Jednym z niepodważalnych atutów wszystkich samochodów ciężarowych, dostawczych oraz autobusów produkowanych przez koncern Daimler są starannie dobrane komponenty układu napędowego o wysokiej wydajności. Zapewniają niskie zużycie paliwa, długą żywotność oraz wyjątkowo długie okresy międzyprzeglądowe.
Mercedes-Benz jako pierwszy producent na świecie wprowadza kompletną gamę silników zgodnych z normą emisji spalin Euro 6 typu heavy duty i medium duty.
Kluczowe słowo to BlueEfficiency Power. Mercedes-Benz oferuje silniki typu turbodiesel zgodne z — mającą obowiązywać w przyszłości — normą emisji spalin Euro 6 we wszystkich powszechnie stosowanych klasach mocy silnika. Jednostka napędowa, którą zaprojektowano całkowicie na nowo, wyróżnia się wysoką ekonomicznością, niezwykłą dbałością o środowisko, dynamicznym przyspieszeniem, spokojną pracą i innowacyjną technologią. Nowa generacja silników BlueEfficiency Power wyznacza standardy i odzwierciedla profesjonalizm Mercedes-Benz w zakresie siników wysokoprężnych.
Ekonomiczne, przyjazne dla środowiska, wytrzymałe
W segmencie silników typu medium duty i heavy duty do samochodów ciężarowych i autobusów Mercedes-Benz oferuje dwa zaprojektowane całkowicie od nowa typoszeregi silników. Są to jednostki cztero- i sześciocylindrowe rzędowe o pojemności od 5,1 litra do 12,8 litra oraz mocy od 115 kW (156 KM) do 375 kW (510 KM).
Zastosowano w nich najnowocześniejszą technologię z czterema zaworami na cylinder, głowicą cylindrów o przepływie poprzecznym, dwoma górnymi wałkami rozrządu, wtryskiem paliwa w technologii common rail, wysokim ciśnieniem przy zapłonie i wtrysku, układem recyrkulacji spalin, technologią SCR z wtryskiem roztworu mocznika AdBlue i filtrem cząstek stałych, a także wiele innowacji technicznych.
Takie rozwiązania zapewniają niższe zużycie paliwa, najwyższą trwałość i niezawodność, długie okresy międzyprzeglądowe, łatwość obsługi oraz wysoką kulturę pracy, a także imponujące wartości przyspieszenia oraz komfort prowadzenia pojazdu. Na uwagę zasługuje również trwałość wspomnianych silników nowej generacji: 90 procent z nich osiąga przebieg 1,2 miliona (typoszereg OM 47x) lub 750 000 (OM 93x) kilometrów bez naprawy głównej.
Nowa generacja silników BlueEfficiency Power firmy Mercedes-Benz to zatem połączenie oszczędności, dbałości o środowisko, a także osiągów na najwyższym poziomie.
SILNIKI
Jednostka OM 471 jest dostępna w czterech wersjach:
(moc – moment obrotowy)
* 310 kW (421 KM) przy 1800 obr./min. – 2100 Nm przy 1100 obr./min.;
* 330 kW (449 KM) przy 1800 obr./min. – 2200 Nm przy 1100 obr./min.;
* 350 kW (476 KM) przy 1800 obr./min. – 2300 Nm przy 1100 obr./min.;
* 375 kW (510 KM) przy 1800 obr./min. – 2500 Nm przy 1100 obr./min.
Jednostka OM 470 jest dostępna w czterech wersjach:
* 240 kW (326 KM) przy 1800 obr./min. – 1700 Nm przy 1100 obr./min.;
* 265 kW (360 KM) przy 1800 obr./min. – 1800 Nm przy 1100 obr./min.;
* 290 kW (394 KM) przy 1800 obr./min. – 1900 Nm przy 1100 obr./min.;
* 315 kW (428 KM) przy 1800 obr./min. – 2100 Nm przy 1100 obr./min.
Czterocylindrowy silnik Mercedes-Benz OM 934 jest dostępny w czterech wersjach:
* 115 kW (156 KM) przy 2200/min. – 650 przy 1200–1600/min.;
* 130 kW (177 KM) przy 2200/min. – 750 przy 1200–1600/min.;
* 155 kW (211 KM) przy 2200/min. – 850 przy 1200–1600/min.;
* 170 kW (231 KM) przy 2200/min. – 950 przy 1200–1600/min.
Jednostka Mercedes-Benz OM 936 jest dostępna w pięciu wersjach:
* 175 kW (238 KM) przy 2200/min. – 1000 przy 1200–1600/min.;
* 200 kW (272 KM) przy 2200/min. – 1100 przy 1200–1600/min.;
* 220 kW (299 KM) przy 2200/min. – 1200 przy 1200–1600/min.;
* 235 kW (320 KM) przy 2200/min. – 1300 przy 1200–1600/min.;
* 260 kW (354 KM) przy 2200/min. – 1400 przy 1200–1600/min.
