Mercedes-Benz znacznie unowocześnia swojego kompaktowego SUV-a GLA, łącząc liczne innowacje ze zaktualizowanym designem oraz wzbogaceniem wyposażenia standardowego.
Wyrazisty, pewny siebie charakter GLA podkreślają nowa osłona chłodnicy i pokrywa silnika z dyskretnymi wybrzuszeniami, a przeprojektowany przedni zderzak wskazuje na jego off-roadowe geny.
Zobacz także:
PEUGEOT: NOWY 408 JUŻ W POLSKICH SALONACH
Zmiany uzupełnia odświeżona sygnatura świetlna standardowych przednich reflektorów LED High Performance oraz tylnych lamp LED. Mercedes-Benz poszerza gamę opcji personalizacji o nowy odcień lakieru niebieski spectral oraz cztery dodatkowe wzory obręczy kół. W bazowej wersji GLA przemieszcza się na kołach z 17-calowymi felgami z lekkich stopów z pięcioma podwójnymi ramionami w kolorze czarnym, wykończonymi na wysoki połysk. Na życzenie dostępne są obręcze o średnicy od 18 do 20 cali.
Jedną z wizytówek zmodernizowanego wnętrza jest wolnostojący podwójny ekran, który obecnie standardowo obejmuje 7-calowy wyświetlacz zestawu wskaźników oraz 10,25-calowy dla systemu multimedialnego. Opcjonalnie dostępne są dwa ekrany o przekątnej 10,25”. Kierownica nowej generacji jest seryjnie obszyta skórą. Po raz pierwszy dla linii AMG można zamówić podgrzewany wieniec.
Uproszczona logika oferty, bogate wyposażenie standardowe
Nowy GLA standardowo otrzymuje komfortowe fotele pokryte tapicerką ze skóry syntetycznej ARTICO oraz tkaniną z trójwymiarowym tłoczeniem – w kolorze czarnym lub, opcjonalnie, w modnym odcieniu szarości. Wariant Progressive oferuje trzy kolory wnętrza do wyboru: czarny, beż macchiato i szarość szałwii. W linii AMG seryjna tapicerka ze skóry syntetycznej ARTICO oraz mikrofibry MICROCUT jest teraz oferowana również w brązowym kolorze bahia, a nabywcy mogą wybrać też m.in. tapicerkę łączącą odcienie czerwieni i czerni. Pokrycie komfortowych foteli jest w 100% wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. W przypadku mieszanki skóry ARTICO i mikrofibry MICROCUT ich udział wynosi 65% dla powierzchni siedzenia oraz 85% dla wypełnienia.
Mercedes-Benz znacznie wzbogacił standardowe wyposażenie GLA i jeszcze precyzyjniej dostosował logikę oferty do oczekiwań klientów. Na przykład oprócz skórzanej kierownicy i przednich reflektorów LED seryjne wyposażenie obejmuje Asystenta świateł drogowych, kamerę cofania oraz pakiet USB. Począwszy od wariantu Progressive zawiera też pakiety parkowania i lusterek. Wybrane opcje zostały połączone w pakiety w oparciu o rzeczywiste wybory klientów. Jeśli chodzi o design, w tym kolorystykę, tapicerki, wykończenie i obręcze, nabywcy mogą konfigurować swój samochód tak samo swobodnie jak wcześniej.
Najnowsza generacja systemu MBUX: intuicyjna obsługa i adaptacyjne oprogramowanie
GLA otrzymał najnowszą generację MBUX-a z nowo zaprojektowanymi grafikami. Styl Classic dostarcza kierowcy wszystkich istotnych informacji, Sporty imponuje dużym obrotomierzem, a Discreet ogranicza się do niezbędnej zawartości. W połączeniu z trzema trybami wyświetlania (Nawigacja, Wsparcie i Usługi) oraz dziesięcioma światami kolorystycznymi nastrojowego oświetlenia zapewnia to szerokie możliwości indywidualizacji. Wszystkie wcześniejsze funkcje można wygodnie obsługiwać za pomocą ekranu dotykowego lub pól dotykowych na kierownicy.
