Mercedes-AMG prezentuje najmocniejsze wydanie Gullwinga – SLS AMG Coupé Black Series. Inspirowany wyścigową wersją GT3, piąty z rodziny „Black Series” model Mercedes-AMG łączy interesujący design, znakomite osiągi i nowoczesną technologię.
Zgodnie ze strategią “AMG Lightweight Performance“, masa własna modelu SLS AMG Coupé Black Series wynosi jedynie 1550 kilogramów (DIN), co przekłada się na stosunek mocy do masy równy 2,45 kg/KM. 6,2-litrowy silnik V8 AMG generuje moc 464 kW (631 KM) przy 7400 obr./min. i pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 3,6 sek.
Wyczynowe zawieszenie AMG Ride Control, ceramiczno- kompozytowy układ hamulcowy AMG i kute obręcze z lekkich stopów z nowym ogumieniem sportowym, w połączeniu z elektroniczną blokadą tylnego dyferencjału oraz 7-stopniową przekładnią AMG Speedshift DCT, zapewniają niezrównaną reakcję na wciśnięcie pedału gazu i dynamikę jazdy.
Black Series – ta nazwa porusza wyobraźnię entuzjastów motoryzacji. Po SLK 55 AMG Black Series z 2006 roku, CLK 63 AMG Black Series (2007), SL 65 AMG Black Series (2008) oraz C 63 AMG Coupé Black Series (2011) na drogi wyjeżdża piąty z kolei model Black Series – najbardziej dynamiczny Gullwing w historii.
6,2-litrowy silnik V8 AMG
Wzmocniona V-ósemka o pojemności 6,2 litra generuje moc 464 kW (631 KM) oraz 635 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co czyni model SLS AMG Coupé Black Series najmocniejszym produkowanym obecnie samochodem AMG z silnikiem spalinowym. Tylko 750-konny SLS AMG Coupé Electric Drive dysponuje większymi rezerwami mocy.
SLS AMG Coupé Black Series przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,6 s. Prędkość maksymalna samochodu wynosi 315 km/h.
Dodatkowe 44 kW (60 KM) w porównaniu do silnika modelu SLS AMG o mocy 420 kW (571 KM) to zasługa:
• zwiększenia maksymalnej prędkości obrotowej silnika z 7200 do 8000 obr./min.;
• modernizacji mechanizmu rozrządu – modyfikacji wałków rozrządu, dopasowania geometrii krzywek i optymalizacji popychaczy pokrytych specjalną powłoką, stosowaną w autach wyścigowych;
• zmian w układzie dolotowym;
• adaptacji osprzętu silnika.
6,2-litrowa jednostka V8 jest ręcznie montowana w manufakturze AMG w Affalterbach zgodnie z maksymą “jeden człowiek, jeden silnik”. Jakość potwierdza czarny emblemat AMG z podpisem inżyniera odpowiedzialnego za montaż silnika.
Dane techniczne w skrócie
– pojemność skokowa: 6208 ccm;
– średnica x skok tłoka: 102,2 x 94,6 mm;
– stopień kompresji: 11.3:1;
– moc maks.: 464 kW (631 KM) przy 7400 obr./min.;
– maks. moment obrotowy: 635 Nm przy 5500 obr./min.;
– maksymalna prędkość obrotowa: 8000 obr./min.;
– masa silnika (bez płynów): 205 kg;
– średnie zużycie paliwa (NEDC): 13,7 l/100 km;
– emisja CO2: 321 g/km;
– przyspieszenie 0-100 km/h: 3,6 sek.;
– prędkość maks.: 315 km/h.
Sportowy układ wydechowy AMG po raz pierwszy został wykonany z tytanu. Rezygnacja ze stali pozwoliła na ograniczenie masy własnej – przy wadze 17 kilogramów.
