Specjalna wystawa „Fascynujący SL – samochód marzeń od 70 lat” będzie dostępna dla zwiedzających Muzeum Mercedes-Benz.
Dziewięć samochodów sportowych z serii SL prezentowanych na krętym odcinku w kształcie litery S, w tym najstarszy istniejący egzemplarz SL-a oraz wiele innych eksponatów: oto krótki opis nowej specjalnej wystawy pt. „Fascynujący SL – samochód marzeń od 70 lat”, która będzie czekać na gości Muzeum Mercedes-Benz. Wystawa zostanie otwarta 22 października 2021 r. i potrwa do 15 maja 2022 r.
Zobacz także:
W marcu 1952 roku – a więc prawie 70 lat temu – Mercedes-Benz zaprezentował światu model 300 SL. Jeszcze w tym samym roku ten rasowy, wyścigowy samochód sportowy wygrał szereg kluczowych wyścigów. Efekt: klienci oczekiwali, że producent zbuduje wersję seryjną. Odpowiedzią Mercedes-Benz było wprowadzenie w 1954 r. coupé 300 SL oraz bardziej luksusowego roadstera 190 SL. Od tamtej pory trwa nieprzerwana tradycja seryjnych modeli z oznaczeniem „SL”, pochodzącym od słów „super” i „lekki”.
W przyszłości Mercedes-Benz będzie nadal pisać historię sukcesu SL-a. Tymczasem w Muzeum Mercedes-Benz rusza specjalna wystawa, która „opowie” kompletną historię samochodów sportowych z tej serii. Pierwszą ideę modelu będzie reprezentować wyścigowy samochód sportowy 300 SL z 1952 r., z podwoziem o numerze 2. To najstarszy istniejący SL, który od zawsze stanowi własność firmy.
Pierwszym seryjnym SL-em był 300 SL Coupé budowany od 1954 r., czyli słynny „Gullwing”, który wystąpi na ekspozycji wraz ze wszystkimi pozostałymi generacjami SL-a. Obok prezentowane będą techniczne innowacje wprowadzane w kolejnych generacjach modelu. Atrakcyjną oprawę zapewnia nie tylko seria zakrętów układająca się w literę S, ale i kolorowy wyświetlacz pocztówek z całego świata, przedstawiających właśnie Mercedesa SL.
Pojazdy na specjalnej wystawie „Fascynujący SL – samochód marzeń od 70 lat”
Wyścigowy samochód sportowy 300 SL (W 194), podwozie numer 2, 1952 r.
Sukces od samego początku: po II wojnie światowej Mercedes-Benz powrócił do świata międzynarodowego sportu motorowego wraz z wyścigowym samochodem sportowym 300 SL (W 194). Wyniki były imponujące: potrójne zwycięstwo w Bernie, podwójne zwycięstwa w Le Mans i Carrera Panamericana w Meksyku, poczwórne zwycięstwo na torze Nürburgring. Prezentowany egzemplarz ma numer identyfikacyjny 194 010 00002/52 i jest najstarszym na świecie istniejącym SL-em – pozostaje w posiadaniu firmy od 1952 r.
300 SL Coupé (W 198), 1955 r.
Samochód marzeń aż do dziś: połączenie zjawiskowego designu i nie mniej zjawiskowej techniki sprawiło, że 300 SL, zaprezentowany w Nowym Jorku w lutym 1954 r., był samochodem naprawdę fascynującym. Jego unoszone do góry drzwi (stąd przydomki „Gullwing” – skrzydło mewy – i „Papillon”, czyli motyl) nie miały celu estetycznego, lecz stanowiły wymóg techniczny. Rurowa klatka bezpieczeństwa na progach była tak wysoka, że montaż konwencjonalnych drzwi okazał się po prostu niemożliwy.
