Nowy Mercedes-Benz GLC będzie wkrótce dostępny w siedmiu wersjach silnikowych, benzynowych i wysokoprężnych – z układem miękkiej hybrydy oraz jako hybrydy plug-in.
Rozwijają one moc maksymalną/systemową od 204 do 381 KM. Odmiany plug-in w trybie całkowicie elektrycznym mogą pokonać na jednym ładowaniu dystans ponad 100 km (WLTP). Nadwozie nowego GLC, o 6 cm dłuższe niż poprzedniej generacji, z jednej strony podkreśla jego dynamiczny design, a z drugiej przyczynia się do uzyskania bardzo dobrej efektywności aerodynamicznej (współczynnik oporu powietrza wynosi 0,29).
Zobacz także:
LEXUS: PRZEDPREMIEROWE POKAZY NOWEGO RX OD 19 WRZEŚNIA
Kluczowe wymiary podkreślają jeszcze bardziej dynamiczny wygląd nowego GLC. Z długością 4716 mm najnowsza generacja jest o 60 mm dłuższa od swojego poprzednika. Wysokość zmalała o 4 mm, do 1640 mm. Rozstaw kół wzrósł o 6 mm z przodu (do 1627 mm) i o 23 mm z tyłu (do 1640 mm). Zwiększona długość samochodu częściowo przypada na rozstaw osi (plus 15 mm, do 2888 mm), zapewniając podróżującym mnóstwo swobody.
Szerokość SUV-a pozostała taka sama i wynosi 1890 mm. Nowe lusterka boczne w znacznym stopniu wpływają na efektywność aerodynamiczną. Minimalny współczynnik oporu powietrza nowego GLC w jego najlepszej aerodynamicznie konfiguracji wynosi teraz Cd = 0,29, czyli o dwie setne mniej niż poprzednika (Cd = 0,31).
Pojemność bagażnika korzysta z większego tylnego nawisu – wynosi 620 litrów, czyli aż o 70 l więcej niż w poprzedniku. Oparcie tylnej kanapy można złożyć w proporcji 40:20:40, a także ustawić w bardziej stromej pozycji. W nowej generacji roletę można schować pod podłogą bagażnika, a siatkę rozdzielającą – w specjalnej torbie.
Kluczowe wymiary nowego GLC
GLC | Nowa generacja (X 254) | Poprzednik | Różnica |
Wymiary zewnętrzne (mm) | |||
Długość | 4716 | 4656 | +60 |
Szerokość | 1890 | 1890 | 0 |
Szerokość z lusterkami | 2075 | 2096 | -21 |
Wysokość | 1640 | 1644 | -4 |
Rozstaw osi | 2888 | 2873 | +15 |
Rozstaw kół (przód) | 1627 | 1621 | +6 |
Rozstaw kół (tył) | 1640 | 1617 | +23 |
Wymiary wnętrza (mm) | |||
Maksymalna przestrzeń nad głową z przodu, kierowca | 1048 | 1064 | -16 |
Przestrzeń nad głową z tyłu | 1007 | 1006 | +2 |
Przestrzeń na nogi z przodu | 1036 | 1037 | -1 |
Przestrzeń na nogi z tyłu | 950 | 948 | +2 |
Przestrzeń na wysokości łokci z przodu | 1499 | 1499 | 0 |
Przestrzeń na wysokości łokci z tyłu | 1480 | 1474 | +6 |
Przestrzeń na wysokości ramion z przodu | 1456 | 1455 | +1 |
Przestrzeń na wysokości ramion z tyłu | 1438 | 1436 | +2 |
Pojemność bagażnika (VDA), w litrach | 620 | 550 | +70 |
Menu przyczepy i planowanie trasy holowania
GLC jest popularnym SUV-em do holowania przyczepy, a nowa generacja modelu została do tego celu dodatkowo przygotowana. Dwie najważniejsze nowości w tym zakresie to nowe menu przyczepy i planowanie trasy holowania w systemie MBUX. Napęd na wszystkie koła 4MATIC zapewnia doskonałą przyczepność na każdej nawierzchni. Podczas holowania aktywowana jest stabilizacja przyczepy ESP. Opcjonalny hak holowniczy jest sterowany w pełni elektrycznie. Obraz z kamery cofania obejmuje hak i obszar bezpośrednio za nim, dzięki czemu proces podczepiania przyczepy można obserwować na centralnym wyświetlaczu. Z kolei opcjonalny Asystent manewrowania z przyczepą sprawia, że jest ono jeszcze łatwiejsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze. System automatycznie reguluje kąt skrętu holującego samochodu do prędkości 5 km/h i nachylenia drogi do 15 procent.
