Gdy CLS 55 AMG debiutował w 2004 roku, był konkurencją samą dla siebie. Z biegiem lat stał się inspiracją dla wielu innych aut, podobnie jak jego następcy – zasilany 6,3-litrowym silnikiem V8 CLS 63 AMG z 2006 roku oraz CLS 63 AMG z 5,5-litrowym motorem V8 biturbo, zaprezentowany w 2011 roku.
Nowy CLS 63 AMG Shooting Brake po raz kolejny wyjeżdża z utartych schematów.
Widlasta “ósemka” AMG wykorzystuje bezpośredni, strumieniowy wtrysk paliwa z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, podwójne turbodoładowanie, chłodzenie wodno – powietrzne, system zarządzania alternatorem i funkcję start/stop. Z pojemności 5,5 litra generuje moc 386 kW (525 KM) i maksymalny moment obrotowy 700 Nm.
W limitowanej wersji “Edition 1” wartości te szybują do, odpowiednio, 410 kW (557 KM) oraz 800 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa jedynie 4,4 sek. (4,3 sek. dla “Edition 1”), a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie). Wytrawne osiągi nie przeszkodziły inżynierom AMG w ograniczeniu zużycia paliwa. CLS 63 AMG potrzebuje średnio 10,1 l/100 km (NEDC), co odpowiada emisji CO2 na poziomie 235 g/km. Za elektryzującą ścieżkę dźwiękową silnika AMG odpowiada sportowy układ wydechowy zakończony dwiema podwójnymi, chromowanymi końcówkami.
Elastyczna przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT
Cztery tryby jazdy oraz funkcje podwójnego wysprzęglania i RACE START – siedmiobiegowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT MCT zapewnia skuteczną transmisję siły napędowej do tylnych kół. W trybie “Controlled Efficiency” (C) aktywna jest funkcja ECO start/stop, wyłączająca silnik podczas postoju. W trybach “S” (Sport), “S+” (Sport plus) oraz “M” (Manual) reakcje na komendy prawej stopy są jeszcze szybsze i ostrzejsze, a zmianie biegów przy pełnym obciążeniu towarzyszą krótkie, precyzyjnie określone przerwy w działaniu układu zapłonowego i wtryskowego.
CLS 63 AMG Shooting Brake pozwala kierowcy delektować się każdym pokonanym kilometrem. Sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL ze stalowymi kolumnami z przodu i układem pneumatycznym z tyłu oraz automatycznym systemem poziomowania nadwozia może pracować w jednym z trzech trybów tłumienia, dostosowującym charakterystykę amortyzatorów do warunków na drodze (“Comfort”, “Sport” oraz “Sport plus”). Trzystopniowy układ ESP® z funkcją SPORT Handling umożliwia dobranie indywidualnego poziomu kontroli za naciśnięciem przycisku.
Osie AMG ze zoptymalizowaną elastokinematyką i zwiększonym negatywem kół zapewniają lepszą stabilność oraz wyższe prędkości na łukach. Dodatkowo, rozstaw przednich kół zwiększono o 56 mm. Elektromechaniczny układ kierowniczy AMG ma bardziej bezpośrednie przełożenie, a jego natura współgra z aktualnym trybem pracy zawieszenia. Elektryczna pompa wspomagania pozwala zmniejszyć apetyt – pracuje tylko podczas ruchu kierownicą.
Układ hamulcowy AMG
Skuteczne wytracanie prędkości gwarantują wysokowydajne hamulce AMG z czterema wentylowanymi i perforowanymi tarczami o średnicy 360 mm. Koła przedniej osi uzbrojono w wyjątkowo odporne na zmęczenie, sprawdzone w motorsporcie tarcze kompozytowe. Jeszcze większą siłą hamowania (oraz niższą masę nieresorowaną) zapewnia opcjonalny układ ceramiczno-kompozytowy z większymi tarczami i specjalnymi zaciskami. Za kontakt z nawierzchnią odpowiadają grafitowe, lśniące obręcze AMG z oponami 255/35 R19 na przedniej i 285/30 R19 na tylnej osi.
Design
Dominujące, sportowe geny CLS 63 AMG przeplatają się na oczach świata z unikalną koncepcją Shooting Brake. Jego pełen energii charakter oddaje przedni spojler AMG w kolorze lśniącej czerni, wlot powietrza AMG przedzielony pojedynczą listwą i muskularna maska, a także boczne znamię “V8 BITURBO” oraz tylny zderzak z czterema końcówkami wydechu. Standardowe wyposażenie obejmuje LED-owe przednie lampy z inteligentnym systemem oświetlenia ILS oraz asystentem świateł drogowych.
Najwyższe standardy wykonania i materiałów spotykają się w kabinie CLS 63 AMG Shooting Brake z ekskluzywnymi dodatkami, zarezerwowanymi jedynie dla modeli z Affalterbach. Pokryte skórą nappa, sportowe fotele AMG z pamięcią ustawień, analogowy zegar IWC, panel wskaźników AMG z funkcją RACETIMER oraz charakterystyczna dźwignia zmiany biegów E-SELECT odpowiadają za unikalną atmosferę i bezwzględnie służą przyjemności z jazdy, podobnie jak trójramienna kierownica AMG Performance ze spłaszczoną dolną częścią oraz aluminiowymi manetkami zmiany biegów. Jest i zupełna nowość: chromowany, elektroniczny klucz z emblematem AMG.
