Wyścigowe samochody Mercedes- Benz odnoszą od 2010 roku sukcesy na torach całego świata. W tym czasie nabywcy z całego świata odebrali ponad 390 aut.
Odniosły one 418 zwycięstw w klasyfikacjach generalnych oraz 788 w poszczególnych klasach i wywalczyły 171 tytułów mistrzowskich, krajowych i międzynarodowych, w ponad 120 seriach.
Zobacz także:
Podstawę tego sukcesu stanowi program, którego celem jest zapewnienie użytkownikom maksymalnego wsparcia. Mercedes- AMG chce kontynuować tę udaną historię – dzięki nowemu AMG GT3 i zmodernizowanemu AMG GT4. Z okazji „urodzin” do produkcji trafiły limitowane odmiany obu modeli.
Już w latach 60. Hans Werner Aufrecht i Erhard Melcher, założyciele AMG, na zlecenie prywatnych zespołów przerabiali ich Mercedesy w maszyny odnoszące sukcesy w rywalizacji z innymi. Wyścigowa legenda AMG narodziła się w 1971 r., gdy polakierowany na czerwono AMG 300 SEL 6.8odniósł wygraną w klasie i zajął drugie miejsce w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa- Francorchamps.
Za inspirację dla programu Customer Racing w 2010 r. posłużył SLS AMG. Ten jeżdżący hołd dla legendarnego Gullwinga – modelu 300 SL – był pierwszym samochodem w pełni opracowanym przez Mercedes- AMG. Jednocześnie ruszyły prace nad zupełnie nową koncepcją wyścigowego programu. W ścisłej współpracy z HWA AG w ciągu 6 miesięcy opracowano wersję GT3 nowego Gullwinga.
Swój pierwszy występ SLS AMG GT3 zaliczył w rundzie VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring 25 września 2010 r. Za kierownicą zasiedli Bernd Schneider i Thomas Jäger. Już w drugim wyścigu Thomas Jägeri Christopher Haase odnieśli historyczne, pierwsze zwycięstwo.
Równolegle z rozwojem samochodu firma Mercedes- AMG opracowała koncepcję innowacyjnego, sportowego programu dla klientów. Zdefiniowanym celem było doprowadzenie zespołów i kierowców do pozycji umożliwiającej im wygrywanie wyścigów. W pierwszym pełnym sezonie SLS AMG GT3 został najlepszym debiutantem roku. Zespołom z całego świata sprzedano 40 samochodów, które odniosły ponad 20 zwycięstw na czterech kontynentach.
Zwieńczeniem debiutanckiego sezonu był tytuł w klasyfikacji zespołów Mistrzostw Europy FIA GT3 dla HEICO Motorsport. W kolejnych latach zarówno SLS AMG GT3, jak i towarzyszący mu program były systematycznie rozwijane. Sezon 2013 przyniósł imponujące rezultaty – prywatne ekipy zdobyły Wielki Szlem, wygrywając wszystkie główne klasyki GT3: 24-godzinny maraton w Dubaju, 12-godzinny wyścig w Bathurst, 24-godzinne starcie na Nürburgringu oraz 24-godzinny wyścig na Spa- Francorchamps.
W 2014 r. Mercedes- AMG opracował CLA 45 AMG Racing Series, zbudowany w niewielkiej serii 29 egzemplarzy i wykorzystany w markowej serii CLA AMG Cup. Wprowadzony na rynek w 2015 r. Mercedes- AMG GT3 o nowym wzornictwie, posiadł 6,3-litrowy wolnossący silnik V8 AMG i sekwencyjną, 6-biegową skrzynię.
Historyczny, czterokrotny triumf z 29 maja 2016 r. wciąż jest największym osiągnięciem zarówno w pojedynczym wyścigu w historii Mercedes- AMG Customer Racing, jak i w księdze rekordów tego klasycznego maratonu…
W 2017 r. portfolio wzbogacono o nową kategorię pojazdów. Mercedes- AMG GT R posiadał 4,0-litrowy silnik V8 biturbo z bezpośrednim wtryskiem benzyny. W roku debiutu, ekipa Riley Motorsports odniosła potrójne zwycięstwo – „zgarniając” tytuły wśród kierowców, zespołów i producentów.
Rok 2018 okazał się kolejnym udanym sezonem: samochody GT3 i GT4 sprawiły, że prywatne ekipy uzyskały 373 miejsca na podium i odniosły 141 zwycięstw w 394 wyścigach. Zdobyły też ponad 40 tytułów mistrzowskich. Należały do nich triumf w klasyfikacji generalnej serii Blancpain GT, tytuły w klasyfikacji kierowców mistrzostw International GT Challenge oraz dwa zwycięstwa w klasach podczas 24-godzinnego wyścigu na Nürburgringu.
Sezon 2019 to ponad 40 zwycięstw w mistrzostwach przy ponad 115 dostarczonych autach. Raffaele Marciello pokonał światową elitę GT3 w Pucharze Świata FIA GT, a czterokrotny zwycięzca wyścigu Patrick Assenheimer zdobył mistrzostwo wśród kierowców w klasie SP9-Pro.
Debiutujący w 24-godzinnym wyścigu na Nürburgringu zmodernizowany model wyróżnia się odświeżonym designem i szeregiem optymalizacji technicznych, co przekłada się na osiągi. Wprowadzono innowacje, takie jak opcjonalna funkcja „drop start” czy system śledzenia.
2 lutego 2020 r., w legendarnym 12-godzinnym wyścigu w Bathurst na otwarcie sezonu Intercontinental GT Challenge (IGTC) nowa maszyna GT mogła świętować swoje pierwsze podium – zespół Mercedes- AMG Team Triple Eight Race Engineering zajął trzecie miejsce.
Po modernizacji GT3 aktualizację przeszedł także GT4 – wzbogacono go o nowe elementy z zakresu designu i optymalizacje techniczne, szczególnie ukierunkowane na zwiększenie osiągów w wyścigach wytrzymałościowych. Aby uczcić 10. rocznicę w sezonie 2020, zarówno GT3, jak i GT4 będą dostępne w limitowanych wersjach.
Kluczowym aspektem wsparcia jest też wypożyczanie zespołom zawodników z puli kierowców Mercedes- AMG. Należą do nich jedne z najbardziej znanych nazwisk w motorsporcie. Lista kierowców na 2020 rok obejmuje Maximiliana Buhka, Yelmera Buurmana, Adama Christodoulou, Maro Engela, Maximiliana Götza, Thomasa Jägera, Raffaelego Marciella, Dirka Müllera i Lucę Stolza.