Aktualizacja systemu telematycznego skupiła się zarówno na nowym wzornictwie, jak i na poprawie wydajności. Nowością jest możliwość bezprzewodowego łączenia się ze smartfonami za pośrednictwem Apple CarPlay lub Android Auto. Aby usprawnić łączność, GLA ma teraz dodatkowy port USB-C i oferuje większą moc ładowania przez USB, a wszystkie gniazda USB są podświetlone.
Dzięki aktywacji usług online w aplikacji Mercedes me inteligentny asystent głosowy może jeszcze sprawniej prowadzić dialog i uczyć się nawyków użytkownika. System rozpoznaje kierowcę i zapamiętuje jego typowe ustawienia lub trasy. W odpowiednim momencie sugeruje spersonalizowane podpowiedzi korzystania z funkcji samochodu, odpowiednio dopasowane do danej sytuacji. Kierowca może odrzucać te sugestie – jednorazowo lub permanentnie. GLA zapamięta to życzenie. Niektóre czynności można aktywować nawet bez wypowiadania hasła „Hej Mercedes”. Ponadto asystent głosowy w razie potrzeby objaśni działanie elementów wyposażenia.
Opcjonalny system dźwięku przestrzennego Burmester w połączeniu z najnowszą generacją MBUX oferuje immersyjne doświadczenie dźwięku dźwiękowe Dolby Atmos, które zapewnia muzyce więcej głębi. Co więcej, Dolby Atmos dostosowuje się do każdego środowiska odtwarzania, co oznacza, że fani mogą słuchać muzyki z niezrównaną wyrazistością, która pasuje do oryginalnej wizji artysty ze studia.
Cyfrowy dodatek: nowe minigry
Wraz z opcjonalnym pakietem indywidualizacji dla usług Mercedes me connect GLA zyskuje nowy cyfrowy dodatek – to minigry, opracowane specjalnie dla ekranów dotykowych i paneli sterujących na kierownicy. Tym sposobem kompaktowy SUV Mercedes-Benz zamienia się w mobilną konsolę do gier: ci, którzy muszą poczekać w samochodzie lub odbywają postój na ładowanie, mogą grać samodzielnie lub rywalizować z innymi podróżującymi. Obecnie do wyboru są klasyki takie jak Sudoku, Shuffle Puck, Pairs, Match 3 oraz quiz.
Nowa rodzina GLA została udoskonalona również pod względem aktywnego bezpieczeństwa. Zaktualizowany pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy zapewnia wygodniejsze działanie Asystenta utrzymania pasa ruchu, współpracującego z Aktywnym asystentem układu kierowniczego. Kolejna generacja pakietu parkowania obsługuje także parkowanie wzdłużne. Ponadto oferuje 360-stopniową wizualizację samochodu w jego otoczeniu. Po raz pierwszy jest też dostępny Asystent manewrowania z przyczepą, który ułatwia korzystanie z GLA w roli holownika (wymaga haka holowniczego ze stabilizacją przyczepy ESP w połączeniu z pakietem parkowania z zestawem kamer 360°).
Poszerzona gama zelektryfikowanych napędów
Aby jeszcze bardziej ograniczyć zużycie paliwa i emisję spalin, benzynowe silniki w nowym GLA są całkowicie zelektryfikowane. Gama obejmuje czterocylindrowe jednostki standardowo połączone z siedmio- lub ośmiobiegową dwusprzęgłową przekładnią DCT. Łagodne hybrydy korzystają z 48-woltowej instalacji elektrycznej z rozrusznikoalternatorem z napędem pasowym, który na krótko zapewnia dodatkową moc 10 kW (14 KM), wspomagając ruszanie lub przyspieszanie. Rozrusznikoalternator zwiększa też komfort: umożliwia rekuperację energii oraz żeglowanie przy wyłączonym silniku spalinowym, a także ogranicza jego wibracje i pozwala na cichy rozruch.
