MERCEDES-BENZ: NOWY GLC COUPE PRZEBOJEM W RODZINIE SUV-ÓW

Nowy GLC Coupé, jako usportowiona odmiana SUV-a GLC, wzbogaca bestsellerową serię modelową Mercedes-Benz.

GLC Coupé łączy usportowiony charakter z wysoką efektywnością. Wszystkie warianty korzystają z napędu elektrycznego – jako miękkie hybrydy, z instalacją 48 V i zintegrowanym rozrusznikoalternatorem na potrzeby zwiększenia osiągów oraz odzyskiwania energii, lub jako hybrydy plug-in, z zasięgiem w trybie całkowicie elektrycznym dopasowanym do codziennych potrzeb.


Zobacz także:

PEUGEOT: NOWY 408 JUŻ W POLSKICH SALONACH
 

PREMIERY


 

Nowa generacja modelu czuje się jak w domu w różnych warunkach – zarówno na asfalcie, jak i poza utwardzonymi drogami. Standardowa specyfikacja obejmuje sportowe zawieszenie. Dzięki opcjonalnej skrętnej tylnej osi, z maksymalnym kątem skrętu tylnych kół wynoszącym 4,5°, samochód jest jeszcze zwrotniejszy. Na życzenie dostępny będzie pakiet z zawieszeniem pneumatycznym AIRMATIC. W terenie GLC Coupé przekonuje przydatnymi rozwiązaniami, takim jak napęd na wszystkie koła 4MATIC czy w pełni elektryczny tryb terenowy w hybrydach plug-in. Wygodę dodatkowo zwiększają wtedy widok parametrów off-roadowych oraz wirtualna maska – jako element zestawu kamer 360°.

Wysokie standardy nowego GLC Coupé są widoczne w każdym detalu. Osprzęt i oprogramowanie najnowszej generacji systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX (Mercedes-Benz User Experience) zapewniają jeszcze łatwiejszą obsługę. Dwa wyświetlacze LCD z wysokiej jakości grafiką przedstawiają informacje w uporządkowany sposób. Na życzenie dostępna jest rozszerzona rzeczywistość MBUX dla nawigacji – centralny wyświetlacz pokazuje wówczas widok z zewnętrznej kamery i nakłada na niego wirtualne wskazówki, takie jak zalecenia zmiany pasa ruchu czy numery domów. Znacznie ułatwia to korzystanie z nawigacji, zwłaszcza w obszarze zabudowanym.

Intuicyjny asystent głosowy „Hej Mercedes” jeszcze lepiej odpowiada na naturalnie formułowane polecenia i preferencje użytkownika. Usługi strumieniowego przesyłania muzyki można harmonijnie zintegrować z systemem MBUX wraz z osobistymi ustawieniami, co pozwala użytkownikom cieszyć się dostępem do spersonalizowanej bazy muzycznej. Dodatkowych informacji dostarcza przewodnik audio Tourguide – w odpowiedzi na komendę „Hej Mercedes, uruchom Tourguide” system operacyjny MBUX odczyta informacje o interesujących miejscach na trasie (dostępność uzależniona od rynku). Z kolei funkcja MBUX Smart Home zapewnia dostęp do systemów inteligentnego domu, np. w celu regulacji temperatury, oświetlenia, żaluzji czy urządzeń elektrycznych.

Design: wyrazista przejrzystość i emocje

Do cech, które najpełniej definiują nowego GLC Coupé, należy jego sportowa sylwetka. Model jest przy tym natychmiast rozpoznawalny jako członek rodziny SUV-ów Mercedes-Benz. Standardowe wyposażenie obejmuje linię zewnętrzną AVANTGARDE z 18-calowymi obręczami kół z lekkich stopów oraz pakiet Chrom. Szerokość samochodu optycznie podkreśla płynne przejście od reflektorów do osłony chłodnicy. Seryjna specyfikacja obejmuje gwiezdny wzór na osłonie osłony chłodnicy.

Wnętrze: nowoczesne i sportowe

Również kabina nowego GLC Coupé jest standardowo wykończona w nowoczesnej linii AVANTGARDE. Kokpit ma przejrzystą strukturę. Jego górna część, o profilu przypominającym skrzydło samolotu, wyróżnia się nowymi, spłaszczonymi otworami wentylacyjnymi. Dolna partia harmonijnie przechodzi w zakrzywioną konsolę środkową. 12,3-calowy wyświetlacz LCD przed oczami kierowcy wydaje się swobodnie unosić nad profilem skrzydła. Centralny ekran o przekątnej 11,9 cala, podobnie jak deska rozdzielcza, został lekko nachylony w stronę kierowcy.

