MERCEDES: NOWA KLASA E – INTELIGENTNA LIMUZYNA

Merc_ekla1

Dziesiąta generacja biznesowej limuzyny Mercedesa – Klasy E łączy emocjonujący design karoserii ze stylową, szlachetnie wykończoną kabiną.

Wraz z nowym modelu debiutuje też szereg innowacji technicznych, które zapewniają najwyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa oraz wspomagania kierowcy.


Zobacz także:

PREMIERY

LEXUS: RX CZWARTEJ GENERACJI – INNOWACYJNE ZMIANY


 

Nowa Klasa E ma w porównaniu z poprzedniczką większe wymiary: rozstaw osi wzrósł o 65 mm (2939 wobec 2874 mm), a całkowita długość – o 43 mm (4923 wobec 4880 mm). Design reprezentuje typowe dla limuzyn Mercedesa proporcje, z krótkim przednim zwisem, długą maską i opadającą niczym w coupe płaszczyzną dachu, połączoną z barczystym tyłem. Mocno zaakcentowane przetłoczenia po bokach w świeży, dynamiczny sposób interpretują charakterystyczne linie sedanów i coupe.

Wyraziste wzornictwo przedniego pasa podkreśla status i różni się w zależności od linii designu i wyposażenia. W bazowej odmianie Klasa E ma klasyczną osłonę chłodnicy i gwiazdę na pokrywie silnika. Podobnie wygląda linia Exclusive, choć jej wlot powietrza wyróżnia się jeszcze bardziej wyszukaną stylizacją. Znakiem rozpoznawczym linii Avantagrde i AMG jest z kolei sportowa osłona chłodnicy z dużą, centralnie umieszczoną gwiazdą.

Merc_ekla2

Również masywny tylny pas nadaje Klasie E dominujący charakter. Na życzenie model będzie dostępny z całkowicie diodowymi tylnymi lampami z wypełnieniem przypominającym gwiezdny pył, Drogę Mleczną lub łunę silnika odrzutowego.

WEWNĄTRZ

Wnętrze nowej Klasy E to przestronna kabina, łączącą elegancję luksusowej limuzyny i sportowy sznyt. Na życzenie model można wyposażyć w dwa ekrany o wysokiej rozdzielczości, każdy o przekątnej 12,3″. Lewy pełni funkcję panelu wskaźników, a prawy przekazuje informacje z systemu multimedialnego. Zależnie od preferencji kierowca ma do wyboru trzy wersje graficzne interfejsu (tzw. skórki): klasyczną, sportową i progresywną.

Kolejną innowacją jest kierownica wielofunkcyjna z przyciskami dotykowymi. Można w ten sposób intuicyjnie sterować wszystkimi funkcjami systemu multimedialnego. Kierowca w każdej chwili może wybrać najwygodniejszy dla siebie sposób obsługi multimediów – poza przyciskami dotykowymi ma do dyspozycji panel dotykowy z funkcją rozpoznawania pisma odręcznego, kontroler Comand i funkcję obsługi głosowej Linguatronic. Dostęp do podstawowych funkcji, takich jak temperatura nadmuchu, zapewniają tradycyjne klawisze.

Po raz pierwszy osobnymi przyciskami można też włączać lub wyłączać wybrane systemy wspomagające. Nową koncepcję obsługi wzbogaca nowatorski interfejs graficzny z wizualizacjami i animacjami o wysokiej rozdzielczości oraz uproszczona logika sterowania.

Merc_ekla4

Styl wnętrza definiują również wysokiej próby materiały – w tym drewno o otwartych porach, mozaikowe inkrustacje przypominające drewno spotykane na jachtach oraz okładziny metalowe. Nabywcy będą mieli do wyboru liczne odcienie brązu, włącznie z nowymi, atrakcyjnymi zestawieniami, takimi jak brąz/ macchiato czy brąz siodłowy/ macchiato.

Oświetlenie wnętrza nowej Klasy E wykorzystuje wyłącznie trwałe, oszczędne diody LED w 64 kolorach do wyboru. Subtelnie podświetla ono m.in.: elementy ozdobne, główny ekran, schowek na konsoli środkowej, klamki i kieszenie w drzwiach, przestrzeń na nogi, konsolę w podsufitce czy głośniki wysokotonowe.

Klasa E wyróżnia się też nową architekturą foteli, kolejną nowością w segmencie jest pakiet z podgrzewaniem podłokietników drzwi oraz podłokietnika w tunelu środkowym. Na życzenie oparcie tylnej kanapy może być dzielone w stosunku 40/ 20/ 40. Tylny podłokietnik jest zaopatrzony w schowek i dwa uchwyty na kubki.

SILNIKI

W chwili debiutu nowa Klasa E będzie oferowana z dwiema jednostkami napędowymi do wyboru: model E 200 napędza 4-cylindrowy silnik benzynowy, a E 220 d – całkiem nowy, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny (moc 143 kW/195 KM). Po premierze do oferty dołączą kolejne wersje napędowe, w tym hybrydowa odmiana E 350 e z możliwością zewnętrznego ładowania akumulatora (plug-in). Zgromadzona w nim energia pozwala na około 30 km jazdy w trybie elektrycznym.

E-Klasse Interieur E-Class Interior

Model imponuje dynamiką i wydajnością – napędza go 4-cylindrowy silnik benzynowy, który w połączeniu z mocną jednostką elektryczną generuje moc systemową 205 kW (279 KM) i maksymalny moment obrotowy o wartości 600 Nm. Najmocniejszy wariant wysokoprężny korzysta z 6-cylindrowego silnika o mocy 190 kW (258 KM) i 620 Nm maksymalnego momentu obrotowego, zaopatrzonego w zaawansowaną technologię oczyszczania spalin SCR.

