W przyszłym roku na rynku pojawi się Klasa A – pierwszy z nowej rodziny kompaktów Mercedes- Benz. Wnętrze samochodu reprezentuje zupełnie nowe podejście do projektowania.
Zapewnia poczucie przestronności – na podróżujących czeka znacznie więcej przestrzeni niż w poprzedniczce. Architekturę podkreśla awangardowy design deski rozdzielczej.
Zobacz także:
Układy obsługi i wyświetlania nowej Klasy A są wyjątkowe. Deska rozdzielcza dzieli się na dwie trójwymiarowe, poziome sekcje: jej dolna część jest w wyraźny sposób oddzielona od górnej i wydaje się swobodnie unosić przed tablicą przyrządów. Efekt ten potęguje opcjonalne nastrojowe oświetlenie. Możliwych jest od 12 do 64 jego odcieni. Łączą się one w 10 schematów kolorystycznych, zapewniając poświatę z dynamiczną zmianą barwy.
Standardowy panoramiczny kokpit ma wolnostojącą formę i po raz pierwszy został pozbawiony jakichkolwiek osłon nad instrumentami. Wzrok przyciągają również sportowo stylizowane kanały powietrzne, które swoim kształtem przywodzą na myśl turbiny. Całkowicie wolnostojący, panoramiczny ekran dostępny jest w trzech rozmiarach: z dwoma wyświetlaczami o przekątnej 7 cali (17,78 cm), jednym 7 cali i jednym 10,25 cali (26 cm) lub z dwoma ekranami 10,25 cali.
W przypadku dwóch ostatnich wariantów Mercedes-Benz wykorzystuje technologię klejonego szkła. Integracja ekranu klimatyzacji z centralnym wyświetlaczem w znacznym stopniu przyczynia się też do zachowania czystości linii kokpitu. Do sterowania wentylacją służą poziome przełączniki na panelu obsługi klimatyzacji albo odpowiednie menu na ekranie.
Także w przypadku wielu innych szczegółów nowe auto wzoruje się na luksusowych modelach Mercedes- Benz. Przykładowo, wielofunkcyjna kierownica pochodzi z Klasy S, a przednie fotele oferują komfortowe udogodnienia znane z wyższych klas, w tym wentylację, funkcję masażu oraz wielokonturową architekturę. Elementy ozdobne mają „otulającą” formę, a paleta dostępnych materiałów (np. drewno o otwartych porach) podkreśla progresywne, wysokojakościowe pozycjonowanie.
Wnętrze Klasy A wyróżnia się nie tylko znacznie większym poczuciem przestronności, ale i lepszą widocznością we wszystkich kierunkach oraz dodatkową ilością miejsca dla podróżujących. Wartość użytkową zwiększa dodatkowa przestrzeń na wysokości ramion (+9 mm z przodu, +22 mm z tyłu), łokci (+35 mm z przodu, +36 mm z tyłu) oraz nad głowami (+7 mm z przodu, +8 mm z tyłu).
Kolejnym atutem jest łatwiejszy dostęp do tylnych siedzeń. Przestrzeń ładunkowa jeszcze lepiej odpowiada potrzebom związanym z rodzinną i rekreacyjną eksploatacją – pojemność bagażnika wynosi 370 litrów, czyli o 29 litrów więcej niż w poprzedniczce. Dzielone tylne lampy pozwoliły na poszerzenie otworu załadunkowego (+20 cm), a podłoga bagażnika została wydłużona o 11,5 cm.
Widoczność z miejsca kierowcy względem aktualnej Klasy A poprawiła się o około 10 proc.
Na życzenie, oferowane będzie nie tylko podgrzewanie foteli, ale też funkcja wentylacji oraz pakiet wielokonturowych siedzeń z przodu. Wentylowane fotele mają wbudowane w poduszki siedziska i oparcia wentylatory (po jednym w każdej poduszce), przepuszczające powietrze przez perforowaną tapicerkę w obu kierunkach. Nawet w przypadku mocno nagrzanego wnętrza wentylacja siedzeń pozwala błyskawicznie schłodzić ich powierzchnię.
Funkcja ma trzy poziomy intensywności działania. W pakiecie wielokonturowych siedzeń poduszki boczne i podparcie lędźwiowe można ustawiać osobno za pomocą sterowanej elektrycznie pompy hydraulicznej. Efekt masażu w obszarze lędźwiowym zapewniają umieszczone w obszarze lędźwiowym komory powietrzne, napełniane i opróżniane w ramach ruchu pulsującego lub falowego.
Łącznie, nowa Klasa A będzie dostępna z trzema rodzajami foteli: poza bazowym będą to komfortowe siedzenia zapewniające do 20 ustawień oraz zintegrowane fotele sportowe, oferowane w połączeniu z poszczególnymi liniami wyposażenia.
Tylna kanapa ma składane oparcie i jest standardowo dzielona w proporcji 60/40. W połączeniu z liniami wyposażenia dostępny jest też wariant trójdzielny (40/20/40), zapewniający jeszcze większą elastyczność przy przewożeniu ładunków. Dodatkowy, opcjonalny pakiet przestrzeni ładunkowej pozwala ustawić oparcia kanapy pod większym kątem, zbliżonym do pionu, np. w celu zmieszczenia dużych pudeł.