Drewniana podłoga przestrzeni bagażowej designo
CLS 63 AMG Shooting Brake jest nie tylko nośnikiem stylu. Jego przestronna kabina mieści pięciu pasażerów, a bagażnik ma pojemność od 590 do 1550 litrów. Na życzenie specjaliści z AMG Performance Studio mogą wydobyć z auta dodatkowe pokłady indywidualizmu, który podkreśla drewniana podłoga przestrzeni bagażowej, przywodząca na myśl wnętrza luksusowych jachtów.
Warstwy starannie wyselekcjonowanych, cienkich płatów z drewna amerykańskiej wiśni są ręcznie klejone i prasowane. Krawędzie frezuje się za pomocą precyzyjnej obrabiarki CNC, a powierzchnie szlifuje i zabezpiecza przed wilgocią, aby zachować naturalne piękno drewna. Jego efekt potęgują intarsje z laserowo przyciętych, trzymilimetrowych pasków wędzonego dębu. Szyny ze szczotkowanego aluminium, wzbogacone o gumowe nakładki, chronią drewnianą podłogę i zabezpieczają bagaż przed przemieszczaniem.
Opcjonalne wyposażenie designo obejmuje także:
– metaliczne lakiery designo, dostępne w trzech odcieniach;
– lakiery designo magno, dostępne w dwóch odcieniach;
– skórzaną tapicerkę designo, dostępną w dziesięciu kolorach;
– podsufitkę designo z mikrofibry DINAMICA, dostępną w trzech kolorach.
Ekskluzywna oferta AMG Performance Studio zawiera również inne opcje:
– pakiet ospojlerowania AMG z włókna węglowego;
– wykończenie kabiny AMG, łączące włókno węglowe i lakier fortepianowy;
– ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG;
– blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi AMG;
– przednie listwy progowe AMG podświetlane na biało;
– kute obręcze AMG z pięcioma podwójnymi ramionami w kolorze grafitowym i oponami 255/35 R19 (przód) oraz 285/30 R19 (tył);
– dziesięcioramienne obręcze AMG w kolorze matowej czerni z lśniącym rantem i oponami 255/35 R19 (przód) oraz 285/30 R19 (tył).
CLS 63 AMG Shooting Brake dostępny jest z najwyższej jakości nagłośnieniem Bang & Olufsen BeoSound AMG z 16-kanałowym procesorem DSP, wzmacniaczem ICEpower oraz 14 głośnikami. Łączna moc zestawu to 1200 W.
“Edition 1”: wyrafinowany indywidualista
W chwili premiery CLS 63 AMG Shooting Brake do sprzedaży trafi także limitowana wersja “Edition 1”.
Oto jej znaki szczególne:
– grafitowy lakier designo magno allanite;
– wzmocniony silnik: moc 410 kW (557 KM) i moment obrotowy 800 Nm;
– skórzana tapicerka designo w kolorze platynowej bieli, pokrywająca sportowe fotele AMG, podłokietniki i panele drzwi oraz konsolę środkową;
– wykończenie kabiny AMG, łączące włókno węglowe i lakier fortepianowy;
– czarna podsufitka designo z mikrofibry DINAMICA;
– welurowe dywaniki designo ze skórzanym obszyciem w kolorze platynowej bieli i metalowymi emblematami.
Na życzenie, bez dopłaty, wersja “Edition 1” oferowana jest z ekskluzywną, czarną skórzaną tapicerką PASSION oraz welurowymi dywanikami w tym samym kolorze. Skóra nappa pokrywa również deskę rozdzielczą.
CLS 63 AMG Shooting Brake oraz CLS 63 AMG Shooting Brake “Edition 1” zadebiutują na rynku w październiku br.
DANE TECHNICZNE
CLS 63 AMG Shooting Brake
– pojemność skokowa: 5461 ccm;
– średnica x skok tłoka: 98,0 x 90,5 mm;
– stopień kompresji: 10,0:1;
– moc maks.: 386 kW (525 KM) przy 5250-5750 obr./min.;
– moc maks. wersji Edition 1: 410 kW (557 KM) przy 5250-5750 obr./min.;
– maks. moment obrotowy: 700 Nm przy 1750-5250 obr./min.;
– maks. moment obrotowy wersji Edition 1: 800 Nm przy 2000-4500 obr./min.;
– masa silnika (bez płynów): 204 kg;
– średnie zużycie paliwa (NEDC): 10,1 l/100 km;
– emisja CO2: 235 g/km;
– przyspieszenie 0-100 km/h: 4,4 sek.;
– przyspieszenie 0-100 km/h wersji Edition 1: 4,3 sek.;
– prędkość maks.: 250 km/h (ograniczona elektronicznie).
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.