Nowoczesny design paneli drzwi stanowi kontynuację wyprofilowania deski rozdzielczej. Do jej wykończenia nawiązuje metalizowany element, który może służyć jako uchwyt. Nowością jest moduł sterowania fotelem, który wygląda, jakby był zawieszony ponad powierzchnią panelu.

Koncepcja wymiarów i praktyczne detale zapewniające wygodę na co dzień

Dynamiczny i muskularny wygląd nowego GLC Coupé podkreślają wymiary nadwozia. Nowa generacja mierzy 4763 mm długości i jest o 31 mm dłuższa oraz o 5 mm wyższa od poprzednika. Rozstaw kół wzrósł o 6 mm z przodu (do 1627 mm) i o 23 mm z tyłu (do 1640 mm). Zwiększenie długości przypada zarówno na rozstaw osi, jak i na nawisy. Szerokość pozostała bez zmian – wynosi 1890 mm.

Z jeszcze większym niż wcześniej bagażnikiem GLC Coupé jest gotowy na wielkie wyprawy – jego pojemność sięga od 545 litrów (o 45 l więcej niż w poprzedniku) do 1490 litrów (+90 l) w miękkich hybrydach oraz od 390 do 1335 litrów w hybrydach plug-in. Do standardowego wyposażenia należy elektrycznie sterowana tylna pokrywa EASY-PACK.

Znacząco udoskonalona aerodynamika

W najbardziej korzystnej aerodynamicznie konfiguracji minimalny współczynnik oporu powietrza nowego GLC Coupé wynosi zaledwie Cd = 0,27 wobec 0,30 w przypadku poprzednika. Projektanci zoptymalizowali samochód pod kątem oporu aerodynamicznego i szumu wiatru, korzystając z rozbudowanych cyfrowych symulacji przepływu (CFD – obliczeniowa mechanika płynów), a także testów w tunelu aeroakustycznym.

Nowy GLC Coupé to przyjemnie cichy samochód o nieinwazyjnym brzmieniu oraz niskim poziomie hałasu toczenia i wiatru. Efekt ten uzyskano dzięki akustycznej optymalizacji karoserii i wyrafinowanej izolacji akustycznej. Seryjne wyposażenie obejmuje membranę akustyczną w przedniej szybie. Jeszcze wyższe wymagania w zakresie komfortu spełniają opcjonalnie dostępne dźwiękochłonne szyby termoizolacyjne. Nowością na liście dodatków GLC Coupé jest panoramiczny dach, który po otwarciu ma znacznie większy otwór – o 6 cm dłuższy niż w GLC. W przypadku silnego nasłonecznienia okno dachowe można zasłonić seryjnie montowaną roletą.

Wyposażenie z zakresu komfortu: udoskonalone detale

ENERGIZING – tak nazywa się koncepcja, w ramach której Mercedes-Benz łączy działanie wybranych układów z zakresu komfortu. Opcjonalny pakiet ENERGIZING Plus oferuje do siedmiu specjalnych programów, które nadają wnętrzu GLC Coupé określoną atmosferę, np. orzeźwiającą w przypadku zmęczenia lub relaksującą w przypadku podwyższonego poziomu stresu. Wirtualny trener ENERGIZING COACH sugeruje odpowiedni program na podstawie danych pojazdu i podróży. A jeśli kierowca nosi odpowiedni smartwatch, w swoim inteligentnym algorytmie trener uwzględnia nawet informacje o jego parametrach życiowych oraz aktualnym samopoczuciu.

W skład pakietu ENERGIZING Plus wchodzi AIR-BALANCE – funkcja zapewniająca indywidualne, subtelne doznania zapachowe w kabinie. Jednocześnie powietrze zewnętrzne i wewnętrzne jest jonizowane oraz filtrowane. System ENERGIZING AIR CONTROL stale monitoruje jakość powietrza we wnętrzu samochodu, korzystając z czujników jakości powietrza oraz drobnych cząstek. W przypadku przekroczenia określonych progów przełącza klimatyzację w tryb obiegu zamkniętego. Dwustopniowa koncepcja filtra może dodatkowo wychwytywać z powietrza drobny pył i dużą część zanieczyszczeń.

Silniki: zelektryfikowane jednostki o czterech cylindrach

Nowy GLC Coupé jest dostępny z jednostkami spalinowymi z układem miękkiej hybrydy, ze zintegrowanym rozrusznikoalternatorem (ISG) drugiej generacji oraz 48-woltową pokładową instalacją elektryczną. ISG wspomaga silnik spalinowy, zwłaszcza przy niskich prędkościach obrotowych, i w połączeniu z turbosprężarką zapewnia wysoką moc, a instalacja 48 V obsługuje funkcje hybrydowe, takie jak żeglowanie, dodatkowa siła napędowa oraz odzyskiwanie energii, zwiększając efektywność. ISG sprawia również, że silnik spalinowy błyskawicznie się uruchamia, a działanie funkcji start/stop jest ledwie wyczuwalne.