190 SL (W 121), 1959 r.
Wygodna, sportowa jazda pod gołym niebem: to krótka charakterystyka Mercedesa SL od czasów 190 SL. Zaprezentowano go w Nowym Jorku w 1954 r. razem z 300 SL Coupé. Jako roadster z otwieranym dachem 190 SL stanowił doskonałe uzupełnienie gamy modelowej od chwili rynkowego debiutu w 1955 r. Zarówno te pojazdy, jak i 300 SL Roadster powstały z inicjatywy amerykańskiego importera Maximiliana E. Hoffmana. W sumie 190 SL powstał w 25 881 egzemplarzach.
300 SL Roadster (W 198), 1961 r.
Wyścigowe geny i urok otwartego samochodu sportowego: Mercedes-Benz 300 SL Roadster oba te aspekty łączył w perfekcyjnych proporcjach. Zadebiutował na targach w Genewie w marcu 1957 r. jako następca wersji coupé. Korzystał z bardziej wyrafinowanego podwozia, a później został wyposażony w hamulce tarczowe i odlewaną aluminiową skrzynię korbową. To za kierownicą 300 SLS wywodzącego się z wersji seryjnej tego modelu Paul O’Shea wygrał amerykańskie mistrzostwa aut sportowych 1957 w kategorii D.
230 SL (W 113), 1965 r.
Podczas salonu samochodowego w Genewie w 1963 r. Mercedes-Benz pokazał światu model 230 SL z serii W 113. Zaprojektowano go jako wygodny, dwumiejscowy samochód turystyczny o wysokich osiągach, który zastąpił oba modele z serii SL: 190 SL (W 121) oraz 300 SL Roadster (W 198). Kształt opcjonalnego hardtopu nawiązywał do dachów azjatyckich świątyń, przez co samochód szybko zyskał przydomek Pagoda. Był to pierwszy na świecie samochód osobowy z otwartym dachem i tzw. bezpiecznym nadwoziem.
500 SL (R 107), 1982 r.
Elegancja i polot – oto cechy SL-a z serii R 107. Jego premiera odbyła się 50 lat temu, wiosną 1971 r. Po raz pierwszy w historii modelu do wyboru były też wersje z 8-cylindrowym silnikiem. Dzięki ponad 18-letniej „karierze” seria R 107 należy do najdłużej produkowanych Mercedesów.
SL 500 „SL Edition” (R 129), 2000 r.
Innowator: Mercedes-Benz pokazał SL-a z serii R 129 podczas salonu samochodowego w Genewie w 1989 r. Stylowy, a zarazem niezwykle harmonijny design jest niezmiennie uważany za arcydzieło działu projektowego pod kierownictwem Bruno Sacco. SL R129 ustanowił również nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa: kluczowymi cechami były automatyczny podnoszony pałąk i zintegrowane siedzenia pochłaniające energię. Prezentowany egzemplarz to „SL Edition” z roku 2000.
SL 500 (R 230), 2001 r.
Generacja R 230 zadebiutowała w 2001 r. Jej najbardziej zjawiskową innowacją był składany dach typu Vario, wykonany ze stalowych paneli: w ciągu zaledwie 16 sekund pojazd mógł zamienić się z roadstera w coupé lub odwrotnie. Swoim designem R 230 łączył tradycję z przyszłością, m.in. za sprawą efektownych wlotów powietrza w przednich błotnikach i smukłych profili bocznych, które przywodziły na myśl legendarny model 300 SL z serii W 198.
SL 500 „Mille Miglia 417” (R 231), 2015 r.
W styczniu 2012 r. Mercedes-Benz SL obchodził swoje 60. urodziny. Rocznica ta zbiegła się z debiutem serii modelowej R 231. Jednym z celów inżynierów odpowiadających za nową konstrukcję było zmniejszenie masy własnej samochodu. R 231 otrzymał aluminiową karoserię oraz pokrywę bagażnika ze stali i tworzywa sztucznego. Lista wyposażenia obejmowała liczne nieoferowane wcześniej systemy z zakresu aktywnego bezpieczeństwa oraz komfortu.