Mercedes- Benz zamierza zelektryfikować całą gamę modelową. Oznacza to dostępność napędu alternatywnego w każdym segmencie rynku – od smarta aż po duże SUV-y.
Plany zakładają 130 takich wariantów – od modeli z 48-woltową instalacją elektryczną przez szeroką gamę hybryd plug-in aż po pojazdy całkowicie elektryczne.
Zobacz także:
Elektryczna inicjatywa odbywa się pod nową marką rozwiązań technicznych i produktów EQ. „EQ” oznacza „elektryczną inteligencję” i czerpie z dwóch kluczowych wartości Mercedes-Benz: emocji oraz inteligencji.
Do 2022 roku gama ma obejmować pojazdy z 48-woltową instalacją elektryczną i EQ Boost, hybrydy plug-in i elektryczne z zasilaniem akumulatorowym lub ogniwami paliwowymi. Do 2025 r. sprzedaż jednostkowa samochodów z zasilaniem akumulatorowym ma stanowić 15-25 proc. całkowitego wolumenu sprzedaży, zależnie od indywidualnych preferencji klientów oraz rozwoju publicznej infrastruktury ładowania.
Trzecia generacja hybryd plug-in może pomóc poprawić jakość powietrza w miastach i miasteczkach. Mercedesy Klas C, E i S – z zasięgiem w trybie całkowicie elektrycznym na poziomie około 50 km oraz jednostką elektryczną o mocy 90 kW (122 KM) – oferują możliwość lokalnie bezemisyjnej jazdy w każdym centrum miasta.
Hybrydowa, 9-stopniowa przekładnia 9G-TRONIC umożliwia realizację krzyżowej, skalowalnej koncepcji hybrydowej – przenosi do 700 Nm systemowego momentu obrotowego i współpracuje z różnymi silnikami spalinowymi we wszystkich modelach Mercedes- Benz z napędem na tylną oś – benzynowymi lub wysokoprężnymi, w wersjach nadwoziowych Limuzyna bądź Kombi.
Hybrydy plug-in Mercedes-Benz łączą zdolność do jazdy „na prądzie” z możliwością holowania przyczepy o masie nawet 1800 kg. Wstępna wentylacja wnętrza przed ruszeniem w podróż dzięki elektryfikacji ogrzewania i chłodzenia, sterowana za pomocą regulatora czasowego lub aplikacji na smartfon, dostępna będzie dla wszystkich pojazdów z wysokonapięciowym akumulatorem.
GLC F-CELL – samochód w pełni elektryczny, zdolny pokonywać długie odcinki, tankowany wodorem lub ładowany prądem z gniazdka – trafi do produkcji seryjnej. System ogniw paliwowych to zupełnie nowe rozwiązanie: ma o około 30 proc. bardziej zwartą budowę niż wcześniej.
Wszystkie samochody z silnikiem elektrycznym korzystać będą z inteligentnej strategii działania ECO Assist. Uwzględnienie wszystkich danych z zakresu wspomagania jazdy pozwala na predykcyjną jazdę z najlepszym możliwym wykorzystaniem pokładowych źródeł energii i optymalne angażowanie napędu elektrycznego, dostosowane do trasy oraz natężenia ruchu drogowego – dzięki trybowi „żeglowania”, rekuperacji, zarządzania temperaturą oraz wspomaganiu silnika spalinowego.
Nowe ładowarki typu wallbox o mocy do 22 kW dostępne będą dla prywatnych garaży oraz parkingów, dla klientów indywidualnych i instytucjonalnych, dla jednego lub dwóch samochodów, z podziałem kosztów energii lub bez. Sprzedaż EQC rusza w 2019 roku – pierwszy w pełni elektryczny, akumulatorowy model nowej marki EQ będzie prekursorem całej gamy modeli na prąd.
smart koncentruje się na napędzie wyłącznie elektrycznym. Wszystkie nowe modele, które od 2017 r. są sprzedawane w USA, Kanadzie i Norwegii, mają napęd elektryczny. Od 2020 r. będzie to dotyczyć całej Europy, a wkrótce potem – pozostałych rynków.
Koncern Daimler zadba o każdym aspekt elektryfikacji napędów: od produkcji akumulatorów we własnych fabrykach do rozwoju infrastruktury stacji ładowania i internetowych usług dla użytkowników. Kurs na elektryfikację obiera także dział użytkowych modeli koncernu Daimler.
