Pod koniec listopada br. w salonach Mercedes-Benz pojawi się zmodernizowana Klasa B. Model będzie standardowo wyposażony w system Collision Prevention Assist Plus.
Jak wskazują badania może on przyczynić się do zmniejszenia liczby kolizji polegających na uderzeniu w tył poprzedzającego samochodu nawet o 30 proc. w porównaniu z pojazdami pozbawionymi takiego rozwiązania.
Zobacz także:
Na potrzeby swoich prognoz eksperci bezpieczeństwa wykorzystali statystyki niemieckiego Federalnego Urzędu Statystycznego. Pozwoliły one ocenić skuteczność dotychczas montowanego seryjnie w Klasie B układu Collision Prevention Assist Plus oraz komputerowo oszacować, jak jego nowa, bardziej zaawansowana wersja wpłynie na ograniczenie liczby wypadków.
Druga generacja Klasy B, wprowadzona w 2011 roku, jest seryjnie wyposażona w radarowy układ Collision Prevention Assist. Obejmuje on funkcję ostrzegania przed kolizją za pomocą komunikatu na desce rozdzielczej oraz sygnału akustycznego, a także wspomaganie nagłego hamowania (Adaptive Brake Assist). Oficjalne dane niemieckiego urzędu wskazują, że liczba poważnych kolizji przód-tył z udziałem modelu względem pozbawionego tego rozwiązania poprzednika spadła o 14 proc.
System Collision Prevention Assist należy do standardowego wyposażenia wszystkich nowych aut kompaktowych z gwiazdą (Klasy A, B, CLA oraz GLA), a także wielu innych samochodów Mercedes-Benz. Jak mówi Thomas Weber, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialnych za rozwój osobowych Mercedesów, „spadek liczby wypadków jest kolejnym potwierdzeniem, że sprawdza się nasza strategia »real life strategy«. Wprowadzamy na rynek innowacje, które przynoszą klientom faktyczne korzyści i naprawdę poprawiają bezpieczeństwo na drogach”.
Potwierdzają to dane z placówek serwisowych Mercedes-Benz. W porównaniu z poprzednią generacją, aktualna Klasa B notuje znacznie mniej poważnych uszkodzeń przedniego pasa, gdy konieczna jest wymiana belki wzmacniającej, a niekiedy kolizji udaje się całkowicie uniknąć.
Według badań Mercedes-Benz powszechne wprowadzenie systemu analogicznego do Collision Prevention Assist mogłoby zmniejszyć liczbę poważnych kolizji przód-tył w Niemczech o 20 proc. Twórcy raportu zastosowali tu symulację komputerową, korzystając z bazy Instytutu Badań Wypadków Drogowych w Dreźnie. Baza ta zawiera tysiące starannie zrekonstruowanych, rzeczywistych zdarzeń drogowych. Na potrzeby badania przyjęto, że wszystkie pojazdy są wyposażone w układ, i sprawdzono, jak wpłynie to na kształt statystyk.
Naukowcy oszacowali, że w przypadku nowej, rozbudowanej odsłony systemu – Collision Prevention Assist Plus – liczba kolizji polegających na uderzeniu w tył poprzedzającego auta może spaść do 30 proc. w porównaniu do pojazdów pozbawionych takiego wyposażenia. Lista funkcjonalności układu została wzbogacona o zdolność do przeprowadzenia autonomicznego hamowania. Jeśli po wykryciu ryzyka kolizji kierowca nie zareaguje na sygnały ostrzegawcze, system automatycznie zainicjuje hamowanie. Zależnie od prędkości samochodu, pomoże to ograniczyć skutki zderzenia z jadącym lub stojącym pojazdem lub doprowadzi do całkowitego uniknięcia kolizji.
System zostanie w przyszłości wprowadzony we wszystkich modelach Mercedes-Benz. W nowej, po faceliftingu Klasie B, której rynkowa premiera nastąpi 29 listopada br., będzie on należał do wyposażenia seryjnego. Auto można już zamawiać u dealerów.