GLC od dawna króluje jako najpopularniejszy model SUV Mercedes-Benz, a w 2024 roku był najlepiej sprzedającą się serią marki.
Teraz klienci mogą spodziewać się ekscytującego dodatku: Nowy, w pełni elektryczny GLC to kamień milowy dla Mercedes-Benz. W przyszłości dostępna będzie różnorodna gama układów napędowych, które zaspokoją wszystkie potrzeby klientów.
Zobacz także:
FORD: WERSJE SPECJALNE MUSTANGA NOWEJ GENERACJI
Zaprojektowany jako pojazd elektryczny z napędem akumulatorowym (BEV), wykorzystuje najnowszą technologię cenionej marki. Pod względem osiągów, zasięgu, wydajności i szybkości ładowania, elektryczny GLC wyznacza nowe standardy. Jednocześnie zapewnia wyjątkowy poziom wszechstronności i praktyczności, podobnie jak jego najlepiej sprzedające się rodzeństwo.
Mocno zakamuflowane prototypy elektrycznego GLC rozpoczęły niedawno rygorystyczne próby zimowe w polarnych regionach Szwecji. Stawiając czoła temperaturom znacznie poniżej zera i pokonując zaśnieżone drogi, te pojazdy testowe triumfowały w najtrudniejszych warunkach naturalnych, wykazując się niezachwianą odpornością i wyjątkowymi osiągami.
Nasz nowy elektryczny GLC to samochód bez kompromisów – testujemy go równie bezkompromisowo. Podczas zimowych testów w Szwecji udowodnił swoją niezawodność i wytrzymałość nawet w ekstremalnych warunkach. Jest to symbol innowacyjności i jakości – co udowodniliśmy podczas skandynawskiej zimy – powiedział Christoph Starzynski, wiceprezes ds. ogólnego rozwoju i integracji pojazdów, Mercedes-Benz Group AG
Ze względu na wysoce efektywną koncepcję akumulatorowo-elektryczną w zimowych porach roku pojawiają się nowe wyzwania. Mimo to w pełni elektryczny GLC staje na wysokości zadania, zapewniając wysoką wydajność i praktyczny zasięg nawet w zawrotnie niskich temperaturach. Na zimowych drogach spełnia wyjątkowe standardy bezpieczeństwa i komfortu jazdy, których klienci oczekują od Mercedes-Benz.
Nowy GLC z technologią EQ na lodzie i śniegu: Pewne prowadzenie i responsywny napęd na wszystkie koła
Podczas surowych zimowych testów w szwedzkim Arjeplog nowy Mercedes-Benz GLC zaprezentował doskonałą trakcję na zimowych drogach dzięki napędowi 4MATIC. Modele z napędem na wszystkie koła są wyposażone w potężną jednostkę napędową przedniej osi, którą w razie potrzeby można szybko włączyć lub odłączyć za pomocą jednostki rozłączającej (DCU).
Aby zapewnić optymalną trakcję i stabilność jazdy na śniegu i lodzie, czujniki wykrywają obracające się koła i rozdzielają moment obrotowy zgodnie ze strategią działania. Ponieważ oba silniki elektryczne są sterowane niezależnie, siła napędowa pozostaje optymalnie utrzymana.
W nowym, w pełni elektrycznym GLC elektryczna jednostka napędowa na tylnej osi, która została w całości opracowana przez Mercedes-Benz, wyznacza nowe standardy, zapewniając imponującą moc. Aby zapewnić wyjątkowo efektywne wykorzystanie energii, obie elektryczne jednostki napędowe są wyposażone w wysokowydajną elektronikę mocy z najnowocześniejszymi falownikami z węglika krzemu.
Oprócz czułego i responsywnego napędu na wszystkie koła oraz precyzyjnego układu kierowniczego, nowy system robi wrażenie również na szwedzkich torach. Ten innowacyjny układ hamulcowy łączy w sobie wcześniej oddzielne komponenty układu wspomagania hamulców, pompy hamulcowej i układu sterowania ESP® w kompaktowy moduł, zapewniając pewne wyczucie pedału hamulca, które zapewnia precyzyjne i spójne sprzężenie zwrotne.
System skrupulatnie optymalizuje odzysk energii hamowania, zwiększając w ten sposób zasięg pojazdu. Koncepcja ta gwarantuje, że kierowca zawsze odczuwa pewne i przejrzyste wyczucie pedału hamulca, niezależnie od tego, czy hamowanie odbywa się za pomocą rekuperacji, czy tarcia. Ponadto nowy układ hamulcowy spełnia wyjątkowo wysokie standardy bezpieczeństwa marki: W przypadku błędów system niezawodnie przełącza się na awaryjny poziom hydrauliczny, zapewniając w ten sposób zawsze bezpieczne hamowanie.
Podróżuj z łatwością: nowoczesna technologia BEV zapewniająca duży zasięg i szybkie ładowanie
Dzięki najnowocześniejszym technologiom akumulatorów i napędów, w pełni elektryczny GLC osiąga imponujący zasięg nawet w bardzo niskich temperaturach. Wśród cudów techniki znajduje się 800-woltowa architektura i wyrafinowane jednostki napędowe z dwubiegową skrzynią biegów na głównej jednostce napędowej tylnej osi. Ten 800-woltowy system optymalizuje zarówno efektywność, jak i wydajność, znacznie skracając czas ładowania.
