MERCEDES: ELEKTRYK NA LODZIE CZYLI OSTATNIE TESTY EQC

merc-elektr1

Mercedes-Benz EQC, który wkrótce trafi do salonów sprzedaży przechodzi ostateczne testy w zaśnieżonych okolicach Arjeplog w północnej Szwecji. To kolejne zimowe próby nowego „elektryka” spod znaku gwiazdy.

W mroźnych warunkach inżynierowie zwracają szczególną uwagę na kwestie termiki akumulatora, zarządzania temperaturą w kabinie i ładowania, a także bezpieczeństwa prowadzenia, trakcji oraz rekuperacji na śniegu i lodzie.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Po sfinalizowaniu cyfrowych testów oraz prób na stanowiskach badawczych około 200 prototypów oraz przedprodukcyjnych egzemplarzy EQC wyjechało na drogi i bezdroża czterech kontynentów.

merc-elektr2

W sumie pokonają one kilka milionów kilometrów. Program testów obejmuje ponad 500 indywidualnych prób realizowanych na terenie Europy, Ameryki Północnej, Azji i Afryki. Odbywały się one na przestrzeni trzech sezonów zimowych i trzech letnich, w szerokim zakresie temperatur – od -35 do ponad 50° Celsjusza.

Zimowe próby

Ostatnie testy odbywają się w okolicach Arjeplog w Laponii, na lokalnych drogach i specjalnie przygotowanych torach. W praktyce próby są realizowane równolegle w Szwecji i w Niemczech: komponenty samochodu przechodzą cykliczne optymalizacje w zakładach w Sindelfingen, a ich najnowsze wersje trafiają później do testowych egzemplarzy.

W przeciwieństwie do poprzednich zimowych prób tym razem optymalizowane i weryfikowane są wyłącznie ostateczne detale. Ich lista obejmuje dostrajanie i testowanie aspektów, które dla pojazdów elektrycznych stanowią szczególne wyzwanie.

merc-elektr3

Są to:
– charakterystyka rozruchu na zimno i komfort termiczny;
– klimatyzacja wstępna: ogrzewanie wnętrza pojazdu;
– zasięg w trakcie eksploatacji.

merc-elektr7

Negatywne czynniki podczas eksploatacji w zimowych warunkach
– testowane są także m.in. różne wersje uszczelnień przyłączy samochodu;
– przetestowano również sprawność działania różnych czujników;
– interakcja pomiędzy napędem elektrycznym a interwencjami ESP.

merc-elektr4

Zarządzanie ciepłem i ładowanie w niskich temperaturach
– sprawdzenie wszystkich typów złączy do ładowania, od domowych gniazdek do ściennych ładowarek (wallboxów) prądem przemiennym (AC) oraz ładowarek prądem stałym (DC);
– wydajność dogrzewaczy PTC zależy jednak od wlotowej temperatury chłodziwa;
– wstępne ogrzanie podczas procesu ładowania – klimatyzacja wstępna może być obsługiwana przez system multimedialny MBUX lub za pośrednictwem aplikacji Mercedes me;
– system klimatyzacji wstępnej korzysta z wartości docelowych.

merc-elektr5

Trakcja, dynamika jazdy i rekuperacja
– strategia działania napędu wykrywa poślizg kół i odpowiednio dostosowuje rozkład momentu obrotowego pomiędzy wszystkimi kołami;
– interakcja pomiędzy dwoma niezależnie uruchamianymi silnikami elektrycznymi oraz trzystopniowym układem ESP;
– przy utracie przyczepności, moment obrotowy napędu można w ułamkach sekundy regulować za pomocą systemu kontroli mikropoślizgów i rozdzielać pomiędzy osiami za pośrednictwem ESP (przypomina działanie konwencjonalnego napędu na cztery koła z centralną blokadą mechanizmu różnicowego);
– testy wydajności układu rekuperacji EQC.

merc-elektr6