W br. w najnowszej Klasie E zadebiutowała 4-cylindrowa jednostka wysokoprężna. To preludium – już w 2017 roku w decydującą fazę wejdzie największa strategiczna ofensywa silnikowa w historii Mercedes- Benz.
Za kilka miesięcy pojawią się cztery kolejne nowości: dwie 6-cylindrowe jednostki rzędowe – benzynowa i wysokoprężna – oraz benzynowe motory R4 i V8 biturbo.
Zobacz także:
Równocześnie na rynek trafią przełomowe technologie, takie jak alternator zespolony z rozrusznikiem (ISG), 48-woltowa instalacja elektryczna czy elektryczna sprężarka (eZV). Rozwiązania te są dostrajane do charakterystyki poszczególnych pojazdów na najnowocześniejszych stanowiskach testowych w nowo uruchomionym Centrum Integracji Napędów (AIZ) w Sindelfingen.
– Są mocniejsze, oszczędniejsze i czystsze – nowa, modułowa rodzina silników oferuje odpowiednie jednostki dla każdego modelu. Jednym z głównych czynników odpowiedzialnych za powodzenie nowych konstrukcji jest kompleksowa elektryfikacja układów napędowych – mówi Thomas Weber, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania i rozwój osobowych Mercedesów.
Nowy 6-cylindrowy silnik benzynowy M 256
Nowa, benzynowa rzędowa „szóstka” M 256 wykorzystuje 48-woltową instalację elektryczną. Inteligentny układ turbodoładowania korzystający z elektrycznej sprężarki pomocniczej (eZV) oraz alternator zespolony z rozrusznikiem (ISG) zapewniają jej korzystną charakterystykę bez zjawiska turbodziury. Zespół ISG odpowiada za hybrydowe funkcje napędu, w tym boost (dodatkowa siła napędowa podczas przyspieszania) oraz odzyskiwane energii i pozwala ograniczyć zużycie benzyny w stopniu zarezerwowanym dotąd dla wysokonapięciowych technologii hybrydowych.
W skrócie: nowy silnik 6-cylindrowy M 256 oferuje osiągi jednostki 8-cylindrowej przy znacznie niższym zapotrzebowaniu na paliwo. Jego premiera odbędzie się w przyszłym roku pod maską nowej Klasy S.
48-woltowa instalacja elektryczna obsługuje nie tylko duże odbiorniki prądu, takie jak pompa wody czy kompresor klimatyzacji, ale również alternator zespolony z rozrusznikiem (ISG). Moc i maksymalny moment obrotowy plasują się na poziomie znanym z obecnych silników V8, tj. ponad 300 kW (408 KM) i więcej niż 500 Nm. Emisja CO2 spadła o około 15 proc. Nowy motor ma pojemność 500 ccm na jeden cylinder.
Najmocniejszy w historii marki silnik Diesla
Nowa jednostka również ma 6 cylindrów w układzie rzędowym. Oznaczona jako OM 656, otrzymała m.in. stopniowane misy spalania, dwustopniowy układ turbodoładowania, a także – po raz pierwszy – zmienne fazy rozrządu Camtronic. Moc nowego silnika znacznie wzrosła (ponad 230 kW/313 KM zamiast 190 kW/258 KM), jego zużycie paliwa spadło o ponad 7 proc.
OM 656 została zaprojektowana z myślą o spełnieniu przyszłych norm emisyjnych. Zintegrowana koncepcja technologiczna w postaci nowych, stopniowanych mis spalania i wielodrożnej recyrkulacji spalin, po raz pierwszy połączona ze zmiennymi fazami rozrządu, otwiera drogę do dalszego ograniczenia zużycia paliwa i uzyskania wyjątkowo niskiej emisji spalin. Regulacja wydechowego wałka rozrządu Camtronic pomaga w nagrzewaniu się układu wydechowego bez wpływu na zużycie paliwa.
Nowy silnik V8 biturbo (M 176)
Nowa jednostka V8 biturbo, oznaczona jako M 176, to jedna z najoszczędniejszych V-ósemek na świecie. Wyróżnia ją system odłączania cylindrów przy częściowym obciążeniu oraz umieszczenie turbosprężarek pomiędzy rozwidlonymi głowicami. Z pojemności 3982 ccm motor osiąga moc ponad 350 kW (476 KM) i około 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego od 2000 obr./min. Jest oszczędniejsza od 455-konnego poprzednika. Jej premiera nastąpi w przyszłym roku pod maską nowej Klasy S.
Nowy silnik odłącza połowę cylindrów przy częściowym obciążeniu. W tym celu wykorzystuje układ zmiennych faz rozrządu Camtronic.
Nowy 4-cylindrowy silnik benzynowy
4-cylindrowy silnik Mercedes-Benz o pojemności 2 litrów (oznaczenie M 264) rozwija moc jednostkową w wysokości około 100 kW na 1 litr pojemności. Wyróżnia się turbosprężarkami twin- scroll, 48-woltowym rozrusznikiem- alternatorem z napędem pasowym (BSA) oraz 48-woltową pompą wody.
BSA odpowiada też za funkcje hybrydowe, które obniżają zużycie paliwa: łatwy rozruch, dodatkowy zastrzyk siły napędowej (boost) nawet do 2500 obr./min., odzyskiwanie do 12,5 kW energii, przesunięcie punktu obciążenia oraz „żeglowanie” z wyłączonym silnikiem.
Jeszcze „czystsze” silniki benzynowe
Aby zapewnić dalszy postęp w dziedzinie ekologii, Mercedes-Benz decyduje się na szeroką skalę wprowadzić filtry cząstek stałych także w silnikach benzynowych. Po ponad 2 latach pozytywnych doświadczeń z wyposażonym w taki filtr modelem S 500 w 2017 roku otrzymają go benzynowe warianty Klasy S z jednostkami M 256 i M 176. Następnie filtr cząstek stałych będzie stopniowo wprowadzany w kolejnych modelach: nowych i modernizowanych.
Filtr cząstek stałych dla silników benzynowych pozwoli zredukować emisję drobnych cząstek sadzy, może być regenerowany w sposób ciągły, zależnie od warunków jazdy.
Nowe Centrum Integracji Napędów (AIZ)
Latem 2016 roku otwarto nowe Centrum Integracji Napędów Mercedes-Benz (AIZ) – jeden z najbardziej zaawansowanych ośrodków testowych w branży motoryzacyjnej. We wnętrzu nowoczesnego budynku w Sindelfingen zlokalizowano 10 stanowisk do testowania pojazdów, m.in. z aparaturą do precyzyjnego mierzenia momentu obrotowego bezpośrednio na kołach i wysokościową komorę klimatyczną (symuluje warunki jazdy na wysokości nawet 5000 m n.p.m. i temperaturę do minus 30°C).
Nowe Centrum powstało w ramach rozbudowy i przebudowy Centrum Technologii Mercedes- Benz (MTC) w Sindelfingen. Działają tu już: nowy symulator jazdy, klimatyczne tunele aerodynamiczne oraz wysoce zaawansowany tunel aeroakustyczny. Do 2018 roku na terenie ośrodka powstanie też centrum bezpieczeństwa pojazdów, centrum testowania elektroniki i centrum komputerowe.