Mercedes- Benz Klasy G już od 40 lat jest cieszy się poważaniem w segmencie aut terenowych, a od 20 lat funkcjonuje również jako model z osiągami.
Czyni go to najdłużej produkowaną serią modelową w historii osobowych marki, a przy okazji – przodkiem wszystkich SUV-ów spod znaku trójramiennej gwiazdy.
Zobacz także:
Z okazji tej rocznicy na fanów Klasy G czekają cztery wyjątkowe atrakcje. Po pierwsze: trzy edycje specjalne Stronger Than Time (z ang. silniejsza niż czas).
Po drugie: wyłącznie jedna z edycji specjalnych jest dostępna w wersji G 400 d (zużycie paliwa w cyklu łączonym: 9,6 l/100 km; emisje CO2 w cyklu łączonym: 253 g/km) – z najmocniejszym wydaniem efektywnego rzędowego 6-cylindrowego silnika wysokoprężnego.
Po trzecie: nowa gama opcji indywidualizacji G manufaktur pozwala nabywcy na stworzenie swojej „osobistej” Klasy G. Po czwarte: rusza nowe Centrum Doświadczalne Klasy G (G-Class Experience Centre), w którym osoby z całego świata będą mogli sprawdzić możliwości terenowego modelu w ekstremalnym terenie, niedaleko zakładu produkcyjnego Klasy G w Grazu.
To, co na początku lat 70. zaczęło się od umowy o współpracy pomiędzy ówczesnymi firmami Daimler- Benz AG i Steyr- Daimler- Puch w austriackim mieście Graz, dziś stanowi część historii motoryzacji. Koncepcja nowego pojazdu terenowego sama w sobie była niezwykła: łączyła własności terenowe z bezpieczeństwem i całkowitą zdatnością do jazdy po utwardzonych drogach.
Od tamtej pory nieodłącznymi elementami Klasy G są napęd na cztery koła i 100-procentowe blokady dyferencjałów, jak również solidna rama typu drabinowego.
W 1975 r. zapadła decyzja o rozpoczęciu seryjnej produkcji modeli G. W chwili wprowadzenia na rynek model był dostępny w czterech wersjach silnikowych o mocy od 53 kW/72 KM do 115 kW/156 KM. Do wyboru był kabriolet z krótkim rozstawem osi oraz warianty kombi z krótkim lub długim rozstawem osi. Od 1993 r. model zyskał obecną nazwę – Klasa G.
Swoją wszechstronność prezentował w wielu wersjach specjalnego przeznaczenia, budowanych na potrzeby policji, straży pożarnej oraz służb ratowniczych. Na całym świecie jest znany również jako „Papamobile”. Perłowobiały Mercedes- Benz 230 G z przezroczystym nadwoziem specjalnym od 1980 r. towarzyszył papieżowi Janowi Pawłowi II w jego licznych podróżach.
20 lat terenowych osiągów
20. urodziny Klasy G w 1999 r. zapoczątkowały kolejny rozdział w historii modelu: na rynek trafił pierwszy jej wariant sygnowany G 55 AMG. Wcześniej Klasa G od AMG była dostępna tylko w pojedynczych egzemplarzach. 5,5-litrowy wolnossący silnik o 8 cylindrach, z trzema zaworami na cylinder, rozwijał moc 260 kW (354 KM), maksymalną prędkość pojazdu ograniczono elektronicznie do 210 km/h.
Maksymalny moment obrotowy o wartości 525 Nm był dostępny przy 3000 obr./min. Obszerne modyfikacje nie ograniczały się tylko do silnika – do wyższej mocy przystosowano również 5-biegową przekładnię automatyczną, podwozie, hamulce i układ wydechowy.
25. urodziny modelu w 2004 r. uczcił debiut odmiany G 55 AMG Kompressor z 8-cylindrowym silnikiem (moc 350 kW/476 KM, maksymalny moment obrotowy 700 Nm), który rozpędzał wóz od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,6 sek.