W najbliższych miesiącach do klientów trafią pierwsze samochody korzystające z trzeciej generacji hybrydowego napędu plug-in – wyróżniające się oznaczeniem „EQ Power”. Początkowo Mercedes-Benz zaoferuje go w Klasach C, E i S. Napęd korzysta z akumulatora o pojemności 13,5 kWh oraz silnika spalinowego lub – po raz pierwszy – wysokoprężnego. Kolejną światową nowością jest połączenie hybrydowego układu plug-in z systemem ogniw paliwowych, jakie oferuje nowy Mercedes- Benz GLC F-CELL.
Kilka tygodni temu Mercedes przedstawił prekursora swojej nowej marki EQ – model EQC. Do 2022 r. gama EQ będzie obejmować 6 kolejnych modeli z napędem elektrycznym i zasilaniem akumulatorowym.
Kolejnym punktem jest EQ Boost – technika elektryfikacji nowoczesnych silników spalinowych dzięki wykorzystaniu 48-woltowej pokładowej instalacji elektrycznej. Integracja rozruszniko- alternatora z napędem pasowym, zależnie od wariantu silnikowego, pozwala na realizację funkcji hybrydowych, takich jak boost (wspomaganie silnika spalinowego przez jednostkę elektryczną) czy rekuperacja, i ograniczenie zapotrzebowania na paliwo. Poza redukcją zużycia paliwa oraz emisji CO2 technika ta zwiększa komfort i podnosi osiągi.
Zrównoważony rozwój ma decydujące znaczenie
Rozwój i produkcja pojazdów z natury wymagają dużych nakładów. W związku z tym rozwój elektro- mobilności stawia przed przemysłem motoryzacyjnym nowe wyzwania.
Oto modele, które obecnie są w drodze do seryjnej produkcji:
* Mercedes- Benz C 300 de – dostępny jako Limuzyna lub Kombi (zużycie paliwa w cyklu łączonym 1,4-1,6 l/100 km, emisja CO2 w cyklu łączonym 39-42 g/km) z napędem plug-in. Moc systemowa układu silnikiem wysokoprężnym wynosi 225 kW/306 KM. Samochód w cyklu elektrycznym może pokonać dystans do 57 km (według cyklu NEDC). Dostawy pierwszych egzemplarzy planowane są na połowę 2019 r.
* Mercedes- Benz E 300 e Limuzyna (z2,0 l/100 km, 45 g/km) oraz E 300 de Limuzyna i Kombi (1,6 l/100 km, 41-44 g/km) skierowane są do igrupy nabywców komfortowych aut klasy wyższej. Atutem Klas E z hybrydowym napędem plug-in jest wysoki uciąg – na życzenie do 1800 kg.
* Mercedes-Benz S 560 e (2,5-2,6 l/100 km, 57-59 g/km,) był pierwszym modelem, w którym zadebiutowała obecna generacja hybrydowego napędu plug-in (nowe funkcje zapewniają lepsze osiągi i szybsze ładowanie). W trybie całkowicie elektrycznym zasięg wynosi do 50 km (cykl NEDC). Hybrydowy układ napędowy łączy moc 270 kW (367 KM) benzynowego silnika V6 oraz 90 kW (122 KM) elektrycznego modułu EQ Power.
System ECO Assist wszechstronnie wspiera kierowców Mercedesów z rodziny EQ i EQ Power, podpowiadając im, kiedy należy odpuścić pedał gazu.
GLC F-CELL z dwoma źródłami energii elektrycznej
Mercedes-Benz GLC F CELL to wyjątkowa hybryda plug-in – po raz pierwszy łączy bowiem innowacyjne ogniwa paliwowe i zasilanie akumulatorowe. Oprócz ładowania akumulatora z gniazdka można go tankować czystym wodorem. Inteligentna współpraca pomiędzy akumulatorem i ogniwem paliwowym, duży zasięg oraz krótki czas uzupełniania paliwa sprawiają, że nowe auto jest praktyczne na co dzień.
Mieszcząc 4,4 kg wodoru, SUV generuje energię wystarczającą do jednorazowego pokonania 478 km (w trybie hybrydowym; cykl NEDC). Po pełnym naładowaniu sam akumulator litowo- jonowy zapewnia zasięg do 51 km (cykl NEDC). Moc 155 kW (211 KM) zapewnia dynamiczne osiągi i przyjemność z lokalnie bezemisyjnej jazdy.
Wprowadzenie modelu GLC F-CELL na rynek rozpocznie się pod koniec października br.