Dla GLC dostępne będą różne wersje akumulatorów wysokonapięciowych. Premierowy wariant akumulatora będzie obsługiwał ładowanie prądem stałym ze stałą mocą ponad 320 kW. Poza użyteczną pojemnością energetyczną, akumulatory te różnią się również składem chemicznym ogniw. Najwyższej klasy ogniwa akumulatorowe wykorzystują anody z tlenkiem krzemu zmieszanym z grafitem, osiągając wyjątkowo wysoką grawimetryczną gęstość energii. Pozwala to na większy zasięg jazdy i lżejsze akumulatory, zwiększając wydajność i osiągi pojazdu. W związku z tym GLC jest oszczędniejszy.
Nawet podczas pracy w najtrudniejszych zimowych warunkach, w pełni elektryczny GLC zadziwia wyjątkowym komfortem temperaturowym. Nadchodzący model będzie standardowo wyposażony w powietrzną pompę ciepła. Jeśli chodzi o ogrzewanie wnętrza, system ten wykorzystuje około jednej trzeciej energii elektrycznej, którą zużywałaby porównywalna nagrzewnica elektryczna, aby osiągnąć tę samą moc w identycznych warunkach.
Jako system wieloźródłowy, pompa ciepła może jednocześnie wykorzystywać trzy źródła energii: ciepło odpadowe z jednostki napędu elektrycznego, ciepło odpadowe z akumulatora i powietrze otoczenia. Pompa ciepła jest częścią systemu klimatyzacji, który latem chłodzi, a zimą grzeje. Dzięki takiemu podejściu pompa ciepła zapewnia wyjątkowo wysoką wydajność ładowania poprzez wstępne kondycjonowanie akumulatora wysokonapięciowego do optymalnego zakresu temperatur przed szybkim ładowaniem. Jednocześnie jest to zgodne z filozofią Mercedes-Benz, zgodnie z którą wydajność nie powinna zagrażać komfortowi i dobremu samopoczuciu pasażerów. Nawet podczas szybkiego ładowania wnętrze pozostaje w komfortowej temperaturze, co zostało potwierdzone w regionie polarnym Szwecji.
W Arjeplog i poza nim: Rygorystyczny program testowy Mercedes-Benz
Od dziesięcioleci Mercedes-Benz poddaje każdy nowy model najbardziej ekstremalnym warunkom panującym za kołem podbiegunowym. Dzięki temu pojazdy wytrzymują temperatury sięgające minus 25 stopni Celsjusza, a także poruszają się po zaśnieżonych drogach i przemierzają stromy lód zamarzniętych jezior. Aby to ułatwić, firma prowadzi specjalne centrum testowe w Arjeplog, w pobliżu koła podbiegunowego w Szwecji. Poza testami drogowymi na dalekiej północy, w centrum znajdują się skrupulatnie zaprojektowane tory testowe. Należą do nich wymagające podjazdy o nachyleniu do 20 procent, tory testowe o różnych współczynnikach tarcia, tory manipulacyjne i okrągłe tory na prawie gołym lodzie zamarzniętego jeziora, z których wszystkie stawiają znaczne wymagania układom napędowym i sterującym.
Aby zapewnić całkowitą integralność pojazdu, w ramach programu próbnego nowego modelu Mercedes-Benz przeprowadzanych jest ponad 500 indywidualnych testów. W przypadku pojazdów elektrycznych do standardowych procedur, opracowanych specjalnie dla nowych technologii napędowych, dodano ponad sto testów specyficznych dla danego napędu. Około dwie trzecie z nich dotyczy w szczególności eDrive i ładowania. Nowe wyzwania dla pojazdów elektrycznych obejmują moc wyjściową silnika elektrycznego podczas zimnego rozruchu z chłodzonym akumulatorem, zasięg w warunkach jazdy klienta, obsługę ładowania, kondycjonowanie wstępne oraz strategię operacyjną obejmującą rekuperację. Dodatkowo kluczowe znaczenie ma specyficzne dostrojenie dynamiki jazdy i systemu ESP®.
Aby przetestować różne wymagania klientów i profile ładowania, centrum testowe Arjeplog oferuje pełen zakres opcji ładowania: Od prostych gniazdek gospodarstwa domowego po ładowarki ścienne i stacje szybkiego ładowania.
Systematyczna, całościowa walidacja pojazdu jest kompleksowym elementem procesu rozwoju każdej serii Mercedes-Benz, zapewniającym wysokie standardy jakości. Oprócz testów zimowych przeprowadzane są również testy letnie przy intensywnym nasłonecznieniu i temperaturach do 50 stopni Celsjusza, na przykład w Arizonie i RPA.
Zanim nowy pojazd trafi do produkcji seryjnej, musi spełniać standardy rozwoju i niezawodności określone przez Mercedes-Benz. Dzieje się to w kilku krokach: W pierwszej kolejności przeprowadzane są cyfrowe projekty wstępne i symulacje, aby udowodnić wykonalność koncepcji. Następnie poszczególne komponenty są walidowane na stanowiskach badawczych lub w odpowiednich pojazdach badawczych. Na przykład testowana jest trwałość części układu napędowego i osi, aby zapewnić ich trwałość. Następnie systemy są testowane i zatwierdzane w całym pojeździe. Perspektywa klienta jest kluczowa: Nawet w ekstremalnych warunkach i we wszystkich istotnych scenariuszach użytkowania Mercedes-Benz musi być wysoce funkcjonalny i niezawodny.