Układ wydechowy zgodny z normą Euro 6
Po wprowadzeniu normy emisji spalin Euro 6 nieodzowny stanie się dodatkowy filtr cząstek stałych, stosowany już wielokrotnie w autobusach miejskich, takich jak Mercedes-Benz Citaro, czy samochodach dostawczych, tj. Sprinter i Vito. W zakresie nowych silników typu heavy duty i medium duty Mercedes-Benz stawia na kompaktowy system typu one-box dla całego układu wydechowego. W zależności od silnika będzie on jedno- lub dwustrumieniowy. Zoptymalizowane pod kątem przepływu odprowadzanie spalin zminimalizuje przeciwciśnienie zwiększające zużycie.
Okresy międzyprzeglądowe wynoszą od 120 000 km lub raz na dwa lata w przypadku autobusów miejskich do 450 000 km w transporcie dalekobieżnym.
Skrzynia biegów PowerShift
Nowej generacji silników towarzyszą również istotnie zmodyfikowane bądź całkowicie nowe skrzynie biegów. Przenoszenie siły napędowej przejmuje w pełni zautomatyzowany system Mercedes-Benz PowerShift — w transporcie dystrybucyjnym i transporcie dalekobieżnym, w nowym Actrosie i w nowym Antosie, bez względu na rodzaj silnika.
Z ośmioma lub dwunastoma przełożeniami, a w przypadku pojazdów specjalnych nawet z szesnastoma, skrzynie biegów pracują bardzo precyzyjnie. Nowością zaprezentowaną na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych Pojazdów Użytkowych (IAA) jest skrzynia biegów z biegiem bezpośrednim Mercedes G 140-8 dla ciężkiego transportu dystrybucyjnego w nowym Antosie firmy Mercedes-Benz.
7G-Tronic do Sprintera
Nowością w samochodach Mercedes-Benz Sprinter jest automatyczna skrzynia biegów 7G-Tronic, montowana na życzenie. To pierwsza tego typu skrzynia biegów na świecie stosowana w samochodach dostawczych. Sterowana w pełni elektronicznie, została zaprojektowana tak, aby spełniać specyficzne wymagania samochodu dostawczego.
Zaletą nowej skrzyni biegów jest bez wątpienia krótkie przełożenie w pierwszym biegu, gwarantujące dynamiczny start. Przy dużej prędkości Mercedes-Benz Sprinter zużywa natomiast mało paliwa, emituje niewielkie ilości spalin i pracuje cicho przy niskiej liczbie obrotów. Skrzynia zapewnia jednocześnie odpowiednie przełożeniem do każdej sytuacji jezdnej, a skoki prędkości obrotowych między biegami są niewielkie.
Osie
Nowy Mercedes-Benz Actros w bardzo krótkim czasie zyskał ogromne uznanie dzięki układowi jezdnemu oraz hipoidalnej osi tylna typu Mercedes-Benz HL6. Znawcy zwracają również uwagę na geometrię zawieszenia osi: punkt przecięcia linii działania leży za osią, co gwarantuje zwiększenie stabilności jazdy.
Wszystkie pojazdy są również wyposażone we wrażliwie reagujące 4-miechowe zawieszenie pneumatyczne z szerokim rozstawem (co warunkuje lekkie pochylenie boczne). System przełożeń bez żadnych przerw gwarantuje najwyższą wydajność we wszystkich wersjach pojazdów, niezależnie od wykonywanych czynności.
Wykorbione osie przednie, wyposażone w zawieszenie pneumatyczne i stalowe, są dostępne dla nowych modeli Actros i Antos o różnych wariantach wagowych. Wspornik resoru przedniego wykonany z aluminium zmniejsza mesę własną. Zoptymalizowane pod względem masy własnej samochody ciężarowe otrzymują układ jezdny z 1-piórowym resorem parabolicznym na osi przedniej.
HO6 to skrót od hipoidalnej osi tylnej w autobusach turystycznych Mercedes-Benz i Setra. Dzięki różnym przełożeniom można ją stosować w różnych pojazdach i różnych warunkach jezdnych.
Alternatywą dla standardowego przełożenia allround, wynoszącego i=3,909, jest na przykład dostępne obecnie dla Travego Edition 1 dłuższe przełożenie o wartości i=3,583. Dzięki niemu prędkość obrotowa spada przy prędkości autostradowej 100 km/h do nieco ponad 1200 obr./min, co jeszcze bardziej obniża zużycie paliwa i poziom emisji spalin.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.