Wyższa moc i większy zasięg hybrydy plug-in
Udoskonalony hybrydowy napęd plug-in GLA 250 e wyróżnia się lepszymi osiągami oraz większym zasięgiem, za co odpowiada pojemniejszy wysokonapięciowy akumulator. Moc jednostki elektrycznej wzrosła o 5 kW (7 KM), do 80 kW (109 KM); moc systemowa pozostaje bez zmian. Ładowanie jest nadal możliwe na trzy sposoby: oprócz standardowej mocy 3,7 kW baterię można teraz opcjonalnie ładować prądem przemiennym z mocą do 11 kW. Istnieje także możliwość uzupełniania energii prądem stałym z mocą do 22 kW. Przy okazji Mercedes-Benz zaktualizował wizualizację funkcji hybrydowych na centralnym ekranie.
Czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 2,0 l łączy płynną pracę z doskonałym dostarczaniem siły napędowej oraz wysoką efektywnością. Jest dostępny w trzech wersjach mocy i momentu obrotowego. Do jego cech należą: jednostopniowe turbodoładowanie (turbina o zmiennej geometrii), głowica i skrzynia korbowa wykonane z lekkiego aluminium oraz opracowana przez Mercedes-Benz powłoka NANOSLIDE, która zmniejsza tarcie pomiędzy ścianą cylindra a stalowym tłokiem, zmniejszając zużycie paliwa oraz emisje CO2.
Dane techniczne w skrócie
Hybryda plug-in | GLA 250 e | |
Pojemność skokowa | cm³ | 1,332 |
Moc maksymalna silnika benz. | kW/KM | 120/163 |
przy | obr./min | 5500 |
Maks. moment obr. silnika benz. | Nm | 270 |
Moc silnika elektrycznego | kW/KM | 80/109 |
Moment obr. silnika elektrycznego | Nm | 300 |
Moc systemowa | kW/KM | 160/218 |
Systemowy moment obr. | Nm | 450 |
Pojemność akumulatora | kWh | 11,5 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym, ważone (dane wstępne WLTP) | l/100 km | 1,1-1,4 |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym, ważone (dane wstępne WLTP) | g/km | 24-31 |
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym, ważone (dane wstępne WLTP) | kWh/100 km | 21,1-23,8 |
Zasięg w trybie elektrycznym (dane wstępne WLTP) | km | 62-70 |
Silniki benzynowe | GLA 180 | GLA 200 | GLA 220 4MATIC | GLA 250 4MATIC | |
Pojemność skokowa | cm³ | 1332 | 1332 | 1991 | 1991 |
Moc maksymalna | kW/KM | 100/136 | 120/163 | 140/190 | 165/224 |
przy | obr./min | 5500 | 5500 | 5500 | 5500 |
Dodatkowe wsparcie (miękka hybryda) | kW/KM | 10/14 | 10/14 | 10/14 | 10/14 |
Maks. moment obrotowy | Nm | 230 | 270 | 300 | 350 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym, ważone (dane wstępne WLTP) | l/100 km | 6,7-7,4 | 6,6-7,3 | 7,4-8,2 | 7,4-8,2 |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym, ważone (dane wstępne WLTP) | g/km | 151-168 | 151-167 | 168-186 | 169-186 |
Silniki wysokoprężne | GLA 180 d | GLA 200 d | GLA 200 d 4MATIC |
GLA 220 d 4MATIC |
|
Pojemność skokowa | cm³ | 1950 | 1950 | 1950 | 1950 |
Moc maksymalna | kW/KM | 85/116 | 110/150 | 110/150 | 140/190 |
przy | obr./min | 3400 | 3400 | 3400 | 3800 |
Maks. moment obrotowy | Nm | 280 | 320 | 320 | 400 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym, ważone (dane wstępne WLTP) | l/100 km | 5,3-5,9 | 5,3-5,9 | 5,6-6,2 | 5,6-6,2 |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym, ważone (dane wstępne WLTP) | g/km | 140-154 | 140-154 | 146-162 | 148-164 |