MERCEDES: NOWE CIĄGNIKI SLT DO TRANSPORTU CIĘŻKIEGO

M 1_63_003

Mercedes-Benz Trucks kompletuje paletę swoich pojazdów ciężarowych: nowe ciągniki do transportu ciężkiego SLT pojawiają się na początku obowiązywania normy emisji spalin Euro VI.

Doskonale uzupełniają one gruntownie odnowioną ofertę złożoną z typoszeregów Actros, Arocs, Antos i Atego. SLT to konstrukcja własna Daimler Trucks naszpikowana nowinkami technicznymi. Nowoczesne silniki i układ chłodzenia, turbosprzęgło z retarderem czy w pełni zautomatyzowana, 16-stopniowa skrzynia biegów ze specjalnymi programami jazdy – to zaawansowana ciężarówka.


Zobacz także:
UŻYTKOWE


Nowy SLT wyznacza nowe standardy. Przystosowany do masy całkowitej zestawu ciężarowego 250 t Mercedes-Benz SLT dostępny jest w licznych konfiguracjach z trzema i czterema osiami.

Przewozić trzeba ogromne turbiny i transformatory, silniki do statków i wielkie maszyny, kotły i elementy elektrowni wiatrowych: transport ciężki należy do najbardziej fascynujących obszarów branży transportowej. Ciężkie maszyny mają swój własny świat – ciągniki do transportu ciężkiego przewożą ładunki ważące kilkaset ton, w pojedynkę do 250 t, a w przypadku zestawu powiązanego złożonego z maks. trzech ciągników masa całkowita może wynosić nawet 750 t.

M 2_4_031

Czasami tworzy się zestawy ciężarowe o długości 50, a nawet 100 m, którymi dzięki wyrafinowanej technologii można manewrować z centymetrową dokładnością i przewozić ogromny ładunek do celu starannie zaplanowaną i przemyślaną trasą po drogach publicznych. Wymagania wobec nowego SLT są wysokie: W stanie niezaładowanym zestaw złożony z ciągnika i naczepy lub przyczepy waży nawet do 60-65 ton, czyli 1,5 raza więcej niż obowiązująca w Europie Środkowej dopuszczalna masa całkowita zestawu ciężarowego w ruchu drogowym.

Nowy SLT (akronim ten oznacza pojazd do transportu ponadnormatywnego, niem. Schwer-Last-Transporter) to w ofercie Mercedesa najwyższej klasy specjalista w najbardziej wymagającym segmencie transportu drogowego. Prace projektowe i konstrukcyjne prowadzone były pod kierownictwem CTT (Custom Tailored Trucks) w zakładzie w Molsheim (Francja), w ścisłej współpracy z działem projektowania pojazdów ciężarowych w Stuttgarcie.

Nabywcy nowego SLT zyskują wysoce wyspecjalizowane pojazdy z jednej ręki, złożone z doskonale do siebie dopasowanych komponentów: silnika, skrzyni biegów oraz osi. Pojazd bazowy SLT produkowany jest w zakładzie w Wörth, a następnie dostosowywany i wykańczany w zakładzie w Molsheim. Chodzi m.in. o montaż specjalnej wieży chłodniczej za kabiną kierowcy wraz z umieszczonymi w niej komponentami, montaż kierowanej osi pchanej w przypadku czteroosiowych ciągników siodłowych lub wsporników sprzęgu wraz ze sprzęgami do transportu ciężkiego z przodu i z tyłu, a także montaż przesuwnego sprzęgu siodłowego, płyty wsporczej z tyłu, pomostu serwisowego (ang. catwalk) za wieżą chłodniczą oraz reflektorów roboczych.

Szeroka oferta

Mercedes-Benz produkuje nowego SLT w wielu rozmaitych wersjach. Pod każdym względem wyróżnia się tu wyposażony w zawieszenie pneumatyczne Actros SLT z przestronną kabiną kierowcy GigaSpace lub BigSpace o szerokości 2500 mm. Dysponujący zawieszeniem stalowym Arocs SLT na bazie szczególnie wytrzymałego Arocsa Grounder jest również dostępny z kabiną BigSpace.

M 3_40_087

Actros SLT z zawieszeniem pneumatycznym oferowany jest w następujących wariantach:
– SLT 6×4, rozstaw osi 3400 mm lub 4000 mm;
– SLT 8×4, rozstaw osi 4000 mm.

Arocs SLT z zawieszeniem stalowym dostępny jest w następujących wersjach:
– SLT 6×4, rozstaw osi 3300 mm lub 3900 mm;
– SLT 8×4, rozstaw osi 3900 mm;
– SLT 8×6, rozstaw osi 4200 mm;
– SLT 6×6, rozstaw osi 3900 mm;
– SLT 8×8, rozstaw osi 4850 mm.

Wersje SLT z napędem na wszystkie koła w odmianach 6×6, 8×6 i 8×8 pojawią się wiosną tego roku. Są one w większości przeznaczone na rynki eksportowe. Prawdziwie światową ciężarówką będzie SLT z kierownicą po lewej lub prawej stronie, dostępny również w wersjach specjalnych, np. do zastosowań poza utwardzonymi drogami z ogumieniem do 14.00 R 20 w przypadku wariantów z napędem na wszystkie koła.

Ten segment pojazdów do wysoce specjalistycznych zadań transportowych związany jest z bardzo małym rynkiem zbytu (trzycyfrowa sprzedaż roczna) i charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem indywidualizacji. Poszczególni odbiorcy przykładają największą wagę do implementacji własnych rozwiązań elektrycznych i hydraulicznych lub wymagają niestandardowego lakierowania.

Silnik OM 473 oferowany jest w trzech wariantach mocy:
– 380 kW (517 KM) przy 1600 obr./min., moment: 2600 Nm przy 1100 obr./min.;
– 425 kW (578 KM) przy 1600 obr./min., moment: 2800 Nm przy 1100 obr./min.;
– 460 kW (625 KM) przy 1600 obr./min., moment: 3000 Nm przy 1100 obr./min.