Mercedes-Benz Cars rozwija swoje samochody hybrydowe plug-in pod szyldem EQ Power. Premierę mają aktualnie kompaktowe auta A 250 e, A 250 e Limuzyna oraz B 250 e.
Zastosowano w nich napęd trzeciej generacji. Nowe odmiany trafią do salonów jeszcze w tym roku.
Zobacz także:
Producent zamierza rozszerzyć ofertę serii EQ Power do ponad 20 wariantów. Nowy napęd plug-in z debiutujących modelach charakteryzuje:
– zasięg w trybie elektrycznym: 70-75 km;
– moc jednostki elektrycznej: 75 kW (102 KM);
– moc systemowa: 160 kW (218 KM);
– systemowy moment obrotowy: 450 Nm;
– maksymalna prędkość: 140 km/h (w trybie elektrycznym) / 235 km/h (ogółem; Klasa A Limuzyna);
– przyspieszenie 0-100 km/h: 6,6 s (Klasa A hatchback).
Samochody z rodziny kompaktowych Mercedesów mają silniki zamontowane poprzecznie. Dla przekładni dwusprzęgłowej 8F-DCT, opracowano kompaktowy moduł hybrydowy, składający się z maszyny synchronicznej z magnesami trwałymi w wirniku.
Po raz pierwszy w samochodzie Mercedes- Benz jednostka spalinowa jest uruchamiana przez motor elektryczny – kompaktowe hybrydy nie mają osobnego rozrusznika 12 V.
Wysoka moc systemowa
Silnik elektryczny osiąga 75 kW (102 KM). W połączeniu z 4-cylindrową jednostką o pojemności 1,33 litra daje to moc systemową 160 kW (218 KM). A 250 e i B 250 e zapewniają świetne osiągi. Do magazynowania energii elektrycznej służy wysokonapięciowy akumulator litowo- jonowy o łącznej pojemności ok. 15,6 kWh. Można go ładować z zewnętrznego źródła prądu, prądem zmiennym lub stałym.
Ze ściennej ładowarki (wallboxa) o mocy 7,4 kW prądem zmiennym (AC) ładowanie trwa 1 h 45 min (od 10 do 100 proc. stanu naładowania baterii). W przypadku ładowania prądem stałym (DC) akumulator można „zatankować” od 10 do 80 proc. w około 25 minut. Gniazdo ładowania znajduje się na tylnym prawym błotniku. Wysokonapięciowy akumulator jest chłodzony cieczą i waży ok. 150 kg.
Układ wydechowy pozwolił na sprytne upakowanie elementów pod podwoziem – wydech kończy się wylotem umieszczonym centralnie pod podłogą, z tylnym tłumikiem zlokalizowanym w tunelu przekładni. Zintegrowanie zbiornika paliwa w przestrzeni montażowej tylnej osi tworzy pod tylnymi siedzeniami przestrzeń dla akumulatora wysokiego napięcia. W rezultacie pojemność bagażnika A 250 e i B 250 e jest tylko minimalnie mniejsza niż w bliźniaczych odmianach z napędem całkowicie spalinowym.
Wraz z wprowadzeniem systemu multimedialnego MBUX poprzednie tryby działania napędu plug-in we wszystkich modelach EQ Power zostały przekształcone w programy jazdy. W każdej hybrydzie dostępne są nowe programy: Electric i Battery Level. Za pomocą łopatek przy kierownicy można regulować siłę rekuperacji (pięć poziomów do wyboru: D AUTO, D+, D, D-, D–).
Dostępne są również tryby Comfort, ECO i Sport.. Funkcją komfortu jest wstępna klimatyzacja, działająca przed uruchomieniem pojazdu. Maksymalna masa przyczepy z hamulcem wynosi 1600 kg.
Strategia hybryd plug-in Mercedes-Benz
Za nazwą „EQ Power+” stoi wysokowydajna technika hybrydowa, którą Mercedes-AMG z powodzeniem stosuje już w Formule 1 i którą w przyszłości będzie wdrażać w samochodach produkowanych seryjnie. Do końca 2019 r. producent będzie miał w swojej ofercie ponad 10 hybryd plug-in. Celem na 2020 rok jest zaoferowanie klientom ponad 20 takich wariantów.
W blokach startowych czeka już zaktualizowany GLC w wersji EQ Power, również wyposażony w hybrydowy układ napędowy trzeciej generacji. Kolejny członkiem rodziny będzie GLE, o zasięgu w trybie elektrycznym szacowanym na około 100 km.