GLC 200 4MATIC | GLC 300 4MATIC | GLC 220 d 4MATIC | GLC 300 d 4MATIC | |
Dopuszczalne obciążenie haka (kg) | 100 | 100 | 100 | 100 |
Maksymalny uciąg (masa przyczepy z hamulcem; kg) | 2400 | 2400 | 2500 | 2500 |
Gama silnikowa nowego GLC
Paleta napędów dostępnych w nowym GLC obejmuje 4-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne, oferowane z układem miękkiej hybrydy (ang. plug-in) lub jako hybrydy plug-in.
Jednostki wysokoprężne OM 654 M z rozrusznikoalternatorem (ISG) drugiej generacji oraz 48-woltową instalacją elektryczną przodują w dziedzinie efektywności, którą zwiększają rekuperacja oraz możliwość „żeglowania”. Elektryczne wsparcie zapewnia tu do 17 kW dodatkowej mocy, a skuteczne oczyszczanie spalin odbywa się dzięki połączeniu katalizatora NOx, filtra cząstek stałych DPF oraz dwóch katalizatorów SCR.
Silniki benzynowe M 254 z ISG drugiej generacji łączą wszystkie innowacje modułowej rodziny 4- i 6-cylindrowych jednostek benzynowych i wysokoprężnych Mercedes-Benz, w tym powłokę cylindrów NANOSLIDE, honowanie cylindrów CONICSHAPE oraz układ oczyszczania spalin umieszczony bezpośrednio przy silniku. ISG zapewnia do 17 kW dodatkowej mocy oraz do 200 Nm dodatkowego momentu obrotowego i umożliwia realizację hybrydowych funkcji napędu, takich jak wspomaganie podczas przyspieszania, rekuperacja oraz „żeglowanie”. To sprawia, że benzynowe motory są bardzo oszczędne. Segmentowa turbosprężarka o podwójnym przepływie została całkowicie przeprojektowana, aby zapewnić jeszcze bardziej błyskawiczną reakcję. Stanowi ona wynik współpracy działu rozwoju turbosprężarek Mercedes-Benz z inżynierami zespołu Formuły 1 Mercedes-AMG Petronas.
GLC będzie także dostępny z czwartą generacją hybrydowego napędu plug-in na trzech poziomach mocy, z bardziej kompaktowym układem wysokiego napięcia. Ponadto wyższe napięcie systemowe zwiększa moc napędu bez konieczności stosowania przewodów o większych przekrojach. Szczytowy moment obrotowy 440 Nm silnika elektrycznego jest dostępny praktycznie od zera, co zapewnia dużą zwinność podczas ruszania i umożliwia dynamiczną jazdę. W trybie w pełni elektrycznym można poruszać się do prędkości 140 km/h. Wysokonapięciowy akumulator o pojemności 31,2 kWh ma wewnętrzny układ chłodzenia i na życzenie może być szybko ładowany prądem stałym (DC), z mocą do 60 kW. Standardowa ładowarka AC pozwala na ładowanie baterii prądem przemiennym z mocą 11 kW.
Z mocą systemową do 381 KM i zasięgiem w trybie całkowicie elektrycznym przekraczającym 100 kilometrów (WLTP) hybrydowe wersje plug-in nowego GLC w wielu przypadkach i przez wiele dni będą jeździć po drogach czysto elektrycznie, bez użycia silnika spalinowego. Niezależnie od tego, czy z jednym z dwóch silników benzynowych, czy z silnikiem Diesla – jako hybryda plug-in GLC jest nie tylko bardzo efektywny, ale też niezwykle dynamiczny.
