Napęd na wszystkie koła 6×6 z pięcioma blokadami dyferencjałów, reduktor, osie portalowe, silnik AMG V8 biturbo o mocy 400 kW (544 KM) i wygląd prawdziwego twardziela? Co to? Mercedes-Benz G 63 AMG 6×6.
Nie jest jednak surową maszyną, stworzoną do zmagań w Rajdzie Dakar. W luksusowej kabinie sygnowanej przez AMG pasażerowie mogą cieszyć się najwyższym komfortem bez względu na krajobraz i pogodę. Ekskluzywny charakter modelu podkreśla przestrzeń ładunkowa wykończona drewnem bambusowym.
Zobacz także:
PREMIERY
Gotowy do produkcji, prototypowy Mercedes-Benz G 63 AMG 6×6 łączy w sobie to, co najlepsze w gamie Klasy G. Z odmiany cywilnej czerpie ponad 30 lat doświadczenia na scenie aut terenowych, z niej też pochodzi nowoczesna koncepcja kokpitu z dużym, umieszczonym centralnie wyświetlaczem. Wytrzymałość i praktyczność w terenie to cechy odziedziczone po wersjach wojskowych, a silnik oraz luksusowe wyposażenie dostarcza sportowy oddział Mercedes-AMG.
Technologia 6×6
Napęd na wszystkie koła, skrzynia rozdzielcza z reduktorem, osie portalowe i pięć blokad mechanizmów różnicowych, a do tego system kontroli ciśnienia w ogumieniu pozwalający w rekordowo krótkim czasie korygować podczas jazdy ciśnienie w ogromnych, 37-calowych oponach – wszystkich tych elementów na próżno szukać w konwencjonalnych autach terenowych.
W rezultacie G 63 AMG 6×6 może z łatwością mierzyć się z najwyższymi pustynnymi wydmami. Piaszczyste i górskie szlaki nie są w stanie wytrącić go z równowagi, a przeprawa przez rzekę jest dziecinnie prosta dzięki głębokości brodzenia sięgającej 1 metra. Zdumiewające są również osiągi i lekkość, z jaką 3,85-tonowy pikap przyspiesza na asfalcie.
Pomimo układu napędowego G 63 AMG 6×6 nie stanowi technologicznej rewolucji. Po 34 latach produkcji Klasy G w różnych wersjach liczba dostępnych części pozwoliła zaprojektować go niemal wyłącznie w oparciu o seryjne podzespoły. Przykładem jest silnik AMG V8 biturbo o mocy 400 kW (544 KM) i 760 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz przekładnia automatyczna AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC połączona z napędem przednich kół wprost z modelu G 63 AMG oraz napęd tylnych osi sprawdzony już w pojazdach przygotowanych dla australijskiej armii. Również osie portalowe, które świętują swój debiut w samochodzie cywilnym, mają wojskowe korzenie.
Automatyczna skrzynia AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC dysponuje trzema trybami jazdy i funkcją podwójnego wysprzęglenia podczas redukcji. W trybie “Controlled Efficiency” (C), z myślą o ograniczeniu zużycia paliwa, zmiana biegów odbywa się łagodnie i przy niskich prędkościach obrotowych, a w trybach “Sport” (S) oraz “Manual” (M) nabiera dodatkowego tempa.
Zawieszenie i 5 blokad
Konstrukcja podwozia w dużej mierze bazuje na rozwiązaniach fabrycznych. Jedyną różnicą są sprężyny śrubowe i amortyzatory dostosowane do innej charakterystyki trzyosiowego modelu. Sprężyny pochodzą zresztą z palety części Klasy G, obejmującej co najmniej 15 różnych ich rodzajów. Przednia i środkowa oś zostały uzbrojone w sztywniejsze sprężyny z opancerzonej wersji, zaś tylna – w sprężyny o bardziej miękkich nastawach. Zestaw ten, wraz ze sprawdzonymi w rajdach amortyzatorami gazowymi, zapewnia wysoki komfort jazdy i stabilność w każdych warunkach.
Pięć mechanicznych, 100-procentowych blokad mechanizmów różnicowych można uruchamiać osobno. Inżynierowie opracowali specjalną sekwencję ich blokowania, zapewniającą najlepszą trakcję. Elektronicznie kontrolowany system obsługiwany jest trzema znanymi z Klasy G przełącznikami na konsoli centralnej. Wybór i uruchomienie blokad potwierdzają, odpowiednio, żółte i czerwone ikony.
• etap 1: aktywne są dwie blokady międzyosiowe w skrzyni rozdzielczej i blokada centralnego mechanizmu różnicowego;
• etap 2: dodatkowo załączone są blokady międzykołowe w dwóch tylnych osiach;
• etap 3: jako piąta uruchamiana jest blokada przedniej osi.
