Samochód ciężarowy przygotowany na miarę potrzeb indywidualnego klienta – Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks (CTT) sprawia, że jest to możliwe.
W zakładach znajdujących się w alzackim miasteczku Molsheim i stanowiących część pionu biznesowego Mercedes-Benz Special Trucks powstają specjalistyczne pojazdy na indywidualne zamówienie. Najnowszy przykład przygotowywanych tutaj samochodów ciężarowych stanowi nowy ciągnik do transportu ciężkiego (SLT).
Zobacz także:
UŻYTKOWE
ROZMAITOŚCI
Zakłady spełniają również specjalne życzenia klientów, których realizacja nie jest możliwa w produkcji seryjnej. Czy będą to pojedyncze egzemplarze czy niewielkie serie specjalne – CTT i zakłady w Molsheim wykonają je, korzystając z doświadczenia własnych konstruktorów. Ogromną zaletą jest przy tym fakt, że firmy dostarczają zindywidualizowane samochody ciężarowe z gwiazdą na masce z jednej ręki i z jedną fakturą. Oznacza to, że klient otrzymuje produkt sprawdzony, dopuszczony do eksploatacji oraz posiadający wszelkie gwarancje i korzystający z globalnych usług serwisowych marki Mercedes-Benz.
Niezwykła rozpiętość oferty
Choć oferta Mercedes-Benz, obejmująca typoszeregi od Atego do Actrosa, jest liczy wiele wariantów, nie zawsze w racjonalnie zorganizowanej produkcji seryjnej możliwe jest przygotowanie odpowiedniego pojazdu, który sprostałby wysoce specjalistycznym zadaniom transportowym.
Czy będzie to nowy ciągnik do transportu ciężkiego Actros SLT lub Arocs SLT, podwójne kabiny dla pojazdów straży pożarnej, specjalny pojazd Low-Liner do przewozu samochodów z podnoszoną osią pchaną i niewielkim ogumieniem, pojazd czteroosiowy z trzema tylnymi osiami zespolonymi czy nawet pięcio- lub sześcioosiowe pojazdy pod ciężkie pompy do betonu – Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks i zakłady w Molsheim wykonają je zgodnie z indywidualnymi życzeniami klienta.
W oparciu o pojazdy seryjne produkowane przez zakład w Wörth powstają w Molsheim pojazdy czteroosiowe o rozstawie osi do 7,2 m, przeznaczone do eksploatacji na polach naftowych w Chinach, pojazdy do przewozu owiec w Nowej Zelandii, wyposażone w specjalne opony i dużo miejsca na ramie, gdzie producent zabudowy może zmieścić nawet klatkę dla psów, samochody ciężarowe dla szkół jazdy wyposażone w dodatkowe siedzenia i zdublowane pedały, pojazdy Econic wykorzystywane w kopalniach jako ciągniki siodłowe i wiele innych indywidualnych rozwiązań.
Własne projekty
CTT dysponuje w zakładach w Molsheim własnym działem projektowym. Koncepcje poszczególnych rozwiązań powstają zarówno na wyraźne życzenie klienta, jak i ramach własnych innowacji – tak było np. w przypadku nowego modelu Mercedes-Benz SLT. Pracuje nad nim około 70 inżynierów, pozostających w ścisłym kontakcie z centralnym działem rozwoju Daimler Trucks w Stuttgarcie. Zaleta polega na tym, że dla całego procesu adaptacji przygotowywana jest kompletna dokumentacja, podobnie jak w przypadku pojazdu seryjnego. Dzięki temu klienci mogą korzystać z dowolnego warsztatu Mercedes-Benz na całym świecie, a części i elementy są dostępne w formie części zamiennych oznaczonych kodami produktów znanymi z produkcji seryjnej.
Wszystkie przebudowy spełniają standardy jakościowe Mercedes-Benz i są objęte gwarancją – każdy samochód ciężarowy z CTT to wysoce wyspecjalizowany pojazd Mercedes-Benz, dostarczany wraz z fakturą bezpośrednio z Wörth.
