Zmodernizowany Mercedes- Benz Klasy A łączy sportowe osiągi i ze zwiększonym komfortem. System trybów jazdy Dynamic Select pozwala kierowcy w jednej chwili zmienić charakter samochodu, z komfortowego na sportowy lub szczególnie ekonomiczny.
W ramach liftingu poszerzono gamę jednostek napędowych. Rolę bazowej odmiany przejmuje niedostępny wcześniej wariant A 160 z silnikiem o mocy 75 kW (102 KM), a wersją ekonomiczną A 180 d Bluefficienci Edition o mocy 80 kW (109 KM), zużywająca według producenta średnio zaledwie 3,5 l/100 km.
Zobacz także:
Kolejna nowość to propozycja dla fanów sportów motorowych – specjalna seria “Motorsport Edition” z akcentami nawiązującymi do barw zwycięskich bolidów Formuły 1 zespołu Mercedes AMG Petronas. Modernizacja obejmuje również model Mercedes-AMG A 45 4MATIC. Z jednostką generującą moc 280 kW (381 KM) i 475 Nm maksymalnego momentu obrotowego robi wrażenie na każdym kierowcy.
Nowe przełożenia skrzyń biegów, udoskonalona aerodynamika i tryby jazdy zwiększają wydajność auta. Zamówienia na odnowiony model można już składać w salonach. Pierwsze egzemplarze będą dostępne u dealerów pod koniec września.
Design
Karoserię Klasy A definiują wyraziste rysy i dynamiczne przetłoczenia oraz charakterystyczna dla aut coupé linia bocznych szyb. Kształt nowego przedniego zderzaka z szerszym wlotem powietrza nawiązuje do wyglądu koncepcyjnej Klasy A z 2011 r. Diamentowa osłona chłodnicy, nowe reflektory LED-owe (opcja, standard w A 45), nowe wypełnienie tylnych lamp i zintegrowane ze zderzakiem końcówki wydechu podkreślają sportowy charakter kompaktowego Mercedesa.
Panel zatopionych w rurach wskaźników z atrakcyjną grafiką i galwanizowane przełączniki podnoszą jakościowy odbiór wnętrza, podobnie jak wolnostojący, bezramkowy ekran systemu multimedialnego – teraz na życzenie dostępny również w większym rozmiarze, o przekątnej 20,3 cm (8 cali). Nowa kolorystyka, materiały i desenie deski rozdzielczej zapewniają świeżą atmosferę.
Lista dostępnych wariantów wykończenia wzbogaciła się o dwukolorową, skórzaną tapicerkę w kolorach saharyjskiego beżu i czerni (pakiet Exclusive) oraz obicia foteli z czerwonymi lub zielonymi akcentami (linia wyposażenia Style). W ofercie debiutuje też nastrojowe oświetlenie kabiny o 5 stopniach intensywności, dostępne w 12 kolorach do wyboru. Wszystkie odmiany są teraz standardowo wyposażone w regulację głębokości siedziska w zakresie do 60 mm. Ponadto, w modelu A 45 uwagę zwraca nowa, jeszcze bardziej poręczna kierownica wielofunkcyjna ze spłaszczonym u dołu wieńcem i perforowaną skórą w okolicach chwytu.
Kolejną nowością w gamie Klasy A jest specjalna seria “Motorsport Edition“, z efektowną stylizacją utrzymaną w barwach zwycięskiego zespołu Formuły 1 Mercedes AMG Petronas. Zderzaki, obręcze AMG i spojler tylnej klapy mają tu akcenty w charakterystycznym, zielonym kolorze. W modelach A 250 Sport i A 250 Sport 4MATIC można je znaleźć również na bocznych lusterkach.
W kabinie wzrok przykuwa zielona oprawa otworów wentylacyjnych, pasy bezpieczeństwa z zielonymi krawędziami, przeszycia i akcenty tapicerki w tym samym kolorze oraz sportowe fotele pokryte mieszanką skóry i mikrofibry Dinamica. Seria “Motorsport Edition” jest oferowana dla wszystkich odmian od A 200/A 200 d w górę (poza A 45).
