MERCEDES: KLASA E MA DŁUGĄ HISTORIĘ – DZIESIĘĆ GENERACJI

Korzenie tego dziedzictwa Mercedesa- Benz Klasy E sięgają prawie 120 lat, a od 1947 roku jej bezpośredni poprzednicy doczekali się już dziesięciu generacji.

W 1993 r. model przyjął swoją oficjalną, współczesną nazwę. Latem 2020 r. na rynek trafiła udoskonalona Klasa E serii 213.


Zobacz relacje:

HISTORIA/OLDTIMERS

ROZMAITOŚCI


 

Za poprzedników Klasy E można uznać jedne z pierwszych samochodów osobowych produkowanych pod marką Mercedes- Benz: model 8/38 PS (W 02) oraz 10/50 PS Stuttgart 260 (W 11, 1928 r.).

W latach 30. ich śladami podążały kolejne pojazdy z gwiazdą: 200 (W 21, 1933 r.), 230 (W 143, 1936 r.) oraz 260 D (W 138, 1936 r.), czyli pierwsze seryjne auto osobowe z silnikiem wysokoprężnym.

Prekursorem Klasy E był też model 170 V, który debiutował w 1936 r., a 10 lat później zasygnalizował początek powojennej produkcji marki – służąc jako podstawowy środek transportu m.in. służb ratowniczych i przedstawicieli handlu.

Zupełnie nową erę w 1953 r. zapoczątkował Mercedes- Benz Ponton – sedan z 4-cylindrowymi silnikami (W 120, W 121) i nowoczesną karoserią ze zintegrowanymi błotnikami. Jej korzystna aerodynamika pozwoliła obniżyć zużycie paliwa. Ponton jako pierwszy osobowy Mercedes w historii otrzymał samonośne nadwozie. W 1954 r. producent zaprezentował zbudowane na jego bazie modele z silnikami o 6 cylindrach.

Rok 1961 przyniósł debiut nowych przedstawicieli klasy średniej wyższej – tzw. skrzydlaków z 4-cylindrowymi silnikami (W 110). Limuzyny te wyróżniało charakterystyczne wyprofilowanie tylnych błotników, podobnie jak w przypadku luksusowych modeli serii W 111, które zadebiutowały 2 lata wcześniej. Oba typoszeregi otrzymały pionierskie rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa, w tym strefy kontrolowanego zgniotu.

W styczniu 1968 r. zaprezentowano nowe serie W 114 i W 115, znane także pod nazwą Stroke/8. Wraz z debiutem nowych limuzyn zarzucono koncepcję wspólnego nadwozia dla modeli klasy średniej wyższej i luksusowych. Po raz pierwszy poprzednik Klasy E był dostępny w dwudrzwiowej wersji coupé. Do 1976 r. wyprodukowano ponad 1,8 mln limuzyn i 67 tys. coupé.

Jeszcze większym powodzeniem cieszył się kolejny przodek Klasy E – seria 123, debiutująca w 1976 r. Do oferty dołączyło kombi. Połączenie nowoczesnej konstrukcji (m.in. przednie zawieszenie na podwójnych wahaczach), szerokiej palety wersji i poziomu wyposażenia zapewniło 123 taki popyt, że początkowo na odbiór nowego egzemplarza trzeba było czekać nawet rok. Do 1986 r. wyprodukowano około 2,7 mln egzemplarzy modelu.

Zaprezentowana w 1984 r. seria 124 jako pierwsza – od 1993 r. – nosiła nazwę Klasa E. Lekka konstrukcja i zoptymalizowana aerodynamika poskutkowały obniżeniem zużycia paliwa i lepszymi osiągami, a zawieszenie (tylne wielowahaczowe) zapewniało bezpieczeństwo prowadzenia. Gamę dostępnych wersji poszerzono o kabriolet (A 124).

Zupełnie nowy rozdział zapoczątkował Mercedes- Benz 500 E, pierwszy 8-cylindrowy wariant z silnikiem o mocy 326 KM. Nnowością był napęd na cztery koła 4MATIC. Rozbudowana oferta sprawiła, że typoszereg 124 „przebił” popularnością swojego uznanego poprzednika – łącznie wyprodukowano 2 737 000 egzemplarzy.

Kolejna generacja modelu klasy wyższej średniej, debiutująca w 1995 r. seria 210, wprowadziła nowy „czterooki” wygląd. Oferowana była w trzech liniach wzornictwa i wyposażenia: Classic, Elegance oraz Avantgarde. W serii 210 producent wprowadził około 30 nowych rozwiązań technicznych, w tym standardowe napinacze pasów z ogranicznikami siły napięcia dla kierowcy i pasażera z przodu oraz elektroniczny system kontroli trakcji ETS.

W marcu 2002 r. ruszyła produkcja Klasy E z serii 211 – również z podwójnymi reflektorami. Model otrzymał nową, czterowahaczową przednią oś i wielowahaczowe tylne zawieszenie w większości wykonane z aluminium, a także adaptacyjne przednie poduszki powietrzne, dwustopniowe ograniczniki siły napięcia pasów oraz automatyczny pomiar masy pasażera z przodu.

W styczniu 2009 r. Mercedes- Benz zaprezentował nową serię 212. Oprócz limuzyny (W 212) i kombi (S 212) gama obejmowała dwie sportowe wersje dwudrzwiowe: coupé (C 207) i kabriolet (A 207), które zastąpiły modele CLK. Coupé było w swoim czasie najbardziej aerodynamicznym samochodem świata. Jednym z innowacyjnych systemów był asystent wykrywania zmęczenia. Topowy wariant to E 63 AMG S 4MATIC o mocy 585 KM z napędem 4×4 z preferencją tylnej osi.

Najnowsza generacja Klasy E – seria 213, zaprezentowana w 2016 r. łączy rozbudowane systemy wspomagające z zupełnie nową koncepcją obsługi. Szerokoekranowy kokpit składa się z dwóch wyświetlaczy o przekątnej 12,3 cala. Wśród isystemów zwiększających bezpieczeństwo jest PRE-SAFE Sound. Matrycowe reflektory Multibeam LED zapewniają precyzyjną, automatycznie kontrolowaną dystrybucję światła.

Standardowym wyposażeniem Klasy E jest 9-biegowa przekładnia automatyczna. Gama silnikowa modelu obejmuje jednostki benzynowe i wysokoprężne, a także warianty hybrydowe oraz odmiany AMG, o mocy nawet 612 KM.