Powodem zaangażowania specjalistów z CTT nie musi być wyrafinowany pojazd specjalny oparty na modelu seryjnym. Czasem ich zadaniem jest jedynie zmiana miejsca montażu zbiornika paliwa lub modyfikacja ramy pod określony typ zabudowy.
Organizacyjnie CTT jest związane z pionem biznesowym Mercedes-Benz Special Trucks w Wörth, gdzie blisko 1000 pracowników wytwarza rocznie 3500 modeli Econic, Unimog i Zetros.
Zakłady produkcji specjalnej
Większe adaptacje wykonuje się w Molsheim. Około 600 pracowników zajmuje się tutaj konstruowaniem, produkcją, sprzedażą i modyfikowaniem pojazdów, montażem i lakierowaniem kabin do nośników narzędzi Unimog i wytwarzaniem części. Przez ich ręce przechodzi rocznie blisko 8500 pojazdów.
Zakres pracy w Molsheim jest niezwykle zróżnicowany. Z myślą o francuskich klientach wyposaża się modele Sprinter i Fuso Canter w zabudowę wywrotkową. Tutaj okleja się i przygotowuje obicia wewnętrzne ścian przestrzeni ładunkowej modeli Sprinter i Citan dla francuskich klientów flotowych. Poza dużą liczbą adaptacji specjalnych najwięcej zamówień dotyczy modyfikacji układu jezdnego i ramy. Od chwili powstania w 2000 r. CTT zamontowało łącznie ponad 20 000 osi, skróciło rozstaw osi o 5000 km i wydłużyło o 18 000 km.
Odbiorcy z całego świata
Główni odbiorcy CTT pochodzą wprawdzie z krajów Unii Europejskiej, jednak same pojazdy eksploatowane są na całym świecie. W minionych latach CTT dostarczyła kilka tysięcy pojazdów do Brazylii, Chin i Rosji. Nawet Australia i Indonezja, do których trafia po kilkaset pojazdów rocznie, zaliczają się do znaczących odbiorców.
Istotną rolę pełni również własny dział sprzedaży, obejmujący doradztwo techniczne i realizację zleceń.
CTT pracuje w identycznym na całym świecie systemie produkcyjnym Daimler Trucks. Wszystkie przebudowy przechodzą ponadto takie same testy jakościowe jak modele seryjne w zakładzie w Wörth. Samochody przebudowywane przez CTT spełniają wszystkie obowiązujące normy, np. kabiny z wycięciami dachowymi są zgodne w pełnym zakresie z najnowszymi regulacjami UE dotyczącymi wytrzymałości.
Dział zakładu w Molsheim zajmujący się produkcją części pełni rolę wewnętrznego dostawcy i pracuje również dla zakładu w Wörth, produkującego samochody ciężarowe. Tutaj wykonuje się cięcie laserowe, wygina, spawa, sztancuje, wytłacza, maluje proszkowo i lakieruje na mokro. Oferta działu obejmuje około 5000 kodów produktów, a wyposażenie stanowi ok. 500 pras i 700 urządzeń spawalniczych. Rocznie 90 pracowników działu produkcji części przerabia ok. 1500 t stali, dysponując 9000 m² powierzchni produkcyjnej i magazynowej.
Liczby mówią same za siebie: od założenia CTT w roku 2000 firma wykonała adaptacje ponad 120 000 samochodów ciężarowych i zrealizowała ponad 5000 kodów specjalnych na części i komponenty. Samochody ciężarowe z CTT są eksploatowane w ponad 140 krajach świata. Słowem: Mercedes-Benz CTT to największe na świecie zakłady zajmujące się przebudową samochodów ciężarowych z gwiazdą na masce.
W minionych latach zakłady w Molsheim były stale rozbudowywane. Przede wszystkim od roku 2008 Mercedes-Benz inwestował milionowe kwoty między innymi w nowo wybudowaną halę produkcyjną Atelier 11, w nowe urządzenia produkcyjne oraz w niedawno uruchomiony magazyn wysokiego składowania z 14 rzędami regałów na ponad 4000 pozycji. Samochód ciężarowy na miarę jest poszukiwany bardziej niż kiedykolwiek.