MERCEDES: NOWA STATEGIA PRODUKCJI SAMOCHODÓW

Markus Schäfer, Daimler AG

Mercedes-Benz reorganizuje globalną strategię produkcji aut osobowych. Tylko w tym roku producent przeprowadza 18 operacji zwiększania mocy produkcyjnych lub uruchomienia montażu w 8 zakładach na świecie.

Do 2020 roku wprowadzi na rynek 12 zupełnie nowych modeli, które nie miały wcześniej swoich poprzedników. Równolegle do działań międzynarodowych Mercedes-Benz wzmacnia swoje fabryki w Niemczech – tylko w tym roku zainwestuje w nie łącznie ponad 3 mld euro.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

1 mld euro zostanie przeznaczony na uruchomienie produkcji nowych modeli w Sindelfingen, a kolejny – na rozbudowę fabryki silników w Untertürkheim. Zakłady w Bremen przejdą modernizację wartą około 750 mln euro. Dalsze inwestycje zostaną poczynione też w zakładach w Rastatt, gdzie od niedawna wytwarzana jest elektryczna Klasa B.

Nowa jednostka organizacyjna odpowiadająca za produkcję – Mercedes-Benz Operations (MO) – kontroluje globalną sieć produkcyjną oraz logistykę i jakość.

Lista tych platform obejmuje: MRA (modele tylnonapędowe), MFA (modele przednionapędowe), MHA (SUV-y), MSA (auta sportowe) oraz MPA (układy napędowe).

Roundtable mit Markus Schäfer, Mitglied des Breichsvorstandes Mercedes-Benz Cars, Produktion und Supply Chain Management.

Każda z platform wykorzystuje system modułów i podzespołów. Pierwszym samochodem budowanym w całości zgodnie z nową strategią jest aktualna generacja Klasy C. To najpopularniejszy model w ofercie Mercedes-Benz, wdrożony do produkcji na czterech kontynentach w ciągu mniej niż 6 miesięcy (w Niemczech, RPA, USA oraz w Chinach). Operacja ta odbyła się pod nadzorem zakładów w Bremen, gdzie – w trosce o zachowanie najwyższej jakości – odbyły się intensywne szkolenia pracowników innych fabryk.

Kolejnym istotnym elementem nowej struktury organizacyjnej jest centralne zarządzanie łańcuchem dostaw – wszystkie kolejne etapy łańcucha, od dostawcy aż do klienta, muszą być płynnie zintegrowane. Globalna sieć produkcyjna pozwala Mercedes-Benz szybciej reagować na zmieniające się potrzeby różnych rynków. Jednocześnie, produkcja w innych obszarach walutowych umożliwia zniwelowanie wahań kursów walut.

Redukcja kosztów będzie się odbywać m.in. dzięki produkcji różnych wersji aut na tej samej linii montażowej, wyposażenia fabryki używanego do montażu pojazdów różnych generacji oraz elastycznego czasu pracy, dostosowanego do zapotrzebowania. To pozwoli zmniejszyć koszty stałe.

Ważną rolę w strategii wzrostu Mercedes-Benz odgrywa również poszerzanie zakresu współpracy podejmowanej z innymi partnerami. Dla przykładu, pod koniec czerwca Daimler ogłosił powołanie spółki joint venture z aliansem Renault-Nissan – oba koncerny będą produkować nowe generacje swoich aut kompaktowych w nowej fabryce w Meksyku. Jej roczne zdolności produkcyjne docelowo szacuje się na 300 tys. sztuk.