Do czterodrzwiowego coupé dołączy wkrótce nowy, stylowy wariant Mercedsa CLA – Shooting Brake. Jego charakterystyczny profil tworzy przedłużony kontur dachu, smukła linia szyb i te same co w coupé przetłoczenia.
Za sprawą łagodnie opadającego dachu model zapewnia odczuwalnie więcej przestrzeni nad głowami. Początkowo będzie dostępny z dwoma turbodieslami i trzema silnikami benzynowymi do wyboru, z napędem na przednie lub wszystkie koła.
Zobacz także:
Jego sprzedaż ruszy w styczniu 2015 roku, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów pod koniec marca. CLA Shooting Brake jest produkowany w węgierskiej fabryce Mercedes-Benz w Kecskémet.
W marcu, podczas salonu samochodowego Genewa 2015 (Geneva Motor Show), oficjalnie zadebiutuje najbardziej sportowe wydanie nowego modelu – CLA 45 AMG Shooting Brake, zasilane 2-litrowym silnikiem turbo o mocy 360 KM i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Desig
Dwa lata temu Mercedes-Benz zaprezentował model CLS Shooting Brake – nietypowy samochód sportowy, z pięcioma miejscami i pojemnym bagażnikiem. Teraz dołącza do niego mniejszy brat, CLA. Stylizacja obu modeli, z długą maską, łukowatą linią dachu i pozbawionymi ram bocznymi szybami, nawiązuje do aut coupé.
Szeroki wlot powietrza ma diamentowe wypełnienie, a maska z muskularnymi wybrzuszeniami stanowi nawiązanie do innych coupé marki. Smukła, zakrzywiona linia okien koresponduje z przetłoczeniem drzwi oraz zwężającymi się ku górze słupkami D. Atletyczną posturę podkreślają szerokie tylne lampy w kształcie skrzydeł. By nie zaburzać harmonijnej sylwetki, wszystkie anteny zostały zintegrowane ze spojlerem dachowym. Współczynnik powietrza Cd wynosi 0,26.
Wymiary modelu (długość /szerokość/ wysokość): 4630/ 1777/ 1435 mm.
Wnętrze
Zatopione w tubach zegary, trójramienna kierownica (dostępna także ze spłaszczonym u dołu wieńcem oraz czerwoną nicią), okrągłe otwory wentylacyjne i fotele ze zintegrowanymi zagłówkami nawiązują do aut ze świata wyścigów. Starannie dobrane materiały i ich kolorystyka dostępne są w ramach kilku konfiguracji. Lista opcji obejmuje panoramiczny, elektrycznie otwierany dach oraz 13-punktowy układ nastrojowego oświetlenia kabiny w 12 kolorach, które można dopasować do preferencji i nastroju.
Pojazd jest oferowany jest z najnowszą generacją systemów telematycznych. Za wyświetlanie ich interfejsu odpowiada wolnostojący ekran o średnicy 7 cali z eleganckim, czarnym wykończeniem i srebrną ramką. W samochodach wyposażonych w system COMAND Online wyświetlacz ma przekątną 8 cali (opcja dla Audio 20 CD).
Świeżość nowego modelu podkreśla limitowana edycja OrangeArt z pomarańczowymi akcentami 18-calowych obręczy, reflektorów i zderzaków oraz elementami tapicerki w tym samym kolorze.
CLA Shooting Brake dostępny jest w dwóch liniach wyposażenia:
• sportowej AMG Line (m.in. pakiet stylizacyjny AMG, 18-calowe felgi AMG z pięcioma podwójnymi ramionami, podwójna końcówka wydechu, tapicerka ze sztucznej skóry Artico i mikrofibry Dinamica, sportowa kierownica oraz obniżone zawieszenie);
• stylowej Urban (m.in. diamentowe wykończenie osłony chłodnicy, 18-calowe obręcze, kontrastujące przeszycia tapicerki i obszyta skórą kierownica wielofunkcyjna z perforowanym chwytem).
Bagażnik ma pojemność od 495 do 1354 litrów. Co więcej, po ustawieniu oparć tylnej kanapy w pozycji „cargo” przestrzeń ładunkowa ma objętość 595 litrów, a w kabinie nadal może podróżować pięć osób. Szerokość bagażnika – do 1328 mm. Wykorzystanie przestrzeni ułatwiają detale, takie jak magnetyczny zatrzask rękawa na narty w oparciach tylnych siedzeń czy elementy opcjonalne: sterowana elektrycznie klapa EASY-PACK, aluminiowe szyny z antypoślizgowymi wstawkami i pakiet Load Compartment, ułatwiający mocowanie drobnych przedmiotów.
