany – dzięki rurowej konstrukcji także ogranicza masę pojazdu. Auto posiada łożyska sferyczne, tzw. uniballe, przy dolnych wahaczach tylnej osi, dodatkowo zamontowano je też przy górnych wahaczach.

merc-gt-amg6

Również panel z włókien węglowych zamontowany w tylnej części podwozia przyczynia się do osiągnięcia wysokiej precyzji prowadzenia. Ten lekki, sztywny element usztywnia konstrukcję tylnego pasa, a w konsekwencji zapewnia jeszcze większą stabilność architektury nadwozia. Elektronicznie sterowane, dynamiczne mocowania silnika i przekładni zostały dodatkowo przestrojone pod kątem uzyskania jeszcze większej zwinności.

Standardowa specyfikacja GT R PRO w Europie obejmuje pakiet torowy z ochroną przeciwkapotażową, czteropunktowymi pasami bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażera z przodu oraz 2-kilogramową gaśnicą. Stalowa klatka bezpieczeństwa z systemem ochrony przeciwkapotażowej jest przykręcana.
Aerodynamika

Na zwiększenie osiągów AMG GT R PRO pozytywnie wpływa także udoskonalona aerodynamika. Przeprojektowany przedni zderzak zyskał po dwie dodatkowe prowadnice powietrza po bokach. Dolne prowadnice niemal płynnie przechodzą w wydłużony spojler zderzaka z metalowymi mocowaniami. Żaluzje w przednich błotnikach skutecznie wentylują nadkola. Przy tylnych nadkolach znalazły się lakierowane elementy aerodynamiczne z włókien węglowych, sięgające niemal do lamp. Dodatkowo tylne skrzydło zaopatrzono w listwę Gurneya, która zwiększa docisk tylnej osi.

merc-gt-amg8

Pakiet elementów z karbonu

AMG GT R PRO nie tylko jeździ jak samochód wyścigowy, ale i tak wygląda. Standardowy pakiet elementów z włókien węglowych z przednim spojlerem, „płetwami” na błotnikach, wstawkami na progach i dyfuzorem z wysokiej jakości karbonowym, lakierowanym wykończeniem podkreślają powiązania modelu ze światem wyścigów, podobnie jak przeprojektowany dach z włókien węglowych, obniżający środek ciężkości pojazdu.

Szczególny status podkreśla specjalne oklejenie z wyścigowymi pasami, z którego – na życzenie – można zrezygnować.

Jeszcze przed swoją światową premierą nowy AMG GT R PRO zademonstrował swoje osiągi na torze: na początku listopada ambasador marki AMG Maro Engel pokonał północną pętlę Nürburgringu zakamuflowanym egzemplarzem modelu w czasie 7:04,632 min. To wynik jeszcze lepszy niż czas, jaki uzyskał AMG GT R.