Trzy kolejne warianty silnikowe to hybrydy plug-in. Ich zasięg w trybie wyłącznie elektrycznym jest wystarczający, aby sprostać codziennym potrzebom. Udoskonalony program jazdy hybrydowej rezerwuje tryb elektryczny dla najbardziej odpowiednich odcinków trasy. Priorytetem jest na przykład korzystanie z silnika elektrycznego podczas podróży po obszarach miejskich. Niezależnie od tego, czy chodzi o wariant benzynowy czy wysokoprężny, GLC Coupé z hybrydowym napędem plug-in łączy wysoką dynamikę z efektywnością. Wysokonapięciowy akumulator o pojemności 31,2 kWh stanowi autorski projekt Mercedes-Benz. Pełne naładowanie baterii za pomocą opcjonalnej ładowarki prądu stałego (DC) o mocy 60 kW trwa około 30 minut. Standardowe wyposażenie obejmuje trójfazową ładowarkę AC o mocy 11 kW.

Zawieszenie: zwrotność i bezpieczeństwo

Dynamicznie zestrojone zawieszenie nowego GLC Coupé opiera się na nowym układzie czterowahaczowym z przodu oraz wielowahaczowej konstrukcji z tyłu, montowanej do ramy pomocniczej. Hybrydy plug-in są standardowo wyposażone w zawieszenie pneumatyczne i kontrolę prześwitu tylnej osi, a pozostałe odmiany otrzymują zawieszenie sportowe. Standardem wszystkich wersji jest układ kierowniczy z przekładnią o zmiennym przełożeniu. Na życzenie nowy GLC Coupé jest dostępny z zawieszeniem pneumatycznym AIRMATIC oraz skrętną tylną osią z kątem skrętu tylnych kół do 4,5°. AIRMATIC zapewnia bezstopniową regulację tłumienia dla faz kompresji i odbicia amortyzatorów. Z kolei skrętna tylna oś zmniejsza średnicę zawracania o 90 cm, do 10,9 m. Przy prędkości poniżej 60 km/h tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do przednich – rozstaw osi ulega wtedy wirtualnemu skróceniu. Gdy prędkość osiągnie poziom 60 km/h lub więcej, tylne koła skręcają zgodnie z przednimi. Takie wirtualne wydłużenie rozstawu osi poprawia stabilność prowadzenia i bezpieczeństwo przy wyższych prędkościach, np. podczas szybkiej zmiany pasa ruchu czy nagłych manewrów omijania. Skrętna tylna oś łączy się z bardziej bezpośrednim przełożeniem układu kierowniczego kół przedniej osi – w rezultacie kierowca musi wykonać mniej obrotów pomiędzy skrajnymi położeniami kierownicy.

Systemy wspomagające: komfort i bezpieczeństwo

Najnowsza generacja Pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy Plus obejmuje dodatkowe oraz udoskonalone funkcje. Zmniejszają one obciążenie kierowcy w codziennych sytuacjach, zapewniając wygodniejszą i bezpieczniejszą jazdę. Gdy systemy zarejestrują zagrożenie, są w stanie odpowiedzieć na ryzyko zgodnie z wymaganiami danej sytuacji. Na przykład Aktywny asystent odległości DISTRONIC – adaptacyjny tempomat – potrafi utrzymywać zadaną odległość od poprzedzającego pojazdu na wszystkich rodzajach dróg: autostradach, drogach ekspresowych i krajowych lub w mieście. Aktywny asystent hamowania wykorzystuje zainstalowane w pojeździe czujniki do wykrywania ryzyka kolizji z pojazdami poprzedzającymi, przejeżdżającymi na skrzyżowaniu lub nadjeżdżającymi z przeciwka. W przypadku niebezpieczeństwa system może wyemitować alarm dźwiękowy i optyczny. Jeśli samochód uzna, że kierowca nie hamuje wystarczająco mocno, może również odpowiednio zwiększyć siłę hamowania lub zainicjować zatrzymanie awaryjne. Jedną z nowych funkcji Aktywnego asystenta układu kierowniczego jest wykrywanie pasa ruchu za pomocą opcjonalnego zestawu kamer 360°. W szczególności docenia się to przy niskich prędkościach, np. podczas tworzenia pasa awaryjnego. Kolejną nowością są funkcje ostrzegania o znakach stop i czerwonych światłach, oferowane przez Asystenta rozpoznawania znaków drogowych.

