Mercedes-Benz poszerza portfolio modeli dla rodzin i entuzjastów aktywnego wypoczynku o nową Klasę T
Segment prywatnych małych vanów znacznie się rozwinął w ciągu ostatnich kilku lat. Klasa T została stworzona specjalnie dla rodzin i entuzjastów aktywnego wypoczynku, którzy potrzebują dużo przestrzeni na co dzień, podczas weekendowych wycieczek lub w związku z aktywnościami sportowymi, ale przywiązują dużą wagę do komfortu i stylu.
Zobacz także:
Wraz z nową Klasą T poszerzamy nasze portfolio o małego osobowego vana klasy premium, który łączy przestronność i funkcjonalność ze stylem i komfortem, jak żaden inny pojazd w tym segmencie – mówi Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans. – Klasa T jest idealna dla każdego, kto potrzebuje dużo miejsca – od aktywnych rodzin po entuzjastów sportu. Dzięki niemu konsekwentnie realizujemy nasz strategiczny kierunek rozwoju w segmentach premium.
Wielofunkcyjność w eleganckim opakowaniu
Mały van łączy kompaktowe wymiary zewnętrzne z dużą ilością miejsca w środku. Pięciomiejscowa Klasa T ma 4498 mm długości, 1859 mm szerokości i 1811 mm wysokości. Wkrótce pojawi się też wariant z długim rozstawem osi, z maksymalnie siedmioma siedzeniami.
Kolejna zaleta Klasy T to niski, na poziomie zaledwie 561 mm, próg załadunkowy, który ułatwia załadunek ciężkich przedmiotów. Ponadto szeroko otwierane drzwi przesuwne po obu stronach pojazdu umożliwiają wygodny dostęp do części pasażerskiej. Pozwala to na szybkie i bezpieczne wsiadanie i wysiadanie z pojazdu w wąskich uliczkach i na ciasnych parkingach, a także możliwość załadunku z trzech stron, w tym przez otwarcie tylnej klapy. Drzwi przesuwne zapewniają otwór o szerokości 614 milimetrów i wysokości 1059 milimetrów. Tylna kanapa składa się standardowo, tworząc z podłogą bagażnika praktycznie płaską przestrzeń ładunkową. Pozwala to na dostosowanie wnętrza pojazdu do różnych potrzeb. Bagażnik jest standardowo wyposażony w klapę tylną z podgrzewaną szybą. Alternatywnie dostępne są dwusegmentowe drzwi tylne. Obie sekcje drzwi można zablokować w pozycji 90 stopni i odchylić na bok pod kątem do 180 stopni.
Nowy, atrakcyjny wygląd w segmencie małych samochodów vanów
Jeśli chodzi o wnętrze, dzięki Klasie T Mercedes-Benz wnosi do segmentu małych vanów zupełnie nowy, wysokiej jakości wygląd. Dorównuje on odnoszącej sukcesy rodzinie samochodów kompaktowych. Już standardowa specyfikacja wyposażenia obejmuje: system informacyjno-rozrywkowy MBUX z 7-calowym ekranem dotykowym i integracją ze smartfonem, wielofunkcyjną kierownicę z przyciskami Touch Control, klimatyzację, KEYLESS Start, 5,5-calowy kolorowy wyświetlacz z zestawem wskaźników, fotel kierowcy z regulacją wysokości, zamykany schowek na rękawiczki, pokrywę bagażnika i kieszenie na oparciach przednich siedzeń. Do tego dochodzi oświetlenie wewnętrzne LED oraz, w zależności od specyfikacji wyposażenia, oświetlenie ambiente w maksymalnie ośmiu kolorach (Style i Progressive Line).
Dobór materiałów wykończeniowych również odzwierciedla charakter premium. Środkowy podłokietnik jest standardowo pokryty czarną ekologiczną skórą ARTICO. W przypadku podłokietników i środkowych paneli drzwi, w Klasie T zastosowano materiał NEOTEX o delikatnej fakturze, znany z rodziny całkowicie elektrycznych modeli Mercedesa EQ. Łączy on wygląd skóry nubukowej z nowoczesnym neoprenem. Wszystkie modele mają na desce rozdzielczej czarny błyszczący element ozdobny. Wnętrze i bagażnik są pokryte wykładziną. Dostępne są dwie linie wyposażenia, które jeszcze bardziej zwiększają wysokiej jakości standard.
Linie wyposażenia Style i Progressive
Linia Style skupia się na stylizacji z dynamicznymi akcentami. Charakterystycznymi cechami są tu standardowe pokrycie foteli czarną ekologiczną skórą ARTICO/mikrofibrą MICROCUT z podwójnymi przeszyciami oraz czarne błyszczące elementy ozdobne na drzwiach i konsoli środkowej. Opcjonalnie elementy te są dostępne w matowej żółci limonitu, a tapicerka siedzeń z czarnej ekoskóry ARTICO ma białe kontrastowe szwy. Środkowe panele przednich i tylnych drzwi są pokryte nowoczesną imitacją skóry NEOTEX. Dodatkowymi akcentami są chromowane wykończenia nawiewów, głośników i klamek w drzwiach. Fotel kierowcy ma podparcie lędźwiowe, a w przednim fotelu pasażera można również regulować wysokość.
