Mercedes- Benz poszerza swoją ofertę modeli hybrydowych plug-in. Dzieje się to pod szyldem EQ Power. W salonach można zamawiać już trzy kolejne modele z takim napędem.
Są to: CLA 250 e Coupé, CLA 250 e Shooting Brake oraz B 250 e. Pierwsze egzemplarze pojawią się na drogach latem br.
Zobacz także:
Kilka tygodni później o hybrydowy wariant plug-in wzbogaci się także gama nowego Mercedesa GLA. W kompaktowych modelach Mercedes-Benz z techniką EQ Power najważniejsze są (elektryczna) przyjemność jazdy i przydatność w codziennym użytkowaniu.
Ilustrują to ich kluczowe cechy:
– zasięg w trybie elektrycznym: ponad 55 km (WLTP);
– moc silnika elektrycznego: 102 KM;
– moc systemowa: 218 KM;
– systemowy moment obrotowy: 450 Nm;
– moc ładowania prądem zmiennym (AC): do 7,4 kW;
– moc ładowania prądem stałym (DC): do 24 kW;
– prawie żadnych ograniczeń w przestrzeni ładunkowej.
Pojazdy z rodziny kompaktowych Mercedesów mają silniki montowane poprzecznie. Elektryczny moduł trakcyjny został opracowany pod kątem współpracy z dwusprzęgłową przekładnią 8G-DCT, która technicznie odpowiada skrzyni z modeli z silnikiem zamontowanym wzdłużnie. Po raz pierwszy w samochodach Mercedes- Benz jednostkę spalinową uruchamia motor elektryczny – kompaktowe hybrydy nie mają osobnego rozrusznika 12 V.
Wysoka moc systemowa
Jednostka elektryczna osiąga 102 KM. W połączeniu z 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,33 litra zapewnia to moc systemową 218 KM i systemowy moment obrotowy 450 Nm. Dzięki wsparciu motoru elektrycznego hybrydowe kompakty odznaczają się błyskawiczną reakcją na gaz, a przy tym mają imponujące osiągi: na przykład B 250 e na sprint od 0 do 100 km/h potrzebuje zaledwie 6,8 sek.
Do magazynowania energii służy wysokonapięciowy akumulator litowo- jonowy o łącznej pojemności ok. 15,6 kWh. Nowe kompaktowe hybrydy Mercedesa mogą być ładowane prądem zmiennym lub stałym. Oznacza to, że „tankowanie” od 10 do 100 proc. naładowania baterii ze ściennej ładowarki (wallboxa) prądem zmiennym przy mocy 7,4 kW trwa 1.45 godz., a w przypadku prądu stałego i mocy 24 kW ładowanie od 10 do 80 proc. zajmuje około 25 min.
Sprytne „upakowanie”
Innowacyjny układ wydechowy pozwolił na sprytne rozmieszczenie komponentów napędu: aby pojemność bagażnika została tylko minimalnie ograniczona w porównaniu do bliźniaczych modeli z napędem całkowicie spalinowym, wydech kończy się centralnie umieszczoną rurą pod podłogą pojazdu, z tylnym tłumikiem zlokalizowanym w tunelu przekładni. Montaż zbiornika paliwa w przestrzeni montażowej osi pozwolił wygospodarować miejsce na wysokonapięciowy akumulator pod tylną kanapą.
Kompaktowe hybrydy są wyposażone w trzecią generację napędu plug-in, którą wyróżnia m.in. inteligentna strategia działania bazująca na trasie przejazdu. Uwzględnia ona czynniki takie jak dane nawigacji, ograniczenia prędkości oraz przebieg drogi i a tryb elektryczny tam, gdzie tylko ma to sens ma priorytet.
Istotnym rozwiązaniem z zakresu komfortu jest wstępna klimatyzacja z możliwością aktywowania za pomocą smartfona. Na uwagę zasługuje też wysoki uciąg (do 1600 kg w przypadku przyczepy z hamulcem).
Kompaktowe hybrydy plug-in są wytwarzane na tej samej linii, co auta z konwencjonalnymi układami napędowymi. Od 4 maja br., po okresie przerw w pracy z powodu pandemii koronawirusa Covid-19, fabryka samochodów osobowych marki w Rastatt ponownie rozpoczęła produkcję.