Systemy wspomagające parkowanie

Dzięki wydajniejszym czujnikom otoczenia systemy parkingowe nowego GLC Coupé mogą jeszcze lepiej wspierać kierowcę podczas manewrowania. Integracja czujników z systemem MBUX sprawia, że ich obsługa jest bardziej intuicyjna, a przy okazji zapewnia wizualne wsparcie na wyświetlaczu. Funkcje awaryjnego hamowania służy również do ochrony innych użytkowników dróg podczas parkowania. Opcjonalny pakiet parkowania z zestawem kamer 360° obejmuje m.in. Aktywnego asystenta parkowania z PARKTRONIC. Asystent parkowania zapamiętuje teraz proces parkowania, np. wjazd i wyjazd z domowego garażu. W przypadku wykrycia przeszkód samochód zatrzymuje się do czasu ich usunięcia.

Przez wzgórza i doliny: jazda nowym GLC Coupé w terenie

Nowy GLC Coupé z powodzeniem nadaje się również do jazdy terenowej. W tym celu zyskał kilka nowych funkcji i systemów. Standardowe wyposażenie obejmuje tryb jazdy off-roadowej oraz regulację prędkości zjazdu – DSR (Downhill Speed Regulation). Hybrydy plug-in oferują specjalny tryb całkowicie elektryczny przeznaczony do użytku na nieutwardzonych drogach. Wysoki, dostępny natychmiast moment obrotowy silnika elektrycznego o wartości 440 Nm pozwala na bardzo precyzyjną, kontrolowaną jazdę nawet w trudnym terenie. Ponadto jednostka elektryczna zużywa energię tylko wtedy, gdy pojazd się porusza – zapotrzebowanie na prąd przy prędkościach terenowych będzie więc wyjątkowo niskie, umożliwiając długi czas jazdy bez używania motoru spalinowego.

W trybie terenowym GLC Coupé z zestawem kamer 360° oferuje wirtualną maskę: centralny wyświetlacz prezentuje wówczas wirtualny widok nawierzchni pod przednią częścią pojazdu, w tym przednie koła i ich aktualną pozycję. Umożliwia to kierowcy wcześniejsze i łatwiejsze rozpoznanie przeszkód takich jak duże kamienie lub głębokie dziury.

Korzyści podczas jazdy terenowej przynosi również pakiet z zawieszeniem pneumatycznym AIRMATIC z regulacją wysokości oraz skrętną tylną osią. AIRMATIC oferuje możliwość zwiększenia prześwitu i utrzymuje go niezależnie od obciążenia, a duży skok zawieszenia sprzyja pokonywaniu wymagających odcinków. Z kolei skrętna tylna oś dodatkowo zwiększa zwrotność w terenie.

Dane techniczne w skrócie – miękkie hybrydy:

    GLC 200 4MATIC GLC 300 4MATIC GLC 220 d 4MATIC GLC 300 d 4MATIC
Pojemność skokowa cm³ 1999 1999 1993 1993
Moc maksymalna kW/KM 150/204 190/258 145/197 198/269
przy obr./min 1/min 6100 5800 3600 4200
Dod. moc silnika elektr. (boost) kW/KM 17/23 17/23 17/23 17/23
Maksymalny moment obrotowy Nm 320 400 440 550
Dod. moment obr. (boost) Nm 200 200 200 200
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym
l/100 km 7,1-8,0 7,3-8,2 5,1-5,8 5,5-6,1
Emisje CO2 w cyklu mieszanym
g/km 162-182 165-185 135-152 145-160
Przyspieszenie 0-100 km/h s 7,9 6,3 8,1 6,4
Prędkość maksymalna km/h 227 246 225 249

 
Dane techniczne w skrócie – hybrydy plug-in:

    GLC 300 e 4MATIC GLC 400 e 4MATIC GLC 300 de 4MATIC
    Silniki benzynowe Diesel
Pojemność skokowa cm³ 1999 1999 1993
Moc maks., silnik spalinowy kW/KM 150/204 185/252 145/197
przy obr./min 1/min 6100 5800 3600
Maks. moment obrotowy, silnik spalinowy Nm 320 400 440
przy obr./min 1/min 2000-4000 2000-3200 1800-2800
Moc silnika elektrycznego kW 100 100 100
Moment obr. silnika elektr. Nm 440 440 440
Moc systemowa kW/KM 230/313 280/381 245/335
Systemowy moment obr. Nm 550 650 750
Pojemność akumulatora kWh 31,2 31,2 31,2
Prędkość maksymalna km/h 220 239 219
Prędkość maks. (tryb elektr.) km/h 140 140 140
Przyspieszenie 0-100 km/h s 6,7 5,6 6,4
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym, ważone
l/100 km 0,5-0,6 0,5-0,6 0,4-0,5
Emisje CO2 w cyklu mieszanym, ważone
g/km 11,0-15,0 11,0-15,0 10,0-13,0
Zużycie energii elektr. w cyklu mieszanym, ważone
kWh/100 km 20,2-22,4 20,2-22,4 20,3-22,7
Zasięg w trybie elektr. (EAER, cykl mieszany)
km 119-131 119-131 113-130