Fuso Canter Eco Hybrid, jedyny na świecie seryjnie produkowany hybrydowy lekki samochód ciężarowy, wjeżdża na polskie drogi.
Pierwszym w kraju użytkownikiem tego ekologicznego pojazdu będzie pionier innowacji w zakresie dystrybucji – sieć sklepów Bierdonka.
Zobacz także:
Podczas uroczystości na terenie Targów Kielce, kluczyki tego wyjątkowego pojazdu przekazał Sławomir Kwiatkowski, Dyrektor Sprzedaży Flotowej Mercedes-Benz Trucks, na ręce Marcina Dopierały, Dyrektora Logistyki Jeronimo Martins Polska.
W barwach Biedronki jeżdżą już inne wyróżniające się ekologiczną technologią pojazdy. Przykładem na to są napędzane gazem ziemnym ciężarówki Mercedes-Benz Econic NGT. Do firmy tej trafił także pierwszy polski Antos z silnikiem dostosowanym do normy emisji spalin Euro VI.
– Bardzo się cieszymy, że pierwsza hybrydowa ciężarówka marki Fuso wyrusza na polskie drogi. Miło nam, że to sieć Biedronka jako pierwsza przetestuje Canter Eco Hybrid. Jestem jednocześnie przekonany, że testy te wykażą pełnię korzyści, które z użytkowania właśnie tej ciężarówki, płyną nie tylko dla środowiska, ale i dla kieszeni klienta – powiedział Sławomir Kwiatkowski, Dyrektor Sprzedaży Flotowej Mercedes-Benz Trucks.
– Podstawą działań naszego zespołu transportu jest ustawiczne zmniejszanie odległości pokonywanej przez samochody między centrum dystrybucyjnym, a sklepami oraz stawianie na nowoczesne rozwiązania techniczne i regularne wymiany pojazdów na nowsze modele, zgodne z obowiązującymi normami europejskimi. Nasza flota wzbogaca się co roku o ponad 100 nowych ciężarówek – mówi Marcin Dopierała, Dyrektor Logistyki JMP.
Wysokowydajny napęd hybrydowy
Podstawą ekonomiczności nowego modelu Canter Eco Hybrid jest zaawansowana, wysokowydajna technologia napędu hybrydowego. Bazuje ona na konstrukcji równoległego napędu silnikiem spalinowym z dodatkowym silnikiem elektrycznym pomiędzy sprzęgłem a skrzynią biegów.
Z modelu Canter o konwencjonalnym napędzie dieslowskim pochodzi nowoczesny czterocylindrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny typu 4P10 o pojemności trzech litrów, mocy 110 kW (150 KM) i maksymalnym momencie obrotowym równym 370 Nm przy 1320-2840 obr./ min. Silnik elektryczny ma moc 40 kW. Maksymalny moment obrotowy wynosi 200 Nm.
Akumulatory chłodzone są powietrzem i znajdują się w stabilnej obudowie po lewej stronie pomiędzy osiami. Ich pojemność wynosi 2 kWh, a ważą tylko 63,5 kg. W transporcie dystrybucyjnym napęd hybrydowy pozwala oszczędzić nawet 23 proc. paliwa. Podstawą strategii jazdy Canter Eco Hybrid jest ruszanie z miejsca wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego. System start-stop (ISS) wyłącza silnik diesla, gdy pojazd stoi.
Kierowca pojazdu cały czas otrzymuje informacje o trybie jazdy oraz o stopniu naładowania akumulatorów.
Przekazany Biedronce egzemplarz posiada dopuszczalną masę całkowitą 7,49 t. Nośność jego podwozia wynosi 4 845 kg, co w połączeniu z zabudową chłodniczą marki Schmitz o masie 1 942 kg, pozostawia niemal 3 tony ładowności.