Wszystkie warianty nowego GLC wyposażono w najnowszy napęd na cztery koła 4MATIC. Nowa konstrukcja napędu przedniej osi umożliwia przenoszenie wyższych poziomów momentu obrotowego, z zachowaniem idealnego dla dynamiki jazdy rozkładu między osiami. Układ jest również lżejszy od stosowanego w poprzedniku. Nowa skrzynia rozdzielcza dodatkowo zmniejsza straty tarcia. Została zaopatrzona w zamknięty obieg oleju i nie wymaga żadnych dodatkowego osprzętu z zakresu chłodzenia.
Gama wersji mild hybrid
GLC 200 4MATIC | GLC 300 4MATIC | GLC 220 d 4MATIC | GLC 300 d 4MATIC | ||
Pojemność skokowa | ccm | 1999 | 1999 | 1993 | 1993 |
Moc maks. | kW/KM | 150/204 | 190/258 | 145/197 | 198/269 |
Dodatkowa moc z silnika elektr. | kW/KM | 17/23 | 17/23 | 17/23 | 17/23 |
Maks. moment obrotowy | Nm | 320 | 400 | 440 | 550 |
Dod. moment obr. z silnika elektr. | Nm | 200 | 200 | 200 | 200 |
Zużycie paliwa w cyklu miesz. (WLTP) | l/100 km | 7,3-8,2 | 7,3-8,2 | 5,2-5,9 | 5,6-6,2 (dane wstępne) |
Emisja CO2 w cyklu miesz. (WLTP) | g/km | 167-186 | 167-186 | 136-155 | 146-163 (dane wstępne) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 7,8 | 6,2 | 8,0 | 6,3 |
Prędkość maksymalna | km/h | 221 | 240 | 219 | 243 |
Cena od | zł | 240 100 | 289 700 | 249 900 | nieustalona |
Gama wersji plug-in
GLC 300 e 4MATIC | GLC 400 e 4MATIC | GLC 300 de 4MATIC | ||
Pojemność skokowa | ccm | 1999 | 1999 | 1993 |
Moc maks. silnika spalinowego | kW/KM | 150/204 | 185/252 | 145/197 |
przy | obr./min | 6100 | 5800 | 3600 |
Maks. moment obrotowy silnika spalinowego | Nm | 320 | 400 | 440 |
przy | obr./min | 2000-4000 | 2000-3200 | 1800-2800 |
Moc maks. silnika elektrycznego | kW/KM | 100/136 | 100/136 | 100/136 |
Maks. moment obrotowy silnika elektrycznego | Nm | 440 | 440 | 440 |
Moc systemowa | kW/KM | 230/313 | 280/381 | 245/335 |
Systemowy moment obrotowy | Nm | 550 | 650 | 750 |
Pojemność akumulatora | kWh | 31,2 | 31,2 | 31,2 |
Zużycie paliwa w cyklu miesz. (WLTP; dane wstępne) | l/100 km | 0,5-0,6 | 0,5-0,6 | 0,4-0,5 |
Emisja CO2 w cyklu miesz. (WLTP; dane wstępne) | g/km | 12-15 | 12-15 | 11-14 |
Zużycie energii elektr. w cyklu mieszanym, ważone (WLTP; dane wstępne) | kWh/100 km | 20,4-22,5 | 20,4-22,5 | 20,5-22,9 |
Zasięg w trybie całkowicie elektr., EAER (WLTP; dane wstępne) | km | 118-130 | 118-130 | 112-128 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 6,7 | 5,6 | 6,4 |
Prędkość maksymalna | km/h | 218 | 237 | 217 |
Prędkość maksymalna w trybie elektr. | km/h | 140 | 140 | 140 |
Cena od | zł | nieustalona | nieustalona | nieustalona |