Wszystkie blokady mogą być dołączane niezależnie od uruchomienia przełożenia redukcyjnego.
Przydatność G 63 AMG 6×6 w terenie nabiera dodatkowego znaczenia: prześwit to aż 460 mm, kąt natarcia/zjazdu – 52°/54°, kąt rampowy – 22°, głębokość brodzenia – 1000 mm, a nachylenie wzniesienia – 100 proc.
Centralny system kontroli ciśnienia w oponach, podobny do stosowanego w ciężarówkach, po raz pierwszy trafia do samochodu osobowego.
Nadwozie i wnętrze
Trzy osie z ogromnymi kołami, imponujący prześwit i wysoka niemal na 2,30 metra karoseria o surowych liniach natychmiast wzbudzają szacunek. Podobnie jak modele G 63 i G 65 AMG, pikap otrzymał charakterystyczną dla AMG osłonę chłodnicy przeciętą podwójnym ostrzem oraz masywny zderzak z trzema wlotami powietrza.
Od wersji produkcyjnej różni go dodatkowe boczne okno, wykonane ze stali nierdzewnej pałąki przeciwkapotażowe, osłony nadkoli z włókna węglowego i oczywiście przestrzeń ładunkowa, pokryta wytrzymałym drewnem bambusowym.
W kabinie G 63 AMG 6×6 panuje sportowy luksus – znak rozpoznawczy AMG. Na kierowcę i pasażerów czekają tu cztery indywidualne fotele, pokryte skórzaną tapicerką designo w kolorze czerwonym lub jasnobrązowym, ozdobioną diamentowymi przeszyciami. Każde z siedzeń ma funkcję podgrzewania i wentylacji, a całość uzupełnia konsola środkowa z elementami z włókna węglowego oraz podsufitka z Alcantary.
Dwa zbudowane dotychczas egzemplarze G 63 AMG 6×6 powstały pod przewodnictwem projektantów Mercedes-Benz. O tym, czy model trafi do niskoseryjnej produkcji, zadecydują opinie zebrane podczas prezentacji.
Wszystkie projekty spod znaku “G” powstają w dziale rozwoju Klasy G w austriackim Graz. To tam od 1979 roku produkowane są cywilne i użytkowe egzemplarze modelu.
DANE TECHNICZNE
*Silnik
– liczba cylindrów/układ: V8, 4 zawory na cylinder;
– pojemność (ccm): 5461;
– moc maks. (kW/KM): 400/544 przy 5500 obr./min.;
– maks. moment (Nm): 760 przy 2000-5000 obr./min.;
– prędkość maks. (km/h): 160.
* Napęd: permanentny napęd na wszystkie koła 6×6 za pośrednictwem planetarnej skrzyni rozdzielczej z centralną blokadą dyferencjału, rozdział momentu pomiędzy osiami w stosunku 30:40:30, skrzynia rozdzielcza ze zintegrowaną blokadą międzyosiową, uruchamianą podczas jazdy.
* Skrzynia biegów: AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC.
* Podwozie i zawieszenie
– przednia oś: portalowa z wahaczami poprzecznymi i wzdłużnymi, regulowane amortyzatory gazowe, sprężyny śrubowe;
– tylne osie: dwie portalowe zawieszone niezależnie od siebie, wahacze poprzeczne i wzdłużne, regulowane amortyzatory gazowe, sprężyny śrubowe.
* Hamulce: tarczowe, wentylowane z przodu, ABS (odłączany), hamulec postojowy działający na koła tylnej osi.
* Układ kierowniczy: elektrycznie wspomagany układ kierowniczy z kulą obiegową.
* Opony: 37 x 12,5 x 18”, A/T; system kontroli ciśnienia w ogumieniu
* Wymiary i masy
– rozstaw osi przód/środkowa oś (mm): 3120;
– rozstaw osi oś środkowa/tylna (mm): 1100;
– całkowity rozstaw osi (mm): 4220;
– długość (mm): 5875;
– szerokość (mm): 2110;
– wysokość (mm): 2280;
– masa własna (kg): 3850;
– ładowność (kg): 650;
– dop. masa całkowita (kg): 4500;
– poj. zbiornika paliwa (dodatkowy zbiornik)/łącznie (l): 96 (63)/159.
Parametry terenowe
– zwis przód/tył (mm): 821/834;
– kąt natarcia/zejścia (stopnie): 52/54;
– kąt rampowy (stopnie): 22;
– głębokość brodzenia (mm): 1000;
– nachylenie wzniesienia (proc.): 100.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.