MERCEDES-BENZ: NOWY GLC W LICZBACH – NADWOZIE, WNĘTRZE I NAPĘDY

Nowy Mercedes-Benz GLC będzie wkrótce dostępny w siedmiu wersjach silnikowych, benzynowych i wysokoprężnych – z układem miękkiej hybrydy oraz jako hybrydy plug-in.

Rozwijają one moc maksymalną/systemową od 204 do 381 KM. Odmiany plug-in w trybie całkowicie elektrycznym mogą pokonać na jednym ładowaniu dystans ponad 100 km (WLTP). Nadwozie nowego GLC, o 6 cm dłuższe niż poprzedniej generacji, z jednej strony podkreśla jego dynamiczny design, a z drugiej przyczynia się do uzyskania bardzo dobrej efektywności aerodynamicznej (współczynnik oporu powietrza wynosi 0,29).


Zobacz także:

LEXUS: PRZEDPREMIEROWE POKAZY NOWEGO RX OD 19 WRZEŚNIA

PREMIERY


 

Kluczowe wymiary podkreślają jeszcze bardziej dynamiczny wygląd nowego GLC. Z długością 4716 mm najnowsza generacja jest o 60 mm dłuższa od swojego poprzednika. Wysokość zmalała o 4 mm, do 1640 mm. Rozstaw kół wzrósł o 6 mm z przodu (do 1627 mm) i o 23 mm z tyłu (do 1640 mm). Zwiększona długość samochodu częściowo przypada na rozstaw osi (plus 15 mm, do 2888 mm), zapewniając podróżującym mnóstwo swobody.

Szerokość SUV-a pozostała taka sama i wynosi 1890 mm. Nowe lusterka boczne w znacznym stopniu wpływają na efektywność aerodynamiczną. Minimalny współczynnik oporu powietrza nowego GLC w jego najlepszej aerodynamicznie konfiguracji wynosi teraz Cd = 0,29, czyli o dwie setne mniej niż poprzednika (Cd = 0,31).

Pojemność bagażnika korzysta z większego tylnego nawisu – wynosi 620 litrów, czyli aż o 70 l więcej niż w poprzedniku. Oparcie tylnej kanapy można złożyć w proporcji 40:20:40, a także ustawić w bardziej stromej pozycji. W nowej generacji roletę można schować pod podłogą bagażnika, a siatkę rozdzielającą – w specjalnej torbie.

Kluczowe wymiary nowego GLC

GLC Nowa generacja (X 254) Poprzednik Różnica
Wymiary zewnętrzne (mm)
Długość 4716 4656 +60
Szerokość 1890 1890 0
Szerokość z lusterkami 2075 2096 -21
Wysokość 1640 1644 -4
Rozstaw osi 2888 2873 +15
Rozstaw kół (przód) 1627 1621 +6
Rozstaw kół (tył) 1640 1617 +23
Wymiary wnętrza (mm)
Maksymalna przestrzeń nad głową z przodu, kierowca 1048 1064 -16
Przestrzeń nad głową z tyłu 1007 1006 +2
Przestrzeń na nogi z przodu 1036 1037 -1
Przestrzeń na nogi z tyłu 950 948 +2
Przestrzeń na wysokości łokci z przodu 1499 1499 0
Przestrzeń na wysokości łokci z tyłu 1480 1474 +6
Przestrzeń na wysokości ramion z przodu 1456 1455 +1
Przestrzeń na wysokości ramion z tyłu 1438 1436 +2
Pojemność bagażnika (VDA), w litrach 620 550 +70

Menu przyczepy i planowanie trasy holowania

GLC jest popularnym SUV-em do holowania przyczepy, a nowa generacja modelu została do tego celu dodatkowo przygotowana. Dwie najważniejsze nowości w tym zakresie to nowe menu przyczepy i planowanie trasy holowania w systemie MBUX. Napęd na wszystkie koła 4MATIC zapewnia doskonałą przyczepność na każdej nawierzchni. Podczas holowania aktywowana jest stabilizacja przyczepy ESP. Opcjonalny hak holowniczy jest sterowany w pełni elektrycznie. Obraz z kamery cofania obejmuje hak i obszar bezpośrednio za nim, dzięki czemu proces podczepiania przyczepy można obserwować na centralnym wyświetlaczu. Z kolei opcjonalny Asystent manewrowania z przyczepą sprawia, że jest ono jeszcze łatwiejsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze. System automatycznie reguluje kąt skrętu holującego samochodu do prędkości 5 km/h i nachylenia drogi do 15 procent.

  GLC 200 4MATIC GLC 300 4MATIC GLC 220 d 4MATIC GLC 300 d 4MATIC
Dopuszczalne obciążenie haka (kg) 100 100 100 100
Maksymalny uciąg (masa przyczepy z hamulcem; kg) 2400 2400 2500 2500

Gama silnikowa nowego GLC

Paleta napędów dostępnych w nowym GLC obejmuje 4-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne, oferowane z układem miękkiej hybrydy (ang. plug-in) lub jako hybrydy plug-in.

Jednostki wysokoprężne OM 654 M z rozrusznikoalternatorem (ISG) drugiej generacji oraz 48-woltową instalacją elektryczną przodują w dziedzinie efektywności, którą zwiększają rekuperacja oraz możliwość „żeglowania”. Elektryczne wsparcie zapewnia tu do 17 kW dodatkowej mocy, a skuteczne oczyszczanie spalin odbywa się dzięki połączeniu katalizatora NOx, filtra cząstek stałych DPF oraz dwóch katalizatorów SCR.