W oparciach przednich siedzeń zamontowane są praktyczne składane stoliki. Można tu wygodnie umieścić takie przedmioty jak smartfony, tablety czy zabawki dla dzieci. Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny Klasy T linia Style obejmuje 16-calowe, 5-ramienne felgi oraz przyciemniane szyby z tyłu i w klapie bagażnika.
Linia Progressive kładzie jeszcze większy nacisk na elegancję i luksusowe wyposażenie. Jednym z niewątpliwych tego przejawów jest wysokiej klasy wykończenie materiałem NEOTEX z kontrastowymi szwami w górnej części deski rozdzielczej. Fotele wykończone czarną ekoskórą ARTICO z białymi przeszyciami oraz detale w kolorze matowego srebra na konsoli środkowej i drzwiach dodatkowo podkreślają charakter pojazdu premium. Drzwi przesuwne mają elektryczne szyby. Z zewnątrz luksusowy wygląd podkreślają chromowana listwa ozdobna na klapie bagażnika, 16-calowe felgi z 10 ramionami ze stopu metali lekkich i reflektory LED High Performance.
Intuicyjny wyświetlacz i obsługa MBUX oraz cyfrowe usługi Mercedes me
Klasa T jest standardowo wyposażona w system informacyjno-rozrywkowy MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Do jego mocnych stron należą samouczące się oprogramowanie, wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości, integracja smartfona z Apple Car Play i Android Auto, system głośnomówiący Bluetooth i radio cyfrowe (DAB i DAB+). Równie pionierskim rozwiązaniem jest intuicyjna obsługa za pomocą 7-calowego ekranu dotykowego, przycisków Touch Control na kierownicy lub – w połączeniu z opcjonalnym pakietem nawigacyjnym – za pomocą asystenta głosowego „Hej Mercedes”. Ten ostatni rozumie nawet mowę potoczną, dzięki czemu użytkownicy nie muszą już uczyć się określonych wyrażeń.
Klasa T jest już fabrycznie przygotowana do korzystania z wielu usług cyfrowych Mercedes me connect. Należą do nich usługi zdalne, takie jak sprawdzanie statusu pojazdu lub blokowanie i odblokowywanie drzwi. Usługi te pozwalają użytkownikom wygodnie sprawdzić najważniejsze informacje o swoich samochodach w dowolnym momencie z domu lub podczas podróży. Równie praktyczna jest nawigacja z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym i komunikacja car-to-X, dzięki którym klienci dysponują podczas jazdy aktualnymi danymi. Pozwala im to skutecznie omijać korki i oszczędzać w ten sposób cenny czas.
Miejsca docelowe można również wprowadzać jako adresy składające się z trzech słów przy użyciu systemu what3words (w3w). what3words to najprostszy sposób na określenie lokalizacji. W ramach tego systemu świat podzielony jest na kwadraty o wymiarach 3×3 m, każdy o unikalnym trzywyrazowym adresie. Może to być bardzo pomocne podczas wyszukiwania miejsca docelowego.
Wysoki poziom bezpieczeństwa: liczne systemy wspomagania jazdy i siedem poduszek powietrznych w standardzie
W kwestii bezpieczeństwa, nowa Klasa T ma również wiele do zaoferowania. Liczne systemy wspomagające jazdę są dostępne w standardzie, w tym system ostrzegania o utracie ciśnienia w oponach i telefon alarmowy Mercedes-Benz. W wersji standardowej znalazły się też: wspomaganie ruszania pod górę, asystent bocznego wiatru, system ostrzegania o zmęczeniu ATTENTION ASSIST, Aktywny asystent układu hamulcowego z funkcją pokonywania skrzyżowań, Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu, Asystent martwego pola i Asystent limitu prędkości. Pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy jest dostępny jako opcja i obejmuje dodatkowo system utrzymania odległości DISTRONIC (dostępny jako opcja również osobno) i Aktywnego asystenta układu kierowniczego. Dla dodatkowej wygody i bezpieczeństwa dostępny jest opcjonalnie Aktywny asystent parkowania z PARKTRONIC i kamerą cofania. Z kolei w połączeniu z opcjonalnym hakiem holowniczym, Klasa T posiada również Asystenta Stabilności Przyczepy. Do wysokiego poziomu bezpieczeństwa czynnego przyczyniają się również opcjonalne reflektory LED High Performance (standard dla linii Progressive Line). Zwiększają one bezpieczeństwo w nocy dzięki szerokiej wiązce i światłu o barwie zbliżonej do światła dziennego. Zużywają też mniej energii.