Model E 400 4MATIC napędza 6-cylindrowa, benzynowa jednostka biturbo o mocy 245 kW (333 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 480 Nm. Wszystkie odmiany wyposażono w funkcję ECO start/ stop, wszystkie modele dostępne w chwili debiutu są standardowo wyposażone w nową, 9-biegową przekładnię automatyczną 9G-TRONIC.

ZWIESZENIE

Zawieszenie owego modelu zapewnia zwinne prowadzenie na krętych drogach i najwyższy poziom komfortu. Standardowo limuzyna oferowana jest ze stalowymi sprężynami, łączonymi z trzema rodzajami zawieszenia Direct Control z selektywnym systemem tłumienia:
• komfortowym;
• komfortowym Avantgarde o usportowionej charakterystyce, z obniżonym o 15 mm prześwitem;
• sportowym, z adaptacyjną regulacją tłumienia i obniżonym o 15 mm prześwitem.

merc_ekla5

Alternatywnie nowa Klasa E może zostać wyposażona w wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne wszystkich kół. Wielokomorowe zawieszenie pneumatyczne Air Body Cntrol charakteryzuje się wysoką czułością i szybkimi reakcjami, a ponadto ma funkcję samopoziomowania obu osi (automatycznie reguluje prześwit pojazdu zależnie od prędkości). Zawieszenie uzupełnia aktywna, elektroniczna kontrola tłumienia. Umieszczony na desce rozdzielczej przełącznik trybów jazdy Dynamic Select pozwala kierowcy na wybór jednego z czterech trybów działania Comfort, Eco, Sport lub Sport+. Piąty program to Individual.

SYSTEMY WSPOMAGANIA

Nowe systemy wspomagające Mercedes z rodziny Intelligent Drive zwiększają zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort prowadzenia.

Montowany standardowo układ antykolizyjny Active Brake Assist może ostrzec przed ryzykiem kolizji, podobnie jak system monitorowania zmęczenia kierowcy Attention Assist o regulowanej czułości.

Merc_ekla6

Opcjonalny pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy zawiera też między innymi:
Drive Pilot (funkcja Speed Limit Pilot w połączeniu z Comand Online może ona samodzielnie regulować prędkość auta zgodnie z ograniczeniami prędkości);
Evasive Steering AssistActive Brake Assist;
• Asystent pasa ruchu Active Lane Keeping Assist;
• Asystent martwego pola Active Blind Spot Assist;
• Remote Parking Pilot: system ten pozwala zajmować i opuszczać miejsca parkingowe zdalnie;
• Komunikacja Car-to-X;
PRE-SAFE impulse side: system należący do pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy Plus;
PRE-SAFE Sound;
• reflektory Multibeam LED o wysokiej rozdzielczości
Digital Vehicle Key: oparty na komunikacji NFC (Near Field Communication) system autoryzacji, pozwalający zastąpić kluczyk smartfonem kierowcy.

Merc_ekla7

NOWA GENERACJA MULTIMEDIÓW

W Klasie E wyposażonej w system Command Online debiutuje całkiem nowa generacja multimediów. Poza podwójnym wyświetlaczem wyróżniają ją dotykowe przyciski na kierownicy oraz kolejna nowość – Telefonia Wielofunkcyjna, pozwalająca na bezprzewodowe ładowanie telefonu komórkowego i łączenie go z zewnętrzną anteną samochodu. Bezprzewodowa ładowarka indukcyjna współpracuje ze wszystkimi urządzeniami, które spełniają standard Qi lub mogą być do niego przystosowane.

Montowany standardowo w nowej Klasie E system Frontbass zapewnia wyjątkowe wrażenia akustyczne. W przypadku opcjonalnego, trójwymiarowego systemu audio firmy Burmester z 23 głośnikami podróżujący mogą cieszyć się doznaniami jak z sali koncertowej – dzięki czterem zabudowanym w podsufitce głośnikom dachowym dźwięk przestrzenny jest tu autentyczny, a nie symulowany przez algorytmy.

LEKKIE NADWOZIE i WZORCOWA AERODYNAMIKA

Względem poprzedniczki znacząco wzrósł w modelu udział elementów z aluminium i ultrawysokowytrzmałej stali. Przednie błotniki, pokrywa silnika i bagażnika oraz duża część przedniego i tylnego pasa wykonane są z blach lub odlewów aluminiowych. Lekka konstrukcja przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i dynamicznego, zwinnego zachowania na drodze.

Współczynnik oporu powietrza (Cd) Klasy E ma wartość zaledwie 0,23. Aby uzyskać taki wynik, inżynierowie zoptymalizowali liczne detale i wdrożyli wiele nowych rozwiązań. Jednym z nich jest system Airpanel Advanced, dostępny dla większości wersji silnikowych w odmianie bazowej oraz w linii wyposażenia Exclusive.

Obejmuje on nie tylko regulowaną żaluzję głównego wlotu powietrza, odsłanianą lub zasłanianą zależnie od zapotrzebowania układu chłodzenia, ale – w celu zwiększenia wydajności – wykorzystuje też drugą żaluzję, maskującą wlot powietrza poniżej tablicy rejestracyjnej. Przy okazji wyrafinowana aerodynamika sprzyja minimalizacji odgłosów powodowanych przez opływające powietrze – w rezultacie nowa Klasa E jest cichsza od niektórych aut luksusowych.