Mercedes- Benz prezentuje pojazd badawczy o nazwie ESF 2019. Stworzony został, aby zapewnić większą ochronę pieszym i rowerzystom.
Bo w myśli idei producenta – systemy wspomagające mogą pomóc w zapobieganiu wypadkom i łagodzić ich skutki.
Zobacz także:
ESF 2019 wyposażono go w układ Active Brake Assist o rozszerzonej funkcjonalności oraz w rozbudowaną wersję systemu kamer 360°. W rezultacie podczas parkowania i manewrowania pojazd ostrzega kierowcę, jeśli tylko zaistnieje ryzyko potrącenia pieszego lub rowerzysty, albo inicjuje automatyczne hamowanie.
A dzięki diodowym panelom i projektorom auto potrafi bowiem nawiązywać kontakt z niechronionymi uczestnikami ruchu, informując ich i ostrzegając przed niebezpieczeństwami. Nawet wtedy, gdy stoi zaparkowany na poboczu.
Kontakt wzrokowy jest głównym elementem komunikacji w ruchu drogowym. Zwykle słusznie wierzymy, że osoba, która nas widzi, zwróci na nas uwagę. Takiego poziomu relacji i doświadczenia nie mamy w przypadku pojazdów poruszających się w trybie automatycznym. Właśnie dlatego Mercedes- Benz uważa empatię i zaufanie za kluczowe czynniki w uzyskaniu akceptacji dla jazdy autonomicznej.
Aby ludzie zyskali zaufanie do pojazdów zautomatyzowanych, muszą natychmiast i intuicyjnie rozpoznać, co taki pojazd zamierza zrobić. ESF 2019 w istotnym stopniu uwzględnia zachowania i reakcje niechronionych użytkowników dróg. Jego czujniki – których rozwój oczywiście trwa – nie tylko monitorują sytuację na drodze, lecz umożliwiają też wielokierunkową komunikację samochodu z otoczeniem. W efekcie ostrzega on innych użytkowników drogi.
„Widziałem cię”, „Zostanę tutaj”, „Uwaga, korek” albo „Jedź pierwszy” – te i podobne komunikaty kierowcy samochodów nieustannie przekazują innym użytkownikom drogi. ESF 2019 robi to samo, korzystając ze swojego turkusowego oświetlenia.
Komunikuje się z otoczeniem za pomocą:
• dużego panelu z przodu;
• diod LED w modułach czujników na dachu;
• świateł kierunkowskazów w lusterkach bocznych;
• trzeciego światła stop;
• projektora w tylnym oknie.
Wiadomości i ostrzeżenia przekazywane są za pomocą animacji i symboli. Dodatkowo, z myślą o zwróceniu uwagi, ostrzeżenia mają czerwone obramowanie. ESF 2019 wyraźnie wskazuje na przykład, że pieszy może przejść przez ulicę lub że ustępuje pierwszeństwa innemu pojazdowi. Może nawet ostrzegać nadjeżdżające pojazdy przed zbliżającymi się zagrożeniami.
ESF 2019 został również wyposażony w technikę oświetlenia Digital Light, z praktycznie nieoślepiającymi światłami drogowymi w jakości HD – o rozdzielczości ponad 2 milionów pikseli.
A ponieważ ESF 2019 ma hybrydowy napęd plug-in, zasilanie układu jego czujników jest niezależne od silnika spalinowego. Pojazd badawczy może zatem kontrolować ruch nawet wtedy, gdy jest podłączony do ładowania. Potrafiłby więc ostrzec kierowców samochodów przed niefrasobliwymi pieszymi albo poinformować zawracającego kierowcę o zbliżającym się rowerzyście.
W kwestii informowania pieszych szczególne znaczenie mają 360-stopniowe sygnały świetlne. To rezultat kilku badań oświetlenia prowadzonych przez Mercedes- Benz. Okazało się, że decydujący wpływ na poczucie ich bezpieczeństwa oraz akceptację pojazdów automatycznych mają sygnały świetlne. Większość uczestników preferowała sygnały świetlne w kolorze turkusowym.
Również tylne okno ESF 2019 odgrywa istotną rolę w interakcji z innymi uczestnikami ruchu. Zaopatrzono je w membranę, która w razie potrzeby zmienia kolor z przezroczystego na mleczny, a następnie może służyć za ekran projekcyjny dla mieszonego w bagażniku laserowego projektora.
Jeśli ESF np. sygnalizuje pieszemu z przodu, że może on bezpiecznie przejść przez ulicę, kierowca pojazdu z tyłu widzi w tylnym oknie symbol wskazujący powód zatrzymania oraz projekcję obrazu z kamery, która pokazuje pieszego z przodu.
Ochrona pieszych i rowerzystów
ESF 2019 wyposażono także w Active Brake Assist (ABA, aktywny asystent hamowania) o rozszerzonej funkcjonalności. System ten zapewnia dodatkową ochronę, szczególnie w potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach drogowych z udziałem niechronionych użytkowników dróg. Podczas skrętu ABA potrafi teraz wykryć pieszych i rowerzystów poruszających się równolegle do pierwotnego kierunku jazdy.
Jeśli wystąpi ryzyko kolizji z pieszymi przechodzącymi przez drogę,w którą skręca samochód, kierowca otrzymuje ostrzeżenie wizualne i akustyczne. W przypadku braku reakcji z jego strony uruchamia się funkcja autonomicznego hamowania. To samo dotyczy sytuacji, gdy podczas skrętu w prawo w martwym polu znajdą się rowerzyści.
W obliczu zagrożenia kolizją z ruchem poprzecznym podczas skręcania lub przecinania drogi ABA może zapobiec ruszeniu pojazdu, a w razie potrzeby zatrzyma go. Przed ruszeniem kierowca otrzyma wizualne ostrzeżenie o ruchu poprzecznym.
Nowością jest ochrona pieszych w zakresie 360°, która ostrzega przed niebezpieczeństwem i pomaga podczas parkowania oraz manewrowania, jeśli tylko wystąpi ryzyko kolizji ze stacjonarnymi lub poruszającymi się użytkownikami drogi na torze ruchu pojazdu, aż do autonomicznego hamowania.
W ESF 2019 dane z kamer służą nie tylko do wyświetlania obrazów na ekranie systemu operacyjnego – łączą się one z informacjami z innych czujników. Dopiero połączenie wszystkich tych danych pozwala stworzyć model środowiskowy spełniający wysokie wymagania bezpieczeństwa marki i umożliwia autonomiczną interwencję hamowania, jeśli kierowca nie zastosuje się do ostrzeżeń pojazdu.