Jeszcze szersza gama silników
Rolę bazowej wersji przejmuje nowy model A 160 z benzynowym silnikiem o mocy 75 kW (102 KM). Z kolei wariant A 180 d BlueEFFICIENCY o mocy 80 kW (109 KM) zużywa średnio zaledwie 3,5 l/100 km (cykl NEDC). Nowe są także dynamiczne odmiany A 250 i A 250 Sport z manualnymi przekładniami.
Wysokoprężna wersja A 220 d została wzmocniona do 130 kW (177 KM), podobnie jak wspomniane już benzynowe modele A 250 Sport i A 250 Sport 4MATIC, które osiągają teraz moc 160 kW (218 KM). Ponadto, auta z dwusprzęgłową przekładnią 7G-DCT zostały wyposażone w funkcję wspomagania ruszania Launch Assist. Łącznie, gama napędowa Klasy A liczy obecnie 17 wariantów.
Modernizacja objęła również Mercedesa-AMG A 45 4MATIC (do 280 kW – 381 KM), maksymalny moment obrotowy – 475 Nm). Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,2 sek.
Mercedes-Benz wykorzystał lifting Klasy A do wprowadzenia nowej nomenklatury – w przypadku odmian wysokoprężnych dopisek “CDI” zastępuje mała litera “d”. Przykładowo, wcześniejszy model A 200 CDI nazywa się teraz A 200 d.
Zawieszenie: komfort za naciśnięciem przycisku
System trybów jazdy Dynamic SEelect pozwala w mgnieniu oka zmieniać charakter samochodu – wciśnięcie przycisku na konsoli środkowej wpływa na reakcje silnika i skrzyni biegów oraz pracę zawieszenia, układu kierowniczego i klimatyzacji. Kierowca ma do wyboru cztery zróżnicowane programy: Comfort, Sport, Eco i Individual.
Układ należy do standardowego wyposażenia modeli: A 200 d 4MATIC, A 220 4MATIC, A 220 d, A 220 d 4MATIC, A 250 4MATIC, A 250 Sport oraz A 250 Sport 4MATIC, a także wszystkich wersji z przekładnią 7G-DCT, w linii wyposażenia AMG lub z obniżonym zawieszeniem. Można go zamówić dla pozostałych odmian za wyjątkiem dwóch modeli BlueEFFICIENCY Edition.
Szczególnie szeroki zakres ustawień system zapewnia w połączeniu z nowym zawieszeniem z aktywnym tłumieniem (opcja). Elektronika decyduje o twardości amortyzatorów na podstawie danych z czujników przyspieszenia, które mierzą ruchy karoserii, a także szeregu innych informacji: kąta i prędkości skrętu kół oraz pochylenia nadwozia.
Nowością na liście opcji jest pakiet AMG Dynamic Plus z mechaniczną blokadą przedniego dyferencjału, która dodatkowo poprawia stabilność podczas zmiany obciążenia i zwiększa trakcję na wyjściu z zakrętu. Pakiet obejmuje też sportowe zawieszenie AMG Ride Control z adaptacyjnym tłumieniem oraz piąty program Dynamic Select: Race, służący przede wszystkim do jazdy torowej.
W trybie Comfort po raz pierwszy wprowadzono funkcję “żeglowania” (jazda na luzie). W trybie Individual kierowca może wybrać ustawienia poszczególnych podzespołów, włącznie z progiem działania 3-stopniowego układu ESP. Zawieszenie Ride Control ma dwa tryby pracy: komfortowy i sportowy.
Multimedia i systemy
Nowa generacja Klasy A to pierwszy model Mercedes-Benz pozwalający na kompleksową integrację smartfona z samochodem. Od początku 2016 r. model będzie dostępny z systemami informacyjno- rozrywkowymi Apple CarPlay (dla użytkowników iPhone’ów) i MirrorLink. W Klasie A debiutuje nowa generacja telematyki.
Szeroka oferta systemów wspomagających – od układu monitorującego zmęczenie Attention Assist do aktywnego tempomatu Distronic Plus – sprawia, że Klasa A zapewnia kierowcy kompleksowe wsparcie i ochronę. Działanie wybranych systemów zostało zmodyfikowane. Wzbogacono także funkcjonalności seryjnego systemu, który działa teraz w szerszym zakresie prędkości (60-200 km/h).
Nowe, opcjonalne reflektory LED-owe (standard w A 45) zwiększają też bezpieczeństwo jazdy nocą.