Termin „Intelligent Drive” w Mercedes-Benz oznacza połączenie systemów, czujników oraz algorytmów odpowiadających za poprawę komfortu i bezpieczeństwa.
Także układy napędowe korzystają z coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań. Kolejnym po Klasie S Plug-in Hybrid przykładem połączenia dynamiki i wydajności jest Mercedes-Benz C 350 e.
Zobacz także:
AUDI: ROBOTY TRANSPORTUJĄ AUTA – TEST SYSTEMÓW
Zastosowana tu przewidująca strategia działania napędu otwiera zupełnie nowy wymiar jazdy. A jak „Intelligent Drive” może wyglądać w przyszłości, pokazuje autonomiczny pojazd badawczy F 015 Luxury in Motion – i zapowiada rewolucję w mobilności.
Za sprawą innowacyjnych systemów i czujników samochody Mercedes-Benz są jeszcze bardziej komfortowe i bezpieczne – a przy okazji wydajniejsze. Inteligentna strategia działania nowego napędu hybrydowego typu plug-in zapewnia wzorową współpracę silnika spalinowego z elektrycznym bez angażowania kierowcy. Bierze ona pod uwagę nie tylko poziom naładowania akumulatorów, ale również przebieg drogi i natężenie ruchu. Zaawansowana technologia wykorzystuje w tym celu rozbudowane czujniki radarowe i kamery. Zrównoważony styl jazdy dodatkowo wspomagają innowacje takie jak aktywny pedał gazu.
Do 2017 roku Mercedes-Benz wprowadzi na rynek 10 hybrydowych modeli plug-in – średnio jeden na kwartał. Po udanej premierze S 500 Plug-in Hybrid w salonach debiutuje drugi samochód z takim napędem – C 350 e. Jak może wyglądać dalszy ciąg hybrydowej ofensywy, pokazał prototyp V-ision e, zaprezentowany podczas salonu samochodowego.
Hybrydowy napęd plug-in wykorzystuje modułowy, równoległy system hybrydowy Mercedes-Benz, uzupełniony o dodatkowe sprzęgło między jednostką spalinową a elektryczną. Z jednej strony pozwala to na odłączenie silnika spalinowego i jazdę wyłącznie w trybie elektrycznym, z drugiej pozwala wykorzystywać silnik ten do ruszania z miejsca przy wykorzystaniu mokrego sprzęgła rozruchowego.
„Intelligent Drive” dzisiaj i jutro
Dzięki „Intelligent Drive” samochody Mercedes-Benz są już zdolne samodzielnie wykrywać liczne niebezpieczne sytuacje w ruchu drogowym i odpowiednio na nie reagować. Przykładem jest tu system Collision Prevention Assist, montowany seryjnie we wszystkich klasach pojazdów – od A do S. Korzystając z radaru, ostrzega on kierowcę, gdy wystąpi zagrożenie kolizją. W bardziej zaawansowanej wersji, dostępnej praktycznie we wszystkich modelach Mercedes-Benz, może nawet przeprowadzić autonomiczne hamowanie. Jeśli kierowca, mimo ostrzeżeń wizualnych i akustycznych, nie zareaguje w obliczu ryzyka kolizji, system automatycznie zainicjuje hamowanie.
Gama pojazdów od Klasy C do S już dziś oferuje funkcje jazdy półautonomicznej. Aktywny tempomat Distronic Plus wraz ze Steering Assist i Stop&Go Pilot pozwala śledzić w korku poprzedzający pojazd, a układy Active Parking Assist i Parktronic umożliwiają zautomatyzowane parkowanie – zarówno na miejscach równoległych, jak i prostopadłych.
A jak filozofia „Intelligent Drive” może wyglądać w przyszłości? Pokazuje to autonomiczny pojazd badawczy F 015 Luxury in Motion. Specjaliści Mercedes-Benz zakładają, że rola samochodu ewoluuje – będzie on nie tylko środkiem transportu, ale i mobilnym miejscem relaksu. Kierowcy zyskają wybór: prowadzić samemu, ze wsparciem inteligentnych systemów, czy zdać się na całkowicie autonomiczny dojazd do celu.
Tym samym czas spędzony w samochodzie można spożytkować w zupełnie nowy sposób – bez konieczności zajmowania się skręcaniem, przyspieszaniem i hamowaniem. W kabinie F 015 Luxury in Motion zamontowano sześć wysokiej rozdzielczości ekranów sterowanych dotykiem, ruchem gałek ocznych lub gestami. Pozwalają one podróżującym korzystać z systemu rozrywki, prowadzić rozmowy wideo lub surfować po internecie. Jednym z głównych elementów innowacyjnej koncepcji wnętrza prototypu jest elastyczny system siedzeń, które można obracać – i zasiąść na przykład twarzami do siebie.
Zamontowane w prototypie czujniki bez przerwy monitorują jego otoczenie, zapewniając efektywną komunikację i interakcję między podróżującymi a światem zewnętrznym. Interaktywne tablice LED-owe z przodu i z tyłu oraz precyzyjny system laserowy już we wczesnym etapie informuje kierowcę o sytuacji na drodze. Przykładowo, F 015 może niczym projektor wyświetlić na drodze wirtualną „zebrę”, dając pieszym sygnał do przejścia na drugą stronę jezdni. W skrócie – to solidny i inteligentny partner w ruchu drogowym.