W styczniu 2018 r. rozpoczęła się kolejna epoka: swoją premierę na salonie samochodowym w Detroit świętowała nowa Klasa G. Z okazji okrągłej rocznicy Klasy G na rynek trafiają trzy specjalne edycje modelu o nazwie Stronger Than Time: Mercedes- Benz G 400 d (243 kW/330 KM, 700 Nm, G 500 (310 kW/422 KM, 610 Nm) oraz AMG G 63 (430 kW/585 KM, 850 Nm, przyspieszenie 0 do 100 km/h – 4,5 sek.).
HISTORIA KLASY G
– 1979: rozpoczęcie produkcji wersji 240 GD, 300 GD, 230 G i 280 GE;
– 1980: podczas wizyty w Niemczech w listopadzie 1980 r. papież Jan Paweł II jest po raz pierwszy wieziony „Papamobile” zbudowanym na bazie 230 G;
– 1981: opcjonalne wyposażenie dostępne dla kabrioletu obejmuje teraz klimatyzację, ławkę do siedzenia i hardtop; do wyboru są 22 kolory;
– 1983: Jacky Ickx i Claude Brasseur w 280 GE zajmują pierwsze miejsce na mecie Rajdu Paryż- Dakar;
– 1985: znacząca modernizacja;
– 1987: kolejny lifting (elektryczne podnośniki szyb, automatyczna antena i większy zbiornik);
– 1989: wprowadzenie serii 463 z wysokiej klasy wyposażeniem, dostępnej w czterech wersjach silnikowych: 250 GD, 300 GD, 230 GE i 300 GE; trzy wersje nadwoziowe: kabriolet oraz kombi z krótkim i długim rozstawem osi;
– 1993: ppierwszy wariant z silnikiem V8 – limitowana edycja 500 GE (5-litrowa jednostka 177 kW/240 KM); od września modele G są oficjalnie oferowane jako Klasa G – nowe oznaczenia modelu to G 230, G 300…
– 1994: drugi lifting w serii 463 (wewnętrznie wentylowane przednie hamulce tarczowe i poduszka powietrzna kierowcy);
– 1996: wprowadzenie na rynek G 300 Turbodiesel (130 kW/177 KM);
– 1997: kabriolet Klasy G debiutuje z elektrohydraulicznie sterowanym miękkim dachem;
– 1998: wariant G 500 z silnikiem V8 (218 kW/296 KM);
– 1999: wersja G 55 AMG;
– 2001: lifting – bogatsze wyposażenie standardowe, w tym nowe systemy (ESP, BAS i ETS);
– 2002: G 63 AMG z 12-cylindrowym silnikiem;
– 2004: światowa premiera nowego G 55 AMG z mechanicznie doładowanym silnikiem V8 (350 kW/476 KM);
– 2006: biksenonowe reflektory doświetlaniem zakrętów; wysokoprężna wersja G 320 CDI;
– 2007: nowy zestaw wskaźników z czterema analogowymi „zegarami”;
– 2008: nowyo 5,5-litrowego silnik V8 (285 kW/388 KM);
– 2012: przeprojektowana deska rozdzielcza i konsola środkowa; prezentacja G 65 AMG (silnik V12, 1000 Nm); G 63 AMG (V8 biturbo);
– 2013: trzyosiowy G 63 AMG 6×6;
– 2015: nowy G 500 4×42 z osiami portalowymi;
– 2017: Mercedes- Maybach G 650 Landaulet (silnik V12), zbudowany w limitowanej serii 99 sztuk;
– 2018: podczas targów motoryzacyjnych w Detroit premiera nowej Klasy G; nowoczesne systemy wsparcia oraz nowe zawieszenie, programy jazdy Dynamic Select, tryb „G-Mode”i trzy 100-procentowe blokady mechanizmu różnicowego;
– 2019: K40. urodziny, a wariant AMG – 20-lecie; Centrum Doświadczalne Klasy G.