MERCEDES: EKOLOGICZNA STRATEGIA BIZNESOWA W WYŚCIGACH

Mercedes- Benz jest aktywnie obecny w motosporcie. Fabryczne zespoły z powodzeniem rywalizują w Formule 1 oraz Formule E, odnosząc spektakularne sukcesy.

W trakcie internetowej konferencji prasowej marka zaprezentowała strategię biznesową na rzecz zrównoważonego rozwoju w zakresie swoich aktywności w wyścigach.


Zobacz także:

SPORT

ECO


 

Uwzględnia ona poważne zobowiązania do znacznego ograniczenia emisji dwutlenku węgla przez fabryczne zespoły Mercedes-Benz w Formule 1 oraz Formule E.

W związku z tym ekipa Mercedes- AMG Petronas F1 do 2022 r. zmniejszy swoją emisję CO2 o 50 proc. Już w nadchodzącym sezonie, wraz z przejściem na odnawialne źródła energii w fabrykach zespołu, podjęto znaczące kroki w celu zmniejszenia emisji względem bazowego poziomu ustalonego w 2018 r. Od 2020 r. zespół, w tym jego zaplecza rozwojowe w Brackley i Brixworth w Wielkiej Brytanii, osiągnie zerowy ślad węglowy netto.

Producent przyjął rolę lidera w grupie roboczej FIA ds. paliw ekologicznych i dąży do tego, by w przyszłych przepisach wzrósł udział paliw wytwarzanych ze źródeł odnawialnych oraz stopień wykorzystania energii elektrycznej w hybrydowych napędach Formuły 1.

Przyspieszenie zmian w sportowych aktywnościach

Mercedes- Benz jest jedyną marką motoryzacyjną, która rywalizuje zarówno w Formule 1, jak i w Formule E. W 2014 r. F1 wprowadziła najnowocześniejsze hybrydowe zespoły napędowe z elektryczną turbosprężarką i wydajnym systemem rekuperacji. W pierwszym roku jednostka marki osiągnęła sprawność cieplną na poziomie 44 proc. Dziś to już ponad 50 proc. co sprawia, że mamy do czynienia z jednym z najbardziej efektywnych silników spalinowych, jakie kiedykolwiek zbudowano.

Kolejną istotną częścią współpracy pomiędzy inżynierami pojazdów drogowych oraz ich kolegami od pojazdów wyścigowych są złożone systemy elektryczne i elektroniczne stosowane w bolidach Formuły 1 oraz Formuły E. Wszyscy inżynierowie korzystają ze skutecznego, cyfrowego procesu projektowania komponentów układu napędowego oraz wymiany doświadczeń w kwestii nowych materiałów i rozwiązań konstrukcyjnych w silnikach elektrycznych.

Współpraca ta nie ogranicza się jednak wyłącznie do zaawansowanych komponentów zespołu napędowego. Inżynierowie wspólnie pogłębiają wiedzę na temat symulacji i korelacji rzeczywistych danych, co pomaga usprawnić cyfrowy proces rozwoju zarówno aut seryjnych, jak i pojazdów wyścigowych. Przed rozpoczęciem nowego sezonu nowy bolid może przejść maksymalnie 48 godzin testów na torze, więc zdecydowana większość tego procesu odbywa się cyfrowo lub na stanowiskach testowych.

Nacisk na zrównoważony rozwój

Formuła 1 liczy około 500 mln fanów na całym świecie, w tym 190 mln w wieku poniżej 34 lat. W 2019 r. wyścigi Formuły 1 przyciągnęły przed TV łączną widownię na poziomie 1,9 mld ludzi i wygenerowały dla Mercedes- Benz ekwiwalent reklamowy o wartości ponad 1,5 mld dolarów.

Także w przyszłości stabilność finansowa jest jednym z głównych filarów koncepcji F 1. Od 2021 r. będzie obowiązywać nowy limit budżetu – 175 mln dolarów, co znacznie ograniczy wydatki zespołu w obszarach technicznych i „napędzi” dywersyfikację w szerszym zakresie działań, również poza sportem motorowym.

Nowy dział biznesowy Mercedes- Benz – Applied Science (z ang, nauki stosowane) – już dziś pracuje nad pakietem projektów poza Formułą 1 w obszarach takich jak regaty żeglarskie czy kolarstwo.

Sport motorowy jako element zrównoważonej strategii biznesowej

W maju 2019 r. Daimler AG ogłosił strategię Ambition 2039, która określa drogę firmy do zrównoważonej mobilności. Strategia ta obejmuje cel polegający na oferowaniu za 20 lat floty nowych aut osobowych neutralnej pod względem emisji CO2. Ważnym kamieniem milowym jest uzyskanie do 2030 r. 50-proc. udziału hybryd plug-in i samochodów w pełni elektrycznych w całkowitej sprzedaży Mercedes- Benz Cars.

W swoich wysiłkach na rzecz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych Daimler koncentruje się również na własnych zakładach oraz zużywanej przez nie energii. Od 2022 r. wszystkie europejskie fabryki marki będą produkować w sposób neutralny pod względem emisji CO2. Planowana jest już budowa nowych zakładów z uwzględnieniem tego wymogu.

– Cały przemysł motoryzacyjny jest w trakcie ogromnej przemiany, a Daimler w ogromnej mierze przoduje w przejmowaniu odpowiedzialności za zrównoważoną mobilność. Sięga to od hybrydowych i akumulatorowych napędów elektrycznych w naszych pojazdach wyścigowych aż po codzienną biznesową praktykę na torze i w naszych zakładach produkcyjnych – powiedział Toto Wolff, szef zespołu i dyrektor generalny zespołu Mercedes- AMG Petronas F1 oraz szef Mercedes- Benz Motorsport.

Zespół dąży do zmniejszenia swojej emisji CO2 o połowę. Do podjętych już środków należy zaangażowanie w odnawialne źródła energii. Centrum technologiczne Brixworth ponad połowę prądu wytwarza za pomocą paneli słonecznych i przyzakładowej elektrociepłowni CHP.

Zobowiązania zespołu obejmą także sposób funkcjonowania na torach wyścigowych. Z działalności gastronomicznej wyeliminowane zostaną jednorazowe tworzywa sztuczne, a każdy członek ekipy będzie korzystał z pobytów hotelowych o niskim oddziaływaniu środowiskowym.

– Przeszedłem na dietę roślinną, zmieniłem sposób podróżowania i zacząłem rezygnować z lotów, zacząłem też jeździć zarówno hybrydami plug-in, jak i całkowicie elektrycznymi samochodami Mercedesa. Również w przypadku innych moich projektów koncentruję się na zrównoważonym rozwoju – powiedział Lewis Hamilton.