Ruszyła sprzedaż w Polsce dostawczych modeli Mercedesa- Benz z napędem elektrycznym: eVito i eSprintera. Jednocześnie można składać wnioski o dofinansowanie zakupu lub leasingu.
Chodzi o kategorię N1 w ramach programu eVan. Dotacja Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej może wynieść nawet 30 proc. kosztów kwalifikowanych.
Zobacz relacje:
Maksymalnie jednak 70 tysięcy zł. Wnioski można składać do 31 lipca 2020 r. lub do wyczerpania puli środków, o czym NFOŚiGW poinformuje na swojej stronie internetowej, na której można znaleźć wszelkie informacje dotyczące dokumentów, wymaganych, aby uzyskać dotację. Okres kwalifikowania kosztów trwa do końca 2023 roku.
W programie eVan nie ma górnej granicy ceny zakupu pojazdu, dlatego też obydwa furgony: eVito i eSprinter mogą zostać objęte dotacją, której wielkość zbliża koszt zakupu elektrycznych pojazdów do ceny modeli z tradycyjnym napędem. Warto przy tym zauważyć, że całkowite koszty użytkowania eVito o mocy 116 KM i Vito 111 CDI po uwzględnieniu dopłaty państwowej zrównują się już po 1-2 latach użytkowania pojazdu.
Start eVito i eSprintera na polskich drogach ze wsparciem finansowym państwa sprawia, że komercyjne pojazdy elektryczne stają się łatwiej dostępne dla większej liczby przedsiębiorców i są realną alternatywą dla tradycyjnych napędów, oferując ponadto szereg dodatkowych udogodnień związanych z poruszaniem się po miastach: np. bezpłatne parkowanie, jazda po bus pasach.
Zjawiska te wpisują się w strategię eDrive@VANs zainicjowaną przez Mercedes- Benz Vans w 2016 roku, w ramach której wszystkie modele pojazdów dostawczych w portfolio marki mają być dostępne w wersji elektrycznej, a ich użytkowanie ma być komercyjnie opłacalne.
eVito – pierwszy model Mercedes-Benz Vans dostępny w wersji całkowicie elektrycznej – zadebiutował na świecie jesienią 2018 roku wraz z zaprojektowanym na potrzeby elektryfikacji flot ekosystem, składający się z infrastruktury ładowania oraz usług zarządzania i serwisowania.
Bateria o mocy 41 kWh zapewnia zasięg około 150 km. Aby uzyskać pełny zasięg, wystarczy sześć godzin ładowania. Napęd generuje 85 kW i maksymalny moment obrotowy wynoszący 295 Nm. W mieście maksymalna prędkość 80 km/h, dostępna w standardzie oszczędza energię i zwiększa zasięg. Z kolei w zastosowaniach podmiejskich można zamówić z opcjonalnym ogranicznikiem prędkości do 100 km/h, a nawet 120 km/h.
Średniej wielkości elektryczny van jest dostępny w dwóch rozstawach osi. Wersja podstawowa to 5140 mm. Najdłuższa wersja ma 5370 mm. Obie długości, w zależności od wybranego wyposażenia, mogą pomieścić nawet ponad 1000 kg ładunku. Maksymalna masa całkowita pojazdu wynosi 3200 kilogramów. Umieszczenie akumulatorów pod podłogą zapewnia również dużą elastyczność przestrzeni przy objętości ładunku od 6,0 do 6,6 m3.
Ceny eVito zaczynają się od 189 943 zł netto.
eSprinter – zadebiutował na świecie na początku 2019 roku jako furgon z wysokim dachem i DMC 3500 kg. Ma identyczną przestrzeń ładunkową jak model napędzany tradycyjnie – 11 m3. Z czterema akumulatorami o mocy 55 kWh jego zasięg wynosi około 150 km przy maksymalnej ładowności prawie 900 kg.
Druga opcja pozwala klientom ustawić inaczej priorytety: trzy zespoły akumulatorowe o mocy 35 kWh zapewniają zasięg około 115 km, ale w zamian maksymalna ładowność wzrasta o około 150 kgdo około 1040 kg. Zintegrowana funkcja szybkiego ładowania zapewnia większą elastyczność. Prądem stałym, o odpowiedniej mocy, akumulator można uzupełnić od 10 do 80 procent naładowania w ciągu zaledwie 30 minut.
Napęd elektryczny w eSprinterze wytwarza 85 kW i maksymalny moment obrotowy wynoszący 295 Nm. Tak jak w przypadku eVito maksymalna prędkość może być skonfigurowana w zależności od charakteru użytkowania – od 80 km/h do 120 km/h.
Cena eSprintera zaczyna się od 233 143 zł netto.