Klasa T spełnia również wysokie standardy Mercedes-Benz w zakresie systemów bezpieczeństwa. W celu ochrony pasażerów standardowo zainstalowanych jest łącznie siedem poduszek powietrznych. W przypadku silnego uderzenia bocznego centralna poduszka powietrzna zostaje wystrzelona między kierowcą a pasażerem z przodu, zmniejszając w ten sposób ryzyko ich wzajemnego zderzenia się.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, każdy najmniejszy szczegół został dobrze przemyślany: standardowe mocowania fotelika dziecięcego iSize z mocowaniami ISOFIX i TopTether są zamontowane na skrajnych tylnych siedzeniach, a także na przednim siedzeniu pasażera. Ze względów bezpieczeństwa zainstalowano automatyczne rozpoznawanie fotelika dziecięcego, aby przednia poduszka powietrzna pasażera została na pewno wyłączona. Mata zintegrowana z powierzchnią siedziska wykrywa rozkład ciężaru na siedzeniu, aby sprawdzić, czy fotelik jest zamontowany. Specjalne foteliki dla dzieci wyposażone w transponder nie są wymagane. Aby pomieścić czwarte dziecko, na środkowym siedzeniu tylnej kanapy można zamontować podwyższenie. W ramach dodatkowej ochrony najmłodszych, przesuwane drzwi i opcjonalne elektryczne szyby w tylnej części są wyposażone w zabezpieczenia przed dziećmi.
Nowoczesne, oszczędne silniki o wysokim momencie obrotowym
W momencie wprowadzenia na rynek dostępny będzie jeden silnik wysokoprężny i jeden benzynowy, każdy w dwóch klasach mocy. Czterocylindrowe silniki wyróżniają się dużą siłą uciągu, nawet w niskim zakresie obrotów, a także zoptymalizowanymi wartościami zużycia. Aby zapewnić jeszcze lepsze przyspieszenie, na przykład podczas wyprzedzania, model z silnikiem wysokoprężnym o mocy 85 kW jest wyposażony w funkcję overpower i overtorque. Dzięki temu na krótko można uzyskać do 89 kW mocy i 295 Nm momentu obrotowego. Wszystkie silniki są połączone z funkcją ECO Start/Stop. Oprócz sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów, dwa modele wysokoprężne i mocniejszy z dwóch modeli benzynowych są również dostępne z siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią biegów (DCT).
Model | T 160 d | T 180 d | T 160 | T 180 | |
cylindry | liczba/ położenie |
4/ rzędowe | |||
Pojemność skokowa | cm3 | 1461 | 1332 | ||
moc | kW/KM | 70/95 | 85/116 | 75/102 | 96/131 |
przy | obr./min | 3750 | 3750 | 4500 | 5000 |
Maks. moment obrotowy | Nm | 260 | 270 | 200 | 240 |
obr./min | 1750 | 1750 | 1500 | 1600 | |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP | l/100 km | 5,3 – 5,9 | 5,5 – 5,9 | 6,7 – 7,2 | 6,6 – 7,3 |
Emisja CO2 w cyklu mieszanym WLTP6 | g/km | 138 – 154 | 144 -154 | 153 – 162 | 150 – 165 |
przyspieszenie 0-100 km/h |
s | 15,1-15,3 | 13,2-13,6 | 14,7 |
11,6- 12,85 |
Maks. prędkość | km/h | 164-165 | 175-177 | 168 | 183-184 |
Koncentracja na zrównoważonym rozwoju: nowy w pełni elektryczny mały van
Zrównoważony rozwój to fundament strategii biznesowej Mercedes-Benz. Kluczowym elementem jest tutaj bezemisyjna mobilność. W ramach inicjatywy „Ambition 2039” do 2039 roku firma zamierza zaoferować flotę pojazdów neutralnych, jeśli chodzi o emisję CO2 oraz pod względem istotnego wpływu na jakość powietrza w miastach. Już pod koniec tego roku Mercedes-Benz ma wprowadzić pojazdy elektryczne we wszystkich segmentach, w których marka jest obecna. Od 2025 r. wszystkie nowe architektury pojazdów będą wyposażone wyłącznie w napęd elektryczny. Klienci będą więc mieli do wyboru w pełni elektryczną alternatywę dla każdego modelu. Zrównoważony rozwój jest kluczowym aspektem rozwoju pojazdów. Dlatego platforma Klasy T została zaprojektowana z myślą o elastyczności układu napędowego, umożliwiając korzystanie zarówno z silników spalinowych, jak i napędu akumulatorowego. Podążając za eVito, eSprinterem, EQV i nadchodzącym eCitanem, przyszły EQT (obecnie wciąż w fazie rozwoju i na razie niedostępny) uzupełni gamę elektrycznych vanów i umożliwi Mercedes-Benz oferowanie zarówno klientom biznesowym, jak i prywatnym alternatywnej wersji elektrycznej w wszystkich kategoriach vanów – od najmniejszego po największy.