Silniki benzynowe M 254 z ISG drugiej generacji łączą wszystkie innowacje modułowej rodziny 4- i 6-cylindrowych jednostek benzynowych i wysokoprężnych Mercedes-Benz, w tym powłokę cylindrów NANOSLIDE, honowanie cylindrów CONICSHAPE oraz układ oczyszczania spalin umieszczony bezpośrednio przy silniku. ISG zapewnia do 17 kW dodatkowej mocy oraz do 200 Nm dodatkowego momentu obrotowego i umożliwia realizację hybrydowych funkcji napędu, takich jak wspomaganie podczas przyspieszania, rekuperacja oraz „żeglowanie”. To sprawia, że benzynowe motory są bardzo oszczędne. Segmentowa turbosprężarka o podwójnym przepływie została całkowicie przeprojektowana, aby zapewnić jeszcze bardziej błyskawiczną reakcję. Stanowi ona wynik współpracy działu rozwoju turbosprężarek Mercedes-Benz z inżynierami zespołu Formuły 1 Mercedes-AMG Petronas.

GLC będzie także dostępny z czwartą generacją hybrydowego napędu plug-in na trzech poziomach mocy, z bardziej kompaktowym układem wysokiego napięcia. Ponadto wyższe napięcie systemowe zwiększa moc napędu bez konieczności stosowania przewodów o większych przekrojach. Szczytowy moment obrotowy 440 Nm silnika elektrycznego jest dostępny praktycznie od zera, co zapewnia dużą zwinność podczas ruszania i umożliwia dynamiczną jazdę. W trybie w pełni elektrycznym można poruszać się do prędkości 140 km/h. Wysokonapięciowy akumulator o pojemności 31,2 kWh ma wewnętrzny układ chłodzenia i na życzenie może być szybko ładowany prądem stałym (DC), z mocą do 60 kW. Standardowa ładowarka AC pozwala na ładowanie baterii prądem przemiennym z mocą 11 kW.

Z mocą systemową do 381 KM i zasięgiem w trybie całkowicie elektrycznym przekraczającym 100 kilometrów (WLTP) hybrydowe wersje plug-in nowego GLC w wielu przypadkach i przez wiele dni będą jeździć po drogach czysto elektrycznie, bez użycia silnika spalinowego. Niezależnie od tego, czy z jednym z dwóch silników benzynowych, czy z silnikiem Diesla – jako hybryda plug-in GLC jest nie tylko bardzo efektywny, ale też niezwykle dynamiczny.

Wszystkie warianty nowego GLC wyposażono w najnowszy napęd na cztery koła 4MATIC. Nowa konstrukcja napędu przedniej osi umożliwia przenoszenie wyższych poziomów momentu obrotowego, z zachowaniem idealnego dla dynamiki jazdy rozkładu między osiami. Układ jest również lżejszy od stosowanego w poprzedniku. Nowa skrzynia rozdzielcza dodatkowo zmniejsza straty tarcia. Została zaopatrzona w zamknięty obieg oleju i nie wymaga żadnych dodatkowego osprzętu z zakresu chłodzenia.

Gama wersji mild hybrid

    GLC 200 4MATIC GLC 300 4MATIC GLC 220 d 4MATIC GLC 300 d 4MATIC
Pojemność skokowa ccm 1999 1999 1993 1993
Moc maks. kW/KM 150/204 190/258 145/197 198/269
Dodatkowa moc z silnika elektr. kW/KM 17/23 17/23 17/23 17/23
Maks. moment obrotowy Nm 320 400 440 550
Dod. moment obr. z silnika elektr. Nm 200 200 200 200
Zużycie paliwa w cyklu miesz. (WLTP) l/100 km 7,3-8,2 7,3-8,2 5,2-5,9 5,6-6,2 (dane wstępne)
Emisja CO2 w cyklu miesz. (WLTP) g/km 167-186 167-186 136-155 146-163 (dane wstępne)
Przyspieszenie 0-100 km/h s 7,8 6,2 8,0 6,3
Prędkość maksymalna km/h 221 240 219 243
Cena od 240 100 289 700 249 900 nieustalona

Gama wersji plug-in

    GLC 300 e 4MATIC GLC 400 e 4MATIC GLC 300 de 4MATIC
Pojemność skokowa ccm 1999 1999 1993
Moc maks. silnika spalinowego kW/KM 150/204 185/252 145/197
przy obr./min 6100 5800 3600
Maks. moment obrotowy silnika spalinowego Nm 320 400 440
przy obr./min 2000-4000 2000-3200 1800-2800
Moc maks. silnika elektrycznego kW/KM 100/136 100/136 100/136
Maks. moment obrotowy silnika elektrycznego Nm 440 440 440
Moc systemowa kW/KM 230/313 280/381 245/335
Systemowy moment obrotowy Nm 550 650 750
Pojemność akumulatora kWh 31,2 31,2 31,2
Zużycie paliwa w cyklu miesz. (WLTP; dane wstępne) l/100 km 0,5-0,6 0,5-0,6 0,4-0,5
Emisja CO2 w cyklu miesz. (WLTP; dane wstępne) g/km 12-15 12-15 11-14
Zużycie energii elektr. w cyklu mieszanym, ważone (WLTP; dane wstępne) kWh/100 km 20,4-22,5 20,4-22,5 20,5-22,9
Zasięg w trybie całkowicie elektr., EAER (WLTP; dane wstępne) km 118-130 118-130 112-128
Przyspieszenie 0-100 km/h s 6,7 5,6 6,4
Prędkość maksymalna km/h 218 237 217
Prędkość maksymalna w trybie elektr. km/h 140 140 140
Cena od nieustalona nieustalona nieustalona