AMG Lightweight Performance
Nowy SLS AMG Coupé Black Series jest o 70 kilogramów lżejszy od modelu SLS AMG i oferuje najlepszy w historii modeli współczynnik mocy do masy – 2,45 kg/KM. Liczne elementy karoserii, takie jak pokrywa silnika, tylny panel za sportowymi fotelami AMG oraz kryjąca wał korbowy obudowa, łącząca silnik i przekładnię, są w całości wykonane z kompozytów – tworzyw sztucznych zbrojonych włóknem węglowym (CFRP). Skrzynię biegów umieszczono przy tylnej osi, a za transfer siły napędowej odpowiada kompozytowy wał o masie zaledwie 4,7 kilograma.
W celu obniżenia środka ciężkości, zautomatyzowana przekładnia dwusprzęgłowan została zamontowana o 10 mm niżej niż dotychczas. Kierowca ma do wyboru cztery tryby jazdy: C, S, S+ oraz M. “Sport plus” oraz “Manual” działają jeszcze bardziej agresywnie niż w modelach SLS AMG oraz SLS AMG GT. Poza zmianą przełożeń na wyższych obrotach, zredukowano czas reakcji na polecenia kierowcy. Tymczasowy tryb M można aktywować w trybach C, S i S+ bez odrywania rąk od kierownicy.
Elektroniczna blokada tylnego dyferencjału AMG
Elektronicznie sterowana blokada tylnego dyferencjału z krótszym przełożeniem tylnej osi zastępuje blokadę mechaniczną. Błyskawiczna reakcja elektroniki zapewnia doskonałą przyczepność napędzanych kół w każdych warunkach. Standardowy, 3-stopniowy system ESP oferuje tryby “ESP ON”, “ESP SPORT Handling Mode” oraz “ESP OFF”. Funkcja Race Start zapewnia wyśmienitą trakcję podczas dynamicznego startu.
Wyczynowe zawieszenie
Podstawowa architektura zawieszenia modelu SLS AMG Coupé Black Series z aluminiowymi, podwójnymi wahaczami przy wszystkich kołach pozostała niezmieniona, jednak modyfikacjom poddano większość jego elementów:
• wyczynowe zawieszenie AMG Ride Control z twardszymi nastawami i elektrycznym sterowaniem siły tłumienia oferuje dwa tryby (Sport, Sport+), dopasowane do indywidualnych preferencji i stylu jazdy;
• podkładki sprężyn umożliwiają dostosowanie obciążenia kół do wymagań torowych ;
• sztywniejsza elastokinematyka 50/42 proc. (przednia/tylna oś) dla większej stabilności w szybko mijanych, podwójnych łukach;
• rozstaw kół zwiększony o 20 /24 mm (przednia/tylna oś) przekłada się na lepszą przyczepność podczas jazdy krętymi drogami;
• nowe piasty przedniej osi i stabilizatory zwiększają przyczepność i ograniczają przechyły nadwozia w zakrętach;
• 10-ramienne, kute obręcze AMG z lekkich stopów w kolorze matowej czerni i rozmiarze 10×19 cali na przedniej oraz 12×20 cali na tylnej osi są o 4 kilogramy lżejsze od stosowanych dotychczas;
• nowe ogumienie Michelin Pilot Sport Cup 2 w rozmiarze 275/35 R 19 z przodu oraz 325/30 R 20 z tyłu dla lepszej przyczepności;
• progresywny układ kierowniczy AMG z nowym układem wspomagania pozwala osiągnąć optymalną precyzję prowadzenia.
Układ hamulcowy zapewnia skuteczność w wytracaniu prędkości. Tarcze o wymiarach 402×39 mm oraz 360×32 mm (odpowiednio, z przodu i z tyłu) zostały utwardzone w celu zwiększenia stabilności termicznej, a przy okazji są o około 40 proc. lżejsze od konwencjonalnych – w sumie układ jest o 16 kilogramów lżejszy.