Łagodnie opadająca linia dachu pozwoliła wygospodarować dodatkową przestrzeń nad głowami względem wersji czterodrzwiowej. Z tyłu wysokość wnętrza wynosi 94,7 cm, czyli o 4 cm więcej niż w coupé.
Oferta napędów, w tym wersje 4MATIC
Oferta silnikowa będzie początkowo obejmować dwie jednostki wysokoprężne i trzy benzynowe. Najoszczędniejszy wariant – CLA 200 CDI o mocy 100 kW (136 KM) – w cyklu NEDC zużywa średnio 3,9 l/100 km, a jednocześnie osiąga prędkość maksymalną 215 km/h. Wszystkie odmiany są standardowo wyposażone w funkcję ECO start/stop i spełniają normę Euro 6. Już w chwili debiutu nabywcy będą mieli do wyboru wersje z napędem na obie osie: CLA 250 4MATIC oraz CLA 250 Sport 4MATIC (ta druga wyróżnia się sportowym pakietem stylizacyjnym, a także dynamicznym zestrojeniem układu napędowego i wydechowego). We wrześniu przyszłego roku do oferty dołączą czteronapędowe turbodiesle: CLA 200 CDI 4MATIC oraz CLA 220 CDI 4MATIC.
Pod maską CLA 45 AMG Shooting Brake’a pracuje najmocniejszy seryjny 4-cylindrowy silnik na świecie – 2-litrowa, turbodoładowana jednostka generuje moc 133 kW (181 KM) z 1 litra pojemności. Model przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 sek., a równocześnie zużywa średnio zaledwie 6,9 l/100 km. W układzie napędowym zastosowano 7-biegową, sportową przekładnię dwusprzęgłową AMG SPEEDSHIFT DCT z trzema trybami pracy (w tym czasowy tryb „M”, znany z najnowszego Mercedesa-AMG GT) i funkcją podwójnego wysprzęglenia oraz aktywny napęd na obie osie AMG Performance 4MATI, który rozdziela moment obrotowy między osiami w stosunku od 100:0 do 50:50.
CLA 45 AMG Shooting Brake otrzymał układ jezdny o specjalnie zestrojonej elastokinematyce, sztywniejsze łożyska osi, nowy zestaw sprężyn i amortyzatorów, wzmocnione stabilizatory, a także sportowy układ kierowniczy AMG z progresywnym wspomaganiem oraz wysokowydajne hamulce z kompletem nawiercanych tarcz.
Tradycyjnie, nowy model AMG wyróżnia progresywne wzornictwo: wlot powietrza przedzielony podwójnym ostrzem, akcenty w kolorze tytanowym, duże wloty powietrza w zderzaku, emblematy „TURBO AMG” na błotnikach oraz 18- lub 19-calowe obręcze. Wyłącznie dla odmiany AMG zarezerwowano specjalny spojler dachowy z tzw. płatem Gurneya, który zwiększa docisk przy wyższych prędkościach. Ponadto, nabywcy mają do wyboru szeroką gamę opcji personalizacyjnych, m.in. lakierowane na czerwono zaciski hamulcowe, dodatki z włókien węglowych, wyczynowy wydech czy wyczynowe fotele i kierownicę.
Podobnie jak odmiana „cywilna”, wariant AMG będzie oferowany w limitowanej serii OrangeArt z pomarańczowymi akcentami karoserii i wnętrza. Edycja ta będzie dostępna również w nadwoziu Coupé.
Bezpieczeństwo
System Collision Preventtion Assist Plus należy do standardowego wyposażenia CLA Shooting Brake’a. Zwiększa on funkcjonalność układu Collision Preventtion Assist o zdolność do przeprowadzenia autonomicznego hamowania w razie ryzyka kolizji przód-tył. Seryjne wyposażenie obejmuje również układ monitorowania koncentracji kierowcy Attention Assist, działający teraz w większym zakresie prędkości (od 60 do 200 km/h).
Moduł komunikacyjny „Mercedes connect me” umożliwia np. korzystanie z pomocy w razie awarii.
CLA Shooting Brake to piąty członek rodziny kompaktowych modeli Mercedes-Benz.