Design inspirowany wyścigową odmianą GT3
Model SLS AMG Coupé Black Series w każdym detalu zdradza fascynację wyścigową wersją Gullwinga – GT3. Pokrywa silnika zyskała dodatkowy wlot powietrza, który nie tylko odprowadza ciepło z komory silnika, ale dodatkowo zwiększa docisk przedniej osi i pozwala na obniżenie współczynnika oporu powietrza. Charakterystyczne skrzela na masce oraz trójramienną gwiazdę zdobi wykończenie w kolorze lśniącej czerni, podobnie jak obudowy lusterek. Muskularny profil wspiera się na kutych, 10-ramiennych obręczach AMG, a nad tylną częścią nadwozia dominuje szerokie skrzydło i dyfuzor, zwiększające docisk tylnej osi.
Dodatkowe wyloty powietrza odprowadzają zbędne ciepło z tytanowego wydechu AMG, zakończonego zestawem podwójnych, kwadratowych końcówek. Ekskluzywne logo AMG z dopiskiem “Black Series” w rogu klapy bagażnika tylko potwierdza przynależność do modeli z rodziny.
Nadkola poszerzone o 13 mm z przodu i o 26 mm z tyłu mieszczą sportowe ogumienie w rozmiarze, odpowiednio, 275/35 R 19 i 325/30 R 20. Agresywny wygląd podkreślają także przyciemniane klosze lamp i szereg dodatków aerodynamicznych: wykonane z włókna węglowego spojlery zderzaków oraz osłony progów.
Pakiet aerodynamiczny AMG
Model SLS AMG Coupé Black Series można doposażyć w opcjonalny pakiet aerodynamiczny AMG, zawierający regulowane tylne skrzydło, wzorowane na tym z wersji GT3. Zastępuje ono seryjny spojler, rozsuwany automatycznie po przekroczeniu prędkości 120 km/h.
Usztywnione za pomocą elementów aluminiowych, skrzydło generuje jeszcze większy docisk tylnej osi – głównie za sprawą specjalnej listwy Gurney flap.
Dostępny na życzenie lakier AMG solar beam jest zarezerwowany wyłącznie dla modelu Black Series. Do wyboru jest także sześć innych odcieni nadwozia, włącznie z matowym designo magno alanite grey.
Sportowa funkcjonalność
Funkcjonalna atmosfera samochodu wyścigowego czeka pod unoszonymi drzwiami Gullwinga. Do wyboru są dwie wersje kolorystyczne: Alcantara w kolorze czarnym lub czarnym i czerwonym. Metalowe oprawy otworów wentylacyjnych pokrywa lśniąca czerń, a deskę rozdzielczą – mieszanka skóry designo i Alcantary z kontrastowymi, czerwonymi przeszyciami. Sportowe fotele kubełkowe AMG zapewniają doskonałe podparcie podczas dynamicznej jazdy, a przy okazji są o 15 kilogramów lżejsze od standardowych.
Nieobecność systemu multimedialnego COMAND APS (dostępny jest na życzenie) pozwala zaoszczędzić 6 kilogramów masy auta. Miejsce wyświetlacza zajmuje włókno węglowe.
Jedną z opcji wyposażenia jest system dźwięku przestrzennego Bang & Olufsen BeoSound AMG. Składa się on z 1000-watowego wzmacniacza i 11 głośników. Procesor DSP pozwala wybrać tryb dźwięku studyjnego (“Reference”) lub przestrzennego. Podświetlane, 50-watowe głośniki wysokotonowe podkreślają wyrafinowany charakter systemu Bang & Olufsen BeoSound AMG, podobnie jak wysokiej jakości obudowy głośników z logo Bang & Olufsen.
Lista opcji obejmuje również m.in.:
• obudowy lusterek z włókna węglowego ;
• obudowę silnika z włókna węglowego;
• elementy wykończenia kabiny z włókna węglowego;
• system multimedialny AMG (zawiera: COMAND APS, AMG Performance Media oraz kamerę cofania);
• interfejs multimedialny.
Model SLS AMG Coupé Black Series zadebiutuje